DONK OVERKLAST KDO

DONK-KDO   6-1

Op voorhand zag het er niet naar uit dat runner up DONK tegen de nummer 3 KDO een eenvoudige zege zou boeken. De ploeg uit de Kwakel was namelijk bezig aan een imposante opmars en is de trotse koploper in de tweede periodestand. In de praktijk bleek DONK echter weinig tot niets van de Kwakelaars te duchten te hebben. Het leek soms meer op zomermiddagvoetbal, zo gemakkelijk dartelden de Gouwenaars door de vijandelijke linies.

DONK startte dit keer met Tim Houdijk eindelijk weer eens in de basis. Mark van Doeland (niet fit) begon op de bank, evenals Levi van Houten en Justin Vat.

De wedstrijd was nog geen vijf minuten oud of Werner Overkamp had al drie keer zijn visitekaartje afgegeven. Zijn loepzuivere verre passes stelden de defensie van KDO al direct voor grote problemen. Zo lanceerde hij in de vijfde minuut Roy van der Graaf die Zakaria Mellah een bijna niet te missen kans bood. Maar ja, bijna niet te missen … Keeper Jesper Oudshoorn bleef met kunst- en vliegwerk overeind.

KDO deed onmiddellijk iets terug. Wessel Kleijn stuitte echter op keeper Bas van der Eem.

In de elfde minuut besloot Werner Overkamp van grote afstand te gaan schieten. Het projectiel werd met grote moeite door Jesper Oudshoorn knap tot corner verwerkt. Uit die hoekschop kopte Damian van Veen tegen de lat.

Na een schitterende combinatie kwam DONK in de dertiende minuut op voorsprong. Roy van der Graaf en Jeroen Borsboom vonden elkaar blindelings waarna Roy van der Graaf het karwei afmaakte, 1-0.

De thuisploeg kon echter slechts vijf minuten van de voorsprong genieten. Na een vrije trap van Wessel Kleijn verzuimde de Goudse defensie kordaat in te grijpen waarna Mathijs van Rijn vrij kon aanleggen, 1-1.

Daarna was het weer DONK dat de toon zette. Zakaria Mellah kwam eerst nog een teenlengte tekort om een pass van Werner Overkamp te verzilveren, maar in de 28ste minuut was het wel raak. Jeffrey van Dam vond met een verre pass het hoofd van Jeroen Borsboom. De spits mikte heel precies op de verre bovenhoek en die opzet slaagde glansrijk, 2-1.

Nadat KDO nog van afstand twee keer over het doel van Bas van der Eem had geschoten kwam er toch nog een echte kans voor de ploeg uit de Kwakel. Linkerspits Joeri Stange stuitte echter op keeper Bas van der Eem.

Mark van Doeland, in de ploeg gekomen voor de toch weer met hamstringklachten uitgevallen Tim Houdijk, stond nog maar koud in het veld of hij lanceerde linkerspits Bas Houdijk. Diens voorzet werd door Roy van der Graaf, die tegelijk opsprong met Damian van Veen, mooi binnengekopt, 3-1.

In de tweede helft was bij KDO Thomas Stevens vervangen door Joris Kortenhorst.

DONK ging gewoon door met goed en gemakkelijk voetballen. De ploeg dwong in zes minuten tijd vijf corners af die overigens niets opleverden. Tussendoor was KDO nog wel even gevaarlijk. Spits Sven Vlasman loste een prima schot dat goed gestopt werd door Bas van der Eem.

In de 53ste minuut gooide de onstuitbare Roy van der Graaf weer eens alle remmen los. Hij flitste door de defensie van KDO en legde de bal goed terug op Bas Houdijk. Tegen diens geplaatste schot was Jesper Oudshoorn kansloos, 4-1.

Drie minuten later viel er weer een knappe combinatie van DONK te bewonderen. Zakaria Mellah en Roy van der Graaf dartelden knap door de KDO defensie waarna Roy van der Graaf de assist verzorgde op Jeroen Borsboom voor de 5-1.

KDO’s trainer Mark Wietsma verving hierop Jim Klijn door Bart Hoving. Het hielp echter niet om de scoringsdrift van DONK te beteugelen. Een minuut na de wissel zette rechtsback Damian van Veen goed voor. Hij vond het hoofd van spits Jeroen Borsboom die de bal panklaar neerlegde voor Zakaria Mellah, 6-1.

Kort daarna bracht DONK’s trainer Peter van Zoest twee verse krachten binnen de lijnen. Zakaria Mellah en Werner Overkamp werden vervangen door Levi van Houten en Justin Vat.

Het bleef hierna kansen regenen voor DONK. Roy van der Graaf was dichtbij zijn hattrick maar schoot op de paal, waarna de rebound een prooi werd voor Jesper Oudshoorn, terwijl Bas Houdijk in extremis op Jesper Oudshoorn stuitte.

Nadat bij KDO Wessel Kleijn gewisseld was voor Michael Westerbos en bij DONK Maher Hariti in het veld was gekomen voor Tijmen Harmsen kreeg KDO in de 70ste minuut nog een kans om de score een draaglijker aanzien te geven. De moegestreden Mathijs van Rijn stuitte echter op de voeten van doelman Bas van der Eem.

In de voorlaatste minuut kreeg DONK nog twee grote kansen. Eerst toverde Levi van Houten een schitterende actie uit de hoge hoed om vervolgens Bas Houdijk, die in kansrijke positie stond, aan te spelen. De linkerspits kreeg de bal een fractie te ver achter zich, maar probeerde nog wel achter het standbeen langs te scoren. Dat mislukte.

Ook Justin Vat wist nog met een knappe voorzet Jeroen Borsboom te vinden. Ditmaal liet Jesper Oudshoorn zich echter niet verrassen.

In de slotseconden viel Donkiaan Mark van Doeland nog uit met duizelingen.

Het bleef bij een overtuigende 6-1 overwinning voor DONK in een duel dat uitstekend werd geleid door scheidsrechter Gerrit van Sprang.

DONK wach nu nog één competitiewedstrijd, maandag tweede Pinksterdag uit tegen Bloemendaal en kan zich dan gaan opmaken voor de nacompetitie. KDO kan het periodekampioenschap nog ontgaan als het tweede Pinksterdag verliest van Pancratius.

Koos Spee