DONK NOG STEEDS ONGESLAGEN, DONK-BLOEMENDAAL 3-1

Een vooral voor rust matig spelend DONK is erin geslaagd om ook tegen het balvaardige Bloemendaal zijn ongeslagen status te behouden. Aan de Nieuwe DONKstraat werd het 3-1, een score die bereikt werd door een maximale inzet en vooral door de scherpte voorin van Jeroen Borsboom en Roy van der Graaf.

De tweede klasse C waarin DONK dit jaar uitkomt kent tal van voor de Gouwenaars onbekende tegenstanders. Onder hen ook Bloemendaal dat met 6 punten uit 5 wedstrijden tot nu toe wisselvallig had gepresteerd, met als negatieve uitschieters twee nederlagen met maar liefst 6-3. Wie op basis daarvan gedacht had dat het een open wedstrijd zou worden kwam bedrogen uit. De Bloemendalers hadden hun lesje geleerd, startten compact en goed georganiseerd en bezorgden het zoekende DONK volop hoofdbrekens bij hun vergeefse pogingen om de defensie uit elkaar te spelen. Daarnaast bleken de balvaardige Noord-Hollanders levensgevaarlijk in de omschakeling.

Dat betaalde zich al in de zevende minuut. Bloemendaler Boris van Weede vond geen middenvelder van DONK op zijn weg, drong door tot het hart van de Goudse defensie en scoorde fraai, 0-1.

DONK, zonder onder anderen Jeffrey van Dam en Bas Houdijk en met Issam Aarab op de bank, stelde daar aanvankelijk weinig tegenover. De slordigheden stapelden zich op en de aanvallers, als ze al eens in stelling werden gebracht, werden voortdurend afgetroefd door de solide opererende defensie van de bezoekers. Bloemendaal verzuimde echter om het overwicht in doelpunten uit te drukken.

Elke voetballer weet hoe belangrijk het kan zijn om vlak voor het rustsignaal de aansluitingstreffer of de gelijkmaker te produceren. Dat laatste deed DONK. Roy van der Graaf vond met een prachtige voorzet bij de tweede paal het hoofd van topscorer Jeroen Borsboom en tegen diens kopbal was Bloemendaals keeper Sieb Tinholt niet opgewassen, 1-1.

DONK startte de tweede helft met Issam Aarab voor de geblesseerd geraakte Maher Hariti. De Gouwenaars waren duidelijk van plan om uit een ander vaatje te gaan tappen. Er was meer energie, het baltempo lag hoger en er was plotseling weer meer geloof in eigen kunnen. Zonder tot groots spel te komen werd Bloemendaal, dat de gevaarlijke Melvin Jordaan geblesseerd zag uitvallen, langzaam maar zeker teruggedrukt. Dat betaalde zich kort na rust al bijna meteen uit toen Imad El Yousfi alleen voor de keeper opdook. De rechterspits slaagde er echter niet in om Sieb Tinholt te passeren en zo DONK op voorsprong te zetten.

Kort daarna was het echter wel raak. Imad El Yousfi revancheerde zich voor zijn gemiste kans door een prachtige voorzet af te leveren die door Roy van de Graaf schitterend werd binnengekopt, 2-1.

En toen alweer Jeroen Borsboom alert reageerde op een afgemeten vrije trap van Mark van Doeland en op fraaie wijze voor de 3-1 zorgde was het pleit beslecht. Bloemendaal probeerde er nog wel een wanhoopsoffensief uit te persen, maar DONK, dat de leeggespeelde Roy van der Graaf twintig minuten voor tijd nog inruilde voor Zakaria Mellah, had zijn zaakjes nu goed op orde.

Het bleef bij een al met al vrij moeizame 3-1 overwinning voor DONK in dit sportieve en door scheidsrechter Gerrit Hulters goed geleide duel.

Technisch coördinator Patrick Akerboom keek ondanks het matige spel van DONK toch met een goed gevoel terug op de wedstrijd. “Niet de beste wedstrijd, maar wel een volwassen en terechte overwinning. Mindere wedstrijden winnen door toch gewoon te zoeken naar je sterke punten. Ook dat is stappen maken.”

DONK bezet nu met 13 punten uit vijf wedstrijden de tweede plaats achter DIOS, 16 punten heeft uit zes wedstrijden.

Het is jammer dat de totaalstand in deze afdeling tot nu toe een warrig beeld oplevert. Het sterke HBC, tegen wie DONK thuis ternauwernood een gelijkspel uit het vuur wist te slepen, heeft als gevolg van afgelastingen wegens corona-uitbraken pas vier punten uit twee wedstrijden en zal ongetwijfeld mee gaan doen om de prijzen.

Aanstaande zondag gaat DONK gaat DONK op bezoek bij subtopper Altior, een ploeg waarvan in de voorbereiding met maar liefst 4-0 werd verloren. De Gouwenaars hebben dus iets goed te maken.