Donk verliest aansluiting met kop

RCL-DONK 3-1

Een deel van de DONK-aanhang wist het zeker: “
Het doelpunt van pupil van de week Sam Stouten, die behendig door de Goudse gelederen slalomde en keeper Bas van der Eem kansloos liet, was het enige 100% zuivere doelpunt van RCL. De treffers die er echt toe deden werden door DONK in het eigen doel gemaakt.”
Een mooi verhaal, maar het houdt de realiteit wel enigszins buiten beeld. DONK verloor dik verdiend bij een uitstekend spelend RCL en staat nu op een gepaste zes punten achterstand van koploper VUC.

Omdat het hoofdveld van RCL (natuurgras) te gevaarlijk werd geacht speelde de wedstrijd zich af op een drukbezocht kunstgrasveld. Geen nadeel voor de Gouwenaars, zou je zo denken, maar de thuisploeg bleek ook op deze ondergrond uitstekend uit de voeten te kunnen.

Al vanaf het beginsignaal van scheidsrechter Ed Pieterman zette RCL hoog druk en gaf het DONK weinig kans om in zijn eigen spel te komen. Tot echte kansen leidde dit voorlopig echter niet. Sterker nog, in de twaalfde minuut ontfutselde DONKS middenvelder Levi van Houten de bal aan “stofzuiger” Sjors Schouten om vervolgens na een fraaie rush keeper Rens van der Zwet met een tegendraads schot knap te passeren, 0-1.

RCL antwoordde met een serie door aanvoerder Robin Brasker genomen gevaarlijke corners, maar DONK bleef een klein half uur redelijk de controle over de wedstrijd houden.

Dat beeld veranderde daarna. De uitstekend spelende Robin Brasker tekende in de 27ste minuut voor de eerste kans van RCL. Zijn schot verdween echter in handen van keeper Bas van der Eem.

RCL, dat ondertussen de geblesseerd geraakte Sven Verlaan had vervangen door Michiel de la Mar, zette er een tandje bij en kwam tien seconden voor het rustsignaal op 1-1.
Uit, alweer, een gevaarlijke corner van Robin Brasker mocht een andere uitblinker, linksback Jelmer Vijlbrief, van dichtbij inkoppen. De bal belandde op de schouder van de ongelukkige Jeffrey van Dam waardoor keeper Bas van der Eem ineens kansloos was, 1-1.

In de tweede helft kwam DONK, dat Maher Hariti vervangen had door “Appie” Kaïssy, niet scherp uit de startblokken. De Gouwenaars, van wie er een aantal hun normale niveau niet haalden, stonden weliswaar wat hoger gepositioneerd, maar gaven ook veel ruimte weg.

In de 50ste minuut mocht Jarne Jetze Kanbier ongehinderd uitbreken. Zijn harde lage voorzet werd door DONKS centrale verdediger Mike Sluijter ongelukkigerwijs achter zijn eigen doelman gewerkt, 1-2.

Nadat na een klein half uur spelen een doelpunt van RCL was afgekeurd wegens buitenspel greep DONKS interim-trainer Patrick Akerboom in. Hij verving Roy van der Graaf en Jeffrey van Dam door Thijn Hulscher en Mark van Doeland.
Even later leek DONK op gelijke hoogte te komen. Na een fraaie combinatie tussen Bas Houdijk en “Appie” Kaïssy schoot laatstgenoemde uitstekend in. Keeper Rens van der Zwet pareerde het zuivere schot echter knap.
Ook Tim Houdijk ging met een geplaatst schot op zoek naar de gelijkmaker. De bal vloog echter net naast.

In de 70ste minuut was het weer de beurt aan RCL. Robin Brasker vuurde knalhard op het Goudse doel, maar Bas van der Eem wist de bal over de lat te tikken.

Hierna kwam DONK nog slechts één keer in het stuk voor. In de 74ste minuut besloot “Appie” Kaïssy een fraaie actie met een schot dat venijn miste.
Vervolgens deelde RCL de lakens weer uit. In de 78ste minuut wist DONKS centrale verdediger Werner Overkamp een schot van Iliass Assaban nog net op de doellijn te keren.
In de 81ste minuut sloeg de thuisclub definitief toe. Uit de zoveelste gevaarlijke corner van Robin Brasker kopten eerst Jake van Heusden en daarna Jarne Jetze Kanbier goed in. In de ontstane verwarring verdween de bal uiteindelijk via Bas Houdijk en Bas van der Eem over de doellijn, 3-1.

DONK, met de aanvallers Jesse Bottinga en Jason Sriwiran nu in de ploeg voor Tim Houdijk en Levi van Houten, sputterde nauwelijks tegen. Verder dan een kopbal van Jeroen Borsboom in handen van Rens van der Zwet kwam de ploeg niet.

RCL daarentegen, met Sven van Overloop voor Iliass Assaban, wist vlak voor tijd nog twee droomkansen te creëren. Binnen een minuut kwamen Sven van Overloop en Jake van Heusden nog 1-op-1 met keeper Bas van der Eem. In beide gevallen bleef de Goudse sluitpost de baas.
De vervanging bij RCL, kort voor tijd, van Pascal Brasker door Mohammed Gassama had nog slechts statistische waarde. Het bleef bij een verdiende 3-1 zege voor RCL in een sportief en door scheidsrechter Ed Pieterman uitstekend geleid duel.

DONK staat nu op de derde plaats, zes punten achter koploper VUC en twee acher HVV, dat aanstaande zaterdag op bezoek komt. De teller van de duels tussen DONK en HVV in de laatste drie seizoenen staat op twee nederlagen en één gelijkspel. Hoog tijd om iets recht te zetten dus.