DONK RUIKT DE EERSTE KLASSE

DONK-ROOD WIT   2-1

In een duel dat vooral spannend was is DONK erin geslaagd om de halve finale van de nacompetitie voor promotie/degradatie tot een goed einde te brengen.

Negen minuten voor het einde van de reguliere speeltijd was het Roy van der Graaf die de beslissende goal voor zijn rekening nam.

De ingrediënten voor een heerlijk avondje waren ruimschoots aanwezig: prachtig weer, veel publiek, rookbommen, vuurwerk en fakkels.

DONK trad, vergeleken met de vorige wedstrijd, aan zonder de met een ribblessure kampende Jeffrey van Dam en zonder keeper Bas van der Eem (voetblessure). Voor hen speelden Mark van Doeland en Dennis de Vogel.

Wie verwacht had dat de tegenstander uit Sint Willebrord na een lange reis met pap in de benen het veld op zouden komen kwam bedrogen uit. De Brabanders namen met hun dicht bevolkte middenveld direct het initiatief, maar tot kansen leidde dit niet. De defensie van DONK, bij corners regelmatig vakkundig ondersteund door de kopsterke spits Jeroen Borsboom, gaf geen krimp. De ruimte voor DONK lag achter de laatste linie. Verre crosspasses van Werner Overkamp hadden voorlopig echter nog geen resultaat, omdat de vleugelspitsen Bas Houdijk en Roy van der Graaf nogal eens ruzieden met de bal.

In de elfde minuut was het wel raak. Werner Overkamp vond dit keer Jeroen Borsboom. De spits controleerde de bal uitstekend en legde hem panklaar voor de voeten van de goed meegekomen Zakaria Mellah. Tegen diens schot was geen kruid gewassen, 1-0.

In de 20ste minuut had DONK op 2-0 kunnen en misschien wel moeten komen. Een prachtige combinatie tussen Levi van Houten en Bas Houdijk sneed door de vijandelijke defensie om uiteindelijk Jeroen Borsboom een dot van een kans te bezorgen. Tot ontzetting van het thuislegioen schoot de spits echter over het doel van Andy Steging.

Hoewel Rood Wit W het meest op de helft van de opponent was te vinden, was het toch iedere keer DONK dat voor gevaar zorgde. Een mooie combinatie tussen Zakaria Mellah, Roy van der Graaf en Damian van Veen werd op het nippertje verstoord, een doelpunt van Roy van der Graaf werd wegens buitenspel afgekeurd en een corner van Werner Overkamp zorgde voor een geweldige scrimmage en een bijna-goal. En na een corner van Mark van Doeland perste Jeroen Borsboom er in moeilijke positie een halve omhaal uit die net over vloog.

Daartegenover stonden heel wat momenten dat DONK niet balvast was, slordig was in de passing en blij mocht zijn dat de defensie, met een excellerende Tijmen Harmsen, stond als een huis. Rood Wit W deed er alles aan om het tij te keren, maar de ploeg miste het vernuft om de verdediging van DONK open te splijten.

De tweede helft liet aanvankelijk hetzelfde beeld zien, behalve dan dat Rood Wit W in de 48ste minuut zijn eerste echte kans mocht noteren. Middenvelder Dennis Jaspers zocht het doel na een vrije kopkans echter te hoog.

Nadat Mark van Doelend een vrije trap vanaf een meter of twintig net naast had geschoten vertoonde de defensie van DONK in de 66ste minuut toch een barstje. Uit een vrije trap van Rhomar Boudzra mocht captain Boy van Steen zomaar ongehinderd keihard inkoppen, 1-1.

In de 68ste minuut wisselde DONK’s trainer Pieter van Zoest Zakaria Mellah voor “Appie” Kaïssy. Rood Wit W trainer Marco Groeneveld bracht Desmond Nagtzaam en Mike Petrovic binnen de lijnen.

In het zenuwslopende slotkwartier streden beide partijen fel voor de winst. Nadat de bezoekers eerst nog een vrije trap hard hadden naast geschoten was het slotakkoord volledig voor DONK. Bas Houdijk, Levi van Houten en vooral Roy van der Graaf kwamen steeds meer los. Eerst nog werd een fraaie goal van Roy van der Graaf, nadat keeper Andy Steging een kogel van Bas Houdijk had moeten lossen, overigens terecht afgekeurd wegens buitenspel en leven later was Roy van der Graaf alweer dichtbij de mogelijk verlossende treffer na een schitterende pass van “Appie” Kaïssy. Met kunst- en vliegwerk wist Andy Steging met hulp van een van zijn verdedigers de bal nog net tot corner te verwerken.

Nadat Roy van der Graaf in de 79ste minuut alweer een doelpunt afgekeurd zag worden wegens buitenspel bleek de beslissing nabij. In de 81ste minuut verzond Mark van Doeland een intelligent boogballetje dwars door het hart van de Brabantse defensie. Roy van der Graaf was er als de kippen bij, kopte de bal net voor de grijpgrage handen van Andy Steging over hem heen en maakte het karwei koeltjes af, 2-1.

De ontlading aan DONK-zijde was uiteraard groot, maar er moest inclusief extra tijd nog minstens een kwartier gespeeld worden.

DONK, met Justin Vat in de ploeg voor Roy van der Graaf, had echter weinig meer te duchten van het slotoffensief van Rood Wit W. Ook een uiterste poging met keeper Andy Steging aan het front mocht niet baten. DONK daarentegen was dreigender met goede acties van Bas Houdijk en Levi van Houten.

Het voor DONK verlossende eindsignaal van scheidsrechter Ramon Westhoff, die, samen met zijn neutrale secondanten, het sportieve duel goed in de hand had gehouden, zorgde voor een enorme vreugde-uitbarsting van de Gouwenaars en verslagen op de grond liggende spelers van Rood Wit W, die degraderen naar de tweede klasse.

DONK ruikt dus de eerste klasse, maar mag er pas van proeven als aanstaande zondag op het terrein van TOGB in Berkel en Rodenrijs van de Koninklijke HVV wordt gewonnen. De wedstrijd begint om 14.00 uur.

Joop Spee