Goudse Derby in evenwicht

DONK-OLYMPIA 2-2

Zoals zo vaak bij derby’s was het vertoonde spel ook bij het duel tussen koploper DONK en het in zwaar weer verkerende Olympia niet best. Maar ook nu vergoedde de spanning en de ontknoping voor de neutrale toeschouwer veel. Toen de voortreffelijk leidende scheidsrechter Bas Persoon voor het eindsignaal blies waren de punten eerlijk verdeeld, al schoten beide ploegen niet op met de puntendeling. DONK verspeelde de koppositie aan VUC (al kunnen de Gouwenaars met de achterstallige wedstrijd tegen EMM nog in het verschiet weer over de Hagenaars heen gaan), terwijl Olympia directe concurrent FC Oudewater voorbij zag glippen.

DONK kwam goed uit de startblokken. Al in de vijfde minuut brak Bas Houdijk uitstekend door om vervolgens Roy van der Graaf vrij voor het vijandelijke doel een droomkans te bieden. De linkerspits mikte op de verre hoek, maar deed dat net niet secuur genoeg. De bal vloog centimeters naast.
Verder gebeurde er in de eerste 38 minuten weinig opwindends. DONK was duidelijk de bovenliggende partij, maar wist pas kort voor rust weer een kans te creëren. Een uitstekende combinatie tussen Roy van der Graaf en Levi van Houten werd door eerstgenoemde knap afgerond, 1-0.
Olympia, dat na ruim een half uur spelen Sam van den Brink al gewisseld had voor Olivier van den Berk, zette daar bitter weinig tegenover. Vaak werd met de schuine wind in de rug de lange bal gespeeld en bijna even zo vaak vloog de bal onbereikbaar over de achterlijn.

De tweede helft gaf een heel ander beeld. Olympia, met vanaf de 52ste minuut Robin Spaans voor Tim Ratsma, had zich duidelijk herpakt en liet al snel zijn visitekaartje zien. Zo dwong Soefjan de Koning met een goed schot DONK’s doelman Bas van der Eem tot een knappe redding.
Het spel van DONK werd steeds slordiger. Olympia kwam steeds vaker als winnaar uit de duels waardoor de thuisploeg steeds meer achteruit werd gedreven. Pas in de 64ste minuut liet DONK zich weer even offensief gelden. Werner Overkamp schoot een vrije trap vanaf een meter of 25 goed tussen de palen, maar keeper Ingmar Bogers gaf geen krimp.
Drie minuten later was Olympia al heel dicht bij de gelijkmaker. Bas Houdijk redde echter op de doellijn.

Met “Appie” Kaïssy (terug na lang blessureleed) op de plek van Jeffrey van Dam probeerde DONK’s interim-trainer Patrick Akerboom weer wat meer aanvallende impulsen in zijn ploeg te brengen. Dat leek zich drie minuten later al uit te betalen. Rechterspits Thijn Hulscher brak goed door na een steekpass van “Appie” Kaïssy. Zijn knalharde inzet werd door Ingmar Bogers weggestompt, maar de bal kwam voor de voeten van Jeroen Borsboom. DONK’s spits schoot, met de keeper volledig uit positie, weliswaar hard in, maar zijn inzet werd op de doellijn gekeerd door Kujtim Amedi.

Olympia veerde op, de genadeslag was uitgebleven. Beide trainers brachten wisselspelers in het veld. Voor Olympia kwamen Lucas Min en Laurens Bogaard in het veld, terwijl bij DONK Thijn Hulscher werd afgelost door Jason Sriwaren.
Steeds duidelijker werd dat Olympia fitter was dan de thuisclub bij wie flink wat spelers de afgelopen weken met griep te kampen hadden gehad. Steeds vaker ook kon de goed spelende invaller Robin Spaans ongestoord opbouwen. De gevolgen konden niet uitblijven. In de 76ste minuut draaide Olympia’s sterk spelende spits Lion van de Velde goed weg bij Werner Overkamp om vervolgens de gelijkmaker onberispelijk binnen te schieten, 1-1.
Olympia rook bloed. Schoten van Lion van de Velde en de steeds gevaarlijker wordende Soefjan de Koning vlogen echter naast het doel van Bas van der Eem.
DONK stribbelde nog even tegen. Na een corner en een kopbal van centrale verdediger Mike Sluijter was er een appèl voor hands, maar scheidsrechter Bas Persoon ging daar terecht niet in mee.

Dat DONK vijf minuten voor het einde van de reguliere speeltijd toch nog op voorsprong kwam was een mirakel en een persoonlijk drama voor Olympia’s keeper Ingmar Bogers. De sluitpost schatte een door de felle wind gedragen uittrap van collega-keeper Bas van der Eem verkeerd in en zag de bal via zijn vingertoppen tot zijn verbijstering in het doel verdwijnen, 2-1.

DONK slaagde er niet in om deze voorsprong in de resterende minuten over de streep te trekken. Olympia nam uiteraard alle risico’s, waarbij aanvoerder Glenn Heuvelman zich regelmatig aan het front meldde. Dat leidde in de 90ste minuut tot een grote kans voor deze centrale verdediger. Zijn schot vloog echter voorlangs.

Bij DONK kwam Mark van Doeland nog in de ploeg voor Levi van Houten. Het kon niet voorkomen dat Olympia in de 92ste minuut de gelijkmaker produceerde. Lion van de Velde schoot hard in. Bas van der Eem wist de poeier nog te pareren, maar in de rebound was het Glenn Heuvelman die de verdiende gelijkmaker binnen schoot, 2-2.

Beide interim-trainers, Patrick Akerboom en Carl Flux konden zich vinden in de puntendeling. Vanzelfsprekend overheerste bij Patrick Akerboom de teleurstelling over het feit dat zijn ploeg niet in staat was geweest om de 2-1 voorsprong in de slotfase over de streep te trekken. “We zijn (nog) niet fit en de selectie is smal. Dat eist zijn tol.”

Voor DONK’s keeper Bas van der Eem was zijn curieuze goal zijn eerste velddoelpunt. “Ik heb in strafschoppenseries wel goals gemaakt, maar een doelpunt zoals dit, nee, nog nooit.

Voor beide Goudse ploegen verandert er dus niet zo heel veel op de ranglijst. Door allebei weer te gaan winnen kunnen zij elkaar de helpende hand toereiken.

DONK heeft nu twee weken om aan de fitheid te werken. Op 17 februari ontvangt de ploeg EMM ’21. Het restant van de na 10 minuten gestaakte wedstrijd wordt dan uitgespeeld.
Olympia komt pas op 24 februari weer in actie, thuis tegen Foreholte.