DONK   WEER   IN   DE   LIFT

DONK-FC Aalsmeer   1-0

Tegen het technisch vaardige FC Aalsmeer wist DONK een uitstekende teamprestatie op de mat te leggen. Aan de Nieuwe Donkstraat was het Mark van Doeland die de Gouwenaars de 1-0 overwinning bezorgde.

De verwachtingen waren niet hooggespannen. De thuisclub miste een handvol basisspelers waardoor trainer Pieter van Zoest zich genoodzaakt zag om zijn spelsysteem enigszins aan te passen. Dat pakte goed uit. Een opsteker was dat Jordy de Jong, na ruim anderhalf jaar blessureleed weer fit genoeg was om een uur in de basis te spelen. Ook “Appy” Kaïssy is op de weg terug. Na een zeven weken durende afwezigheid mocht hij zich in de laatste 35 minuten van de tweede helft laten zien.

Overigens kende ook FC Aalsmeer een aantal absente spelers.

Vanaf de aftrap bleek dat DONK beducht moest zijn voor de acties van FC Aalsmeers nummer 7, Calvin Valies. De rechterspits toonde zich een behendige voetballer die het vizier echter niet op scherp had staan. Al na vijf minuten presenteerde scheidsrechter Richard Steenbergen zijn directe tegenstander, Issam Aarab, de gele kaart. In het vervolg van de wedstrijd kreeg de Donkiaan met faire middelen echter steeds meer greep op zijn opponent.

Vanaf de zevende minuut nam DONK het initiatief over. Levi van Houten zette goed door op de rechterflank. Zijn eindpass kon net nog onderschept worden voordat Jeroen Borsboom kon toeslaan.

Negen minuten later kreeg Jeroen Borsboom de mogelijkheid om de score te openen. Het kansje stond echter in geen enkele verhouding tot de grote kans die de spits kreeg na fraai voorbereidend werk van Levi van Houten en Jordy de Jong. Keeper Nick van der Wiel wist in extremis nog een voet tegen de bal te krijgen.

In de 32ste minuut gaf Fouad Musaui een knappe steekpass op Jordy de Jong. De opgerukte rechtsback schoot schuin voor het doel echter naast.

Hierna luwde het offensief van DONK. Calvin Valies kreeg een moeilijke kopkans en een schietkans na goed voorbereidend werk van linkerspits Gilliano Eijken. De afwerking kon DONK’s keeper Bas van der Eem echter niet verontrusten.

Gevaarlijker werd het toen Donkiaan Jeffrey van Dam balverlies leed op een riskante plek. Bas van der Eem wist de eerste echte kans van FC Aalsmeer echter knap te verijdelen.

Verder dan een gekraakt schot kwam FC Aalsmeer, met Mark Ruessink in de ploeg voor de geblesseerd geraakte Oliver Rifai, echter niet.

DONK begon vol zelfvertrouwen aan de tweede helft. De ploeg legde direct een paar knappe aanvallen op het tapijt en ook de panna van Faoud “Neymar” Masaui gaf de Goudse intenties goed weer.

In de vijftigste minuut kreeg de thuisclub in een tijdsbestek van amper 10 seconden drie droomkansen via Levi van Houten, Jeroen Borsboom en “Neymar” Masaui. Keeper Nick van der Wiel bleef schitterend overeind.

Geel was er in diezelfde minuut voor Donkiaan Jeffrey van Dam.

Na een uur wisselden beide trainers. Bij FC Aalsmeer verving Rachid el Yaghmouri Stefan de Bruin, terwijl DONK volgens plan de moegestreden Jordi de Jong inruilde voor Mark van Doeland. De laatste stond amper twee minuten in het veld toen hij met een vrije trap vanaf schuin rechts buiten het strafschopgebied zijn fluwelen traptechniek mocht laten zien. Het was zo’n bal die keepers wel vaker in verwarring brengt. In de verwachting dat de bal nog kan worden in-of weggekopt positie kiezen in het centrum van je doel. Maar aangezien de bal uit deze vrije trap een aantal kruinen op millimeters miste was het eindstation de verre kruising, tot verbijstering van de uitstekende sluitpost, 1-0.

Het was duidelijk dat FC Aalsmeer nu moest komen. Trainer Pieter van Zoest speelde direct in op de verwachte aanvalsdrang van de gasten. Hij verving “Neymar”Musaui voor de nog aanvallender ingestelde “Appie” Kaïssy en dwong de bezoekers zo om niet al te druistig aan te gaan vallen. En kwam FC Aalsmeer al eens in de buurt van het heiligdom van Bas van der Eem dan was het DONK’s kopsterke spits Jeroen Borsboom die zij defensie bekwaam assisteerde.

Ook met Jordi van Gelderen in plaats van Jelmer van der Kamp kon FC Aalsmeer geen potten breken.

Bij DONK moest de sterk spelende Levi van Houten in de 84ste minuut nog plaats maken voor Yassin Labriki.

Het venijn zat in de staart. Twee minuten voor het einde van de regulier speeltijd wist Zakaria Mellah DONK bijna definitief in veilige haven te loodsen. Na een corner trof hij van dichtbij de onderkant van de lat.

In de 94ste minuut juichte FC Aalsmeer. De uitstekend leidende scheidsrechter Richard Steenbergen keurde de goal echter af wegens buitenspel. Het bleef bij 1-0.

Al met al een verdiende overwinning voor DONK dat een uitstekende teamprestatie liet zien.

Doordat veel ploegen in de bovenste regionen punten lieten liggen kan DONK door deze zege weer wat meer naar boven kijken.

Aanstaande zaterdag gaat DONK op bezoek bij RCL dat op een gedeelde tweede plats staat.