DONK’s   BEKERSPROOKJE   IS   UIT

SC Feyenoord-DONK   5-2

Het was op voorhand een prachtig affiche voor DONK. SC Feyenoord, nog steeds kampioenskandidaat in de zaterdagse hoofdklasse, tegen DONK, runner up in de tweede klasse zondag in de halve finale van de Fidus Cup.

En wat het affiche al beloofde kwam ook uit. Het werd een fraaie wedstrijd met een uiterst verrassende openingsfase en een uiteindelijk dik verdiende overwinning voor Feyenoord.

Op één punt was DONK Feyenoord in ieder geval de baas. Het legioen DONK supporters dat de tribune van het prachtige Nieuw Varkenoord bevolkte stak schril af tegenover het handjevol Feyenoord aanhangers.

DONK startte overdonderend. Al in de achtste minuut liet Levi van Houten zijn tegenstander op de rechterflank met een prachtige actie zijn hielen zien, een lage voorzet op maat volgde en Roy van der Graaf was er als de kippen bij om de 0-1 aan te tekenen.

Een sensatie hing in de lucht toen Jeffrey van Dam zeven minuten later een fraaie dieptepass verzond in de richting van de pijlsnelle Roy van der Graaf. DONK’s rechterspits omspeelde keeper Bradly van der Meer en had de bal voor het binnentikken toen hij alsnog door de sluitpost werd gevloerd. Scheidsrechter Franklin Berg wees gedecideerd naar de stip en gaf Bradly van der Meer de gele kaart. Jeroen Borsboom vonniste feilloos, 0-2. Het DONK legioen werd er bijna stil van.

SC Feyenoord zette er uiteraard een tandje bij en drong DONK langzaam maar zeker in de overleefmodus. De Gouwenaars streden voor elke meter, maar dat kon niet verhullen dat de handelingssnelheid van de Varkenoordbewoners de ploeg soms teveel werd.

Zo ook na een half uur spelen. Donkiaan Levi van Houten raakte de bal op een lastige plek op het middenveld kwijt aan Fanny Waandels die vervolgens linkerspits Junior Obiku lanceerde, zelf doorliep en de afgemeten voorzet onhoudbaar binnenknikte, 1-2.

Toch lagen er nog mogelijkheden voor de bezoekers. Het hoog staande Feyenoord liet in zijn aanvalsdrift heel wat ruimte voor een snelle tegenstoot, maar de doorgaans zo zuivere lange pass van DONK kwam er dit keer niet uit.

Hoogtepunten in het eerste bedrijf waren vooral nog een prachtige halve omhaal van Fanny Waandels (schitterend gestopt door keeper Bas van der Eem) en een fraaie aanval van Feyenoord waaruit Sandin Avdic plotseling alleen voor Bas van der Eem opdook. Maar alweer bleef DONK’s goalie baas in eigen huis.

De vraag hoelang DONK de kostbare voorsprong nog kon vasthouden werd snel beantwoord. De Gouwenaars kwamen niet scherp genoeg uit de kleedkamer en moesten met lede ogen toezien dat SC Feyenoord, met Jordy Dobber in de ploeg voor Jerry Tieleman, al in de 46ste minuut eenvoudig door het hart van de Goudse defensie sneed. Khalid Rahli tekende koeltjes voor de gelijkmaker,2-2

Daarna kwam vooral Feyenoord’s linkerspits Junior Obiku in zijn element. Prachtig waren de duels die hij uitvocht met Damian van Veen en datzelfde kan gezegd worden van de tweestrijd op de andere vleugel tussen Fanny Waandels en Tijmen Harmsen. Het leidde tot een groot aantal corners, waarbij DONK vaak de assistentie van de kopsterke spits Jeroen Borsboom nodig had om overeind te blijven.

DONK, met Mark van Doeland voor Levi van Houten, bleef zich het snot voor de ogen vechten, maar toen een overtreding van Werner Overkamp bestraft werd met een vrije trap was dit het begin van de ondergang. Junior Obiku, alweer hij, legde de bal loepzuiver op het hoofd van de vrij staande spits Jeffrey Duijnstee en tegen diens kopbal was geen kruid gewassen, 3-2.

Het was toen duidelijk dat alleen een wonder DONK nog kon redden. Tien minuten na de 3-2 speelde Feyenoords linksback Samet Dag Junior Obiku goed vrij. Een lage voorzet volgde waarna de inlopende Khalid Rahli voor zijn tweede treffer tekende, 4-2.

Beide ploegen brachten hierna verse krachten in het veld. Bij SC Feyenoord waren dat Lajci en Martijn en bij DONK Tim Houdijk, Imad El Youfi en Wessel Akerboom. Bij Feyenoord kwamen later ook nog Bentaleb en Kruithof in de ploeg.

DONK kwam vervolgens wel meer aan voetballen toe. Het legde een paar mooie combinaties op de grasmat, maar tot kansen leidde dit niet meer.

Feyenoord perste er nog een slotoffensief uit en dwong in de slotfase nog eens vier corners af. Uit de laatste viel in de 92ste minuut ook nog de 5-2 van invaller Lajci.

Al met al een dik verdiende zege van het gelouterde SC Feyenoord dat de overwinning desalniettemin niet cadeau kreeg.

DONK van zijn kant mag trots zijn op zijn prestaties in het bekertoernooi waarin onder meer twee zaterdag eersteklassers werden verslagen.

Joop Spee