DONK LAAT ZICH WEER ZIEN, ALTIOR-DONK 0-2

Een vooral in de tweede helft bij vlagen goed spelend DONK is ook in zijn zesde wedstrijd ongeslagen gebleven. Bij Altior, waarvan in de voorbereiding nog met 4-0 verloren was, werd het nu een knappe revanche, 0-2.

DONK startte zonder Jordy de Jong (langdurig geblesseerd) en Tim Houdijk (op de weg terug). Jeffrey van Dam, Issam Aarab, Roy van der Graaf en Levi van Houten begonnen dit keer op de bank.

ALtior mist voorlopig Tim Heikoop. De spits kwam vorige week ongelukkig terecht en bleek een kuitbeen te hebben gebroken.

De eerste offensieve acties waren voor de thuisclub. Al in de zesde minuut zorgde een (zeldzame) afspeelfout van Werner Overkamp voor een kans voor Eray Bozkurt. DONK’s keeper Bas van der Eem had echter geen kind aan het matige schot.

Een drietal corners volgden nog in het eerste kwartier, maar gevaar bleef uit.

Dat veranderde in de 19e minuut. Na alweer een corner kopte Sam van der Meer via de grond uitstekend in de hoek, maar Bas van der Eem redde bekwaam met zijn rechtervuist.

DONK schrok wakker en nam langzaam maar zeker het initiatief over. In de 31ste minuut kreeg de ploeg zijn eerste dikke kans. Werner Overkamp vond met een vlekkeloze pass het hoofd van Jeroen Borsboom, maar de enorm actieve en weer goed spelende spits zag zijn kopbal in handen van Altior’s keeper Jeroen Sassen verdwijnen.

Het gaf DONK wel het idee dat er meer te halen viel. “Appie” Kaïssy, regelmatig goed vrijgespeeld door zijn collega’s op het middenveld Mark van Doeland en Zakaria Mellah, kreeg steeds meer balcontacten, maar bleek slordig in de eindpass.

Vlak voor rust zette DONK’s centrale verdediger Marvin Vat een aanval op. Hij liep goed door en kreeg na een combinatie over meer schijven in scoringspositie terug. Hij wist de bal echter niet tussen de palen te krijgen.

DONK begon vol vertrouwen aan de tweede helft. In de 49ste minuut leverde Mark van Doeland een puike vrije trap af richting tweede paal. De opgerukte Marvin Vat kopte de bal voor de voeten van Zakaria Mellah die op zijn beurt Jeroen Borsboom op maat bediende. De topscorer stond ditmaal wel op scherp en liet keeper Jeroen Sassen kansloos, 0-1.

Vrijwel direct na de aftrap verzuimde DONK tot twee keer toe de voorsprong uit te bouwen. Eerst zette Zakaria Mellah Jeroen Borsboom vrij voor het vijandelijke doel, maar keeper Jeroen Sassen redde knap met de voet. Even later kopte de vrijstaande Bas Houdijk net over.

In een poging het duel te kantelen wisselde Altior’s trainer  Arjan van der Laan Rick Keizer en Tom van Vliet. Luuk de Haan en Rody Blommestijn waren hun vervangers. Het was echter DONK dat weer nadrukkelijk van zich deed spreken. Na een uur spelen kopte Jeroen Borsboom een perfecte voorzet van Imad El Yousfi net naast.

Vier minuten later leek Altior uit het niets op 1-1 te komen. Na een scrimmage zag het ernaar uit dat Bas van der Eem de bal losliet, waarna de gelijkmaker kon worden aangetekend. De over het algemeen goed leidende scheidsrechter Remko Lochtenberg  zag er echter onreglementair aanvallen van de keeper in, waardoor het feestje niet doorging. En aangezien de VAR nog niet tot het amateurvoetbal is doorgedrongen leidde deze beslissing slechts tot veel discussie op de fraaie tribune.

Met de moed der wanhoop drong Altior nog even aan, maar de over de hele linie weer sterke Goudse defensie gaf verder geen krimp. Zo redde rechtsback Maher Hariti koelbloedig bij een benarde situatie.

Een minuut later scoorde DONK de bevrijdende 0-2. Dit keer leverde “Appie” Kaïssy wel een loepzuivere steekpass af. Linkerspits Bas Houdijk sneed knap naar binnen en scoorde met een vlammend schot van zijn rechtervoet schitterend in de verste kruising.

DONK’s trainer Pieter van Zoest bracht direct na de treffer Issam Aarab voor Maher Hariti en Jeffrey van Dam voor “Appie” Kaïssy. Bij Altior kwam Sebastiaan van Veen Stan Janssen vervangen.

Een kwartier voor tijd legde Donk een fraaie combinatie tussen de sterk spelende Zakaria Mellah, Imad El Yousfi, Bas Houdijk en Jeroen Borsboom op de mat De inzet van de Goudse spits werd echter nog net knap met de voet gekeerd door keeper Jeroen Sassen.

Met Levi van Houten voor de moegestreden Mark van Doeland bleef DONK, misschien wel met het doelsaldo voor een mogelijke periodetitel in het achterhoofd, op méér jagen. In de 86ste minuut glipte Imad El Yousfi langs zijn directe tegenstander Sven van Vliet om vervolgens Levi van Houten op maat te bedienen. Maar ook de goed spelende invaller lukte het niet om keeper Jeroen Sassen te verschalken.

Het slotoffensief van Altior leverde nog bijna de late aansluitingstreffer op.  Eray Bozkurt haalde hard uit vanaf een meter of vijftien, maar Bas van der Eem redde bekwaam met de voet. Het bleef bij 0-2.

Al met al een verdiende zege voor DONK in dit aantrekkelijke en sportieve duel. Scheidsrechter Remko Lochtenberg had slechts een gele kaart nodig om de orde te handhaven en die was voor Donkiaan Mark van Doeland.

Het ongeslagen DONK staat nog steeds op de tweede plaats met drie pinten achterstand op het eveneens nog ongeslagen DIOS sv. Die ploeg heeft echter een wedstrijd meer gespeeld. Ook de nummer drie, HBC is nog ongeslagen. De ploeg uit Heemstede volgt op drie punten van DONK, maar heeft op zijn beurt weer een wedstrijd minder gespeeld dan de Gouwenaars.

Aanstaande zondag speelt DONK niet. Op 16 november volgt een bekerwedstrijd tegen Oud Beijerland (20.15 uur) waarna op 21 november het altijd lastige Foreholte met een bezoek wordt vereerd.