REVANCHE VOOR DONK

DONK-DOCOS   2-0

Een slappe start, een prima middenstuk en een matig eindspel. Zo zou je de wedstrijd van DONK tegen het Leidse DOCOS kunnen typeren. Uiteindelijk ging DONK met de dikverdiende 2-0 zege aan de haal. Gelet op het krachtsverschil en de kansenverhouding had die echter ruimer uit moeten vallen.

DONK, met weer eens een half dozijn selectiespelers niet beschikbaar, begon uitermate zwak. Al in de eerste minuut hadden de bezoekers zomaar op voorsprong kunnen komen toen een kopbal uit een corner rakelings over het Goudse doel vloog.

De apathie van de thuisclub was van korte duur. De eerste dreiging van Goudse zijde kwam van het duo Jeroen Borsboom Jordy de Jong. De laatste wachtte in kansrijke positie echter net te lang met schieten om het voorbereidende werk van Jeroen Borsboom te kunnen bekronen met een treffer.

Drie minuten later, in de 8ste minuut, bediende Zakaria Mellah zijn spits Jeroen Borsboom op maat. De topscorer schoot echter over.

Ook in de 22ste minuut kon weer een kansrijk moment voor DONK worden genoteerd. Fouad Musaui leverde een panklare voorzet af op het hoofd van Levi van Houten. De middenvelder kopte echter in handen van de Leidse keeper Mitchell van Abswoude.

Na een half uur spelen deed DOCOS weer eens van zich spreken. Martijn Guijt brak gevaarlijk door maar schoot over het doel van Bas van der Eem.

Één minuut later was het weer DONK dat de klok sloeg. Een fraaie dieptepass van Mark van Doeland bereikte Zakaria Mellah. Die leek van dichtbij te gaan scoren, maar de bal kon nog net voor de doellijn worden weggewerkt.

In de 41ste minuut had DONK op voorsprong moeten komen. Een prima combinatie tussen Bas Houdijk, Zakaria Mellah en Fouad Musaui stelde laatstgenoemde in staat om in vrije positie de trekker over te halen. Die deed dat iets te gehaast waardoor keeper Mitchel van Abswoude zijn doel schoon wist te houden.

Een minuut later moest DOCOS centrale verdediger Iljas Amine geblesseerd het veld verlaten. Hij werd vervangen door Tygo Groen. Het leidde tot enige organisatorische aanpassingen in de ploeg van de bezoekers. Of alles een minuut na de wissel al helemaal goed stond? Wie het weet mag het zeggen. Feit was wel dat de weer sterk spelende Jeroen Borsboom vlak voor rust een vrije trap van Werner Overkamp knap binnen knikte, 1-0.

Het eerste half uur na de rust kende DONK zijn beste fase. Jordy de Jong zorgde regelmatig voor gevaar en op het middenveld, met een excellerende Zakaria Mellah, wisten de Gouwenaars elkaar keer op keer knap te vinden.

In de 49ste minuut zette Jordy de Jong middenvelder Levi van Houten knap vrij voor het vijandelijke doel. Die slaagde er echter niet in om de bal tussen de palen te krijgen.

Na een gele kaart voor DOCOS speler Tycho Douwes regende het corners voor DONK. Die zorgden wel voor gevaar maar niet voor de verlossende 2-0.  Na zestig minuten spelen stond die score echter wel op het bord. Fouad Musaui speelde Jeroen Borsboom knap vrij, de spits stuitte van dichtbij tot twee keer toe op keeper Mitchel van Abswoude, maar de afvallende bal was uiteindelijk een prooi voor Levi van Houten. Die wist het net nu wel te vinden, 2-0.

DOCOS trainer Edwin Vurens probeerde het tij te keren door Mohammed Gasamma in het veld te brengen voor Daan Hoogbruin. Hoewel de invaller zeker zorgde voor wat nieuwe aanvallende impulsen zette dat tegen de goed georganiseerde defensie van de thuisclub geen zoden aan de dijk.

Ook DONK’s trainer Pieter van Zoest ging wisselen. Hij bracht Roy van der Graaf ( die niet getraind had als gevolg van ziekte) in de 68ste minuut voor Fouad Musaui.

De snelle aanvaller stond amper drie minuten in het veld toen hij een verre uittrap van Bas van der Eem oppikte. Schuin voor keeper Mitchel van Abswoude mikte hij de bal echter naast de verste paal.

Een kwartier voor tijd kwam bij DONK Justin Vat linkerspits Bas Houdijk vervangen. Vanzelfsprekend was het in de laatste fase bij DOCOS pompen of verzuipen. DONK hield echter gemakkelijk stand al zou de ploeg de tegenstander nog veel meer pijn hebben kunnen doen als het middenveld niet werd verwaarloosd. Nu vlogen veel ballen eroverheen om vervolgens met dezelfde snelheid weer terug te worden gebracht.

Twee momenten uit die slotfase verdienen nog vermelding. Eerst was daar een prachtige combinatie tussen Jeroen Borsboom en Roy van der Graaf die uiteindelijk slechts een corner opleverde. En aan de andere kant kopte Martijn Guijt de bal net over het doel van Bas van der Eem. Het bleef bij 2-0.

Al met al een goede revanche van DONK voor de eerder in Leiden geleden 3-0 nederlaag. De Gouwenaars vergeten echter, gelet op het aantal kansen, nog steeds om zichzelf passend te belonen. Ook de slotfase was weinig verheffend. Uit het opdringen van DOCOS had meer rendement voor DONK  gehaald kunnen worden.

Scheidsrechter Michael Lindhout leidde voortreffelijk. Hij had slechts één gele kaart nodig om het sportieve duel in goede banen te leiden.

DONK is inmiddels in deze bizarre afdeling weer opgerukt richting top. De ploeg staat nu gedeeld tweede, drie punten achter koploper Aalsmeer.

Aanstaande zaterdag volgt een uitwedstrijd tegen het in eigen huis altijd gevaarlijke Foreholte.