DONK toont veerkracht, RVC’33-DONK: 2-3

Er gebeurt altijd wel iets bijzonders in de streekderby tussen RVC’33 en DONK. De uitwedstrijden aan het Kaagplein vormden voor DONK jarenlang een lastig obstakel, totdat vorig jaar de ban gebroken werd. Dit jaar leek het er echter weer op dat DONK in de thuisploeg de Angstgegner van weleer trof. In de dying seconds van de wedstrijd zorgde Bas Houdijk echter alsnog voor een Alfred Hitchcock-achtige ontknoping.

Beide ploegen traden om verschillende redenen niet op volle oorlogssterkte aan. DONK leek daar aanvankelijk het minst last van te hebben. De ploeg legde op het Reeuwijkse natuurgras verzorgd voetbal op de mat en oogde vol vertrouwen in een goede afloop. RVC’33 zette daar een flinke dosis onverzettelijkheid en een degelijke organisatie tegenover.

Toch een echt grote kans leidde het overwicht van DONK echter pas in de 21ste minuut. Fouad Musaui zette met een knappe steekpass spits Jeroen Borsboom vrij voor keeper Stefan van der Meer. De doelman redde echter knap met de voet.

RVC’33 besefte dat het de zaken anders moest gaan aanpakken. De ploeg ging meer druk zetten en wist al direct na de kans voor DONK ook een uitgelezen mogelijkheid te creëren om de openingstreffer te laten aantekenen. DONK’s keeper Bas van der Eem wilde echter niet onderdoen voor zijn collega aan de overzijde en wist knap onheil te voorkomen.

Na een half uur spelen was het weer RVC’33 dat nadrukkelijk aan de bel trok. Balverlies van DONK bracht Romano Giorgini in schietpositie. Diens harde schot werd door Bas van der Eem echter knap onschadelijk gemaakt.

Vier minuten later legde DONK een knappe aanval op de mat. Fouad Musaui was het eindstation en keeper Stefan van der Meer was kansloos. Scheidsrechter Jordi Bizid wees naar het midden, maar corrigeerde zijn beslissing na overleg met assistent scheidsrechter Bram Keyzer. Die had buitenspel geconstateerd.

Twee minuten later scoorde DONK alweer een goal die wegens buitenspel werd afgekeurd, maar het was duidelijk dat de openingsgoal in de lucht hing. Die viel dan ook in de 41ste minuut. Levi van Houten brak knap door de vijandelijke linies en bediende Roy van der Graaf op maat. De rechterspits tekende moeiteloos voor de 0-1.

Nog geen minuut later leek hetzelfde scenario zich te gaan voltrekken. Weer was het Levi van Houten die Roy van der Graaf vrij op de keeper afstuurde. Dit keer speelde de Goudse scherpschutter de bal echter net te ver voor zich uit waardoor de goed uitgelopen Stefan van der Meer redding kon brengen.

In de tweede helft kreeg DONK al vrij snel een domper te verduren. In de 53ste minuut leidde balverlies op het middenveld een snelle tegenaanval van de thuisploeg in. Rechterspits Jona van Egmond werd gevonden. Die leverde een goede voorzet af die door Werner Overkamp ongelukkig in eigen doel werd gewerkt.

Drie minuten later had DONK de leiding weer kunnen nemen. Spits Jeroen Borsboom bediende Roy van der Graaf op maat, maar alweer bleek de voet van keeper Stefan van der Meer een struikelblok.

De wedstrijd werd hierna wat grimmiger. Er viel irritatie te bespeuren bij enkele DONK-spelers hetgeen de rust in het spel van de Gouwenaars niet ten goede kwam.

En net nadat DONK’s trainer Pieter van Zoest aanvallend had gewisseld door Bas Houdijk te brengen voor Fouad Musaui bracht RVC’33 de bezoekers in de 68ste minuut een nieuwe klap toe. Onder lichte druk verspeelde DONK’s rechtsback Jordy de Jong de bal aan Jens van Leeuwen. Die speelde de meegelopen Frank Stolwijk aan, waarna de Reeuwijkse aanvoerder het cadeautje dankbaar verzilverde, 1-2.

Vanaf dat moment schakelde DONK naar een hogere versnelling. RVC’33 probeerde koste wat het kost de kostbare voorsprong vast te houden, maar moest lijdzaam toezien dat DONK in de 82ste minuut langszij kwam. Een prima combinatie tussen Levi van Houten en Roy van der Graaf leek nog net in de kiem gesmoord te worden. Via een Reeuwijks been kwam de bal echter alsnog weer in bezit van Roy van der Graaf die koeltjes zijn tweede treffer scoorde, 2-2.

Terwijl menig toeschouwer zich al verzoend had met een gelijke eindstand dacht DONK hier toch anders over. In de 86ste minuut schoot Jeroen Borsboom de bal, na een voorzet van Roy van der Graaf, kiezelhard tegen de lat. Het zou uitstel van executie blijken.

DONK bleef ook in de slotminuten aandringen. Er waren kansen voor Jeroen Borsboom, maar de bal wilde er niet in. In de 93ste minuut volgde echter alsnog de spectaculaire ontknoping. Tim Houdijk vond Jeroen Borsboom die de bal knap neerlegde voor Bas Houdijk. Die rondde zijn sterke invalbeurt af met een fraaie lob die tergend langzaam onder de lat in het doel plofte, 2-3. Daar bleef het bij.

Al met al een moeizame zege voor DONK, dat zijn surplus aan voetbalkwaliteit lange tijd niet in resultaat wist om te zetten tegen een zich heftig verwerend RVC’33.

Scheidsrechter Jordi Bizid, die gelukkig de baas was op het veld, deelde gele kaarten uit aan Jens van Leeuwen en Dirk-Jan Blanken van de thuisploeg en aan Werner Overkamp, Jordy de Jong en trainer Pieter van Zoest van de bezoekers.

Donk’s trainer Pieter van Zoest was tevreden over de eerste twintig minuten. Daarna had DONK de thuisploeg echter in de wedstrijd geholpen door de vleugels te weinig te benutten en door irritaties de overhand te laten krijgen. Vol lof was hij met name over het soevereine optreden van centrumverdediger Tijmen Harmsen. “Gelukkig zijn we erin blijven geloven en hebben we veerkracht getoond.”

Dankzij deze zege kan DONK weer omhoogkijken. Het is dringen aan de top met een verschil van slechts drie punten tussen koploper Aalsmeer en nummer vijf DONK. Voor RVC’33 ziet de toekomst er zo langzamerhand somber uit.

Aanstaande zaterdag speelt DONK thuis tegen het lager geplaatste DOCOS. Tegen die ploeg werd in de uitwedstrijd een smadelijke 3-0 nederlaag geleden.