Donk laat reuzenkans glippen

UVS-DONK 1-1

Slechts vijf seconden scheidden DONK van het opnieuw bereiken van de met VUC gedeelde koppositie. Bij een 0-1 achterstand perste UVS er nog een allerlaatste krachtsinspanning uit. Centrale verdediger Mart Sierdijk werd de held van de dag door in extremis de gelijkmaker binnen te koppen, onhoudbaar voor DONK’s keeper Bas van der Eem.
Er werd niet eens meer afgetrapt…..

Met de heenwedstrijd in Gouda nog in gedachten (een uitstekend spelend UVS en DONK dat er uiteindelijk als een dief in de nacht met een 2-1 zege vandoor ging), waren alle ingrediënten voor een mooi voetbalduel aanwezig. En omdat ook weergoden meewerkten ging iedereen er op het mooie complex van het roemrucht UVS nog eens goed voor zitten.

De start was sowieso veelbelovend. UVS bleek vanaf de aftrap dreigend, maar de eerste kans viel in de 7e minuut voor DONK te noteren. Werner Overkamp bereikte met een verre pass op maat Jeffrey van Dam na een inschattingsfout in de defensie van UVS. De middenvelder ruziede echter net te lang met de bal om de Gouwenaars aan de leiding te brengen.

Een paar minuten later deed UVS wat terug. Mike Sluijter voorkwam echter dat de openingstreffer naar de thuisploeg ging.
In de negentiende minuut scoorde UVS wel. Er was echter duidelijk sprake van buitenspel zodat het feestje niet doorging.
Een minuut later knalde box to box middenvelder Jeffrey van Dam vanaf een meter of zeventien een paar decimeter over de kruising van het heiligdom van UVS-keeper Luca van Beelen.

Het spel golfde op en neer. Het was duidelijk dat hier twee teams in het veld stonden die aantrekkelijk voetbal wilden spelen en vol voor de winst wilden gaan.
Na 26 minuten mocht DONK’s centrale verdediger Werner Overkamp vanaf een meter of 22 een vrije trap nemen. Hij schoot goed tussen de palen, maar keeper Luca van Belen stopte de bal fraai.

In de 36ste minuut was het weer de beurt aan UVS. In een onoverzichtelijke situatie voor het Goudse doel leek DONK aan het kortste eind te trekken. Keeper Bas van der Eem hield echter het hoofd koel.
In de 40ste minuut brak de snelle Adima gevaarlijk door. Bas van der Eem wist zijn doel echter op tijd te verkleinen en zo de voorsprong voor UVS te voorkomen.
Even later wuifde de overigens voortreffelijk leidende scheidsrechter Ron Wolf een appel voor een strafschop weg, een beslissing waarmee DONK goed weg kwam.

Het slotakkoord in de aantrekkelijke eerste helft was voor DONK. Maher Hariti, die de geschorste Jordy de Jong op de rechtsbackplaats uitstekend verving, zette laag voor op de kansrijke Jeroen Borsboom. De Goudse spits wist de bal echter niet tussen de palen te krijgen.

In de tweede helft gingen beide teams vol energie door in hun streven om de drie punten te pakken. De eerste kans was voor DONK, maar net zoals UVS in de eerste helft uit een onoverzichtelijke scrimmage niet had weten te scoren, lukte dat nu ook de Gouwenaars niet.
In de 52ste minuut was het weer stuivertje wisselen. UVS kreeg een kans, maar Bas van der Eem smoorde het gevaar in de kiem.

Langzaam maar zeker kreeg DONK wat meer grip op de wedstrijd. Een goed schot van Levi van Houtenvloog net over en een uitstekende voorzet van Maher Hariti werd door Roy van der Graaf net gemist. Toch overheerste bij het publiek het gevoel dat de ploeg die het eerst zou scoren er ook met de volle buit vandoor zou gaan.

In de 71ste minuut was het ineens weer UVS dat de overwinning op leek te eisen. DONK’s linksaachter Bas Houdijk, die zich voortreffelijk hersteld had na een moeizame start, raakte de bal kwijt aan de snelle Adima. Abdelkarim Matoug werd gelanceerd. De prima spelende nummer 10 kwam echter niet voorbij Bas van der Eem.

Bij beide ploegen kwamen verse krachten binnen de lijnen. UVS bracht Hasan Erdogan in het veld voor Jesse Hulters, terwijl voor DONK Mark van Doeland en Thijn Hulscher acte de présence gaven voor Werner Overkamp en ”Appie” Kaïssy.

Een kwartier voor tijd gaf Thijn Hulscher zijn visitekaartje af. Hij was iedereen te snel af, maar stuitte op keeper Luca van Belen.
Twee minuten later werd het weer gevaarlijk aan de andere kant. Kansen en mogelijkheden wisselden elkaar in hoog tempo af. Zo schoot Thijn Hulscher in handen van van Luca van Belen en knalde Tomas Tavilla aan de andere kant op de vuisten van Bas van der Eem.

DONK wisselde in de 80ste minuut Levi van Houten voor Jason Sriwiran. Vier minuten later leverde de invaller een puike assist af na goed voorbereidend werk van Maher Hariti. Jeroen Borsboom was het dankbare eindstation, 0-1.
Wie gedacht had dat DONK de kostbare voorsprong koeltjes over de streep zou trekken kwam bedrogen uit. In de 93ste minuut perste UVS er nog een laatste wanhoopsaanval uit. Adima zette knap voor en de opgerukte centrale verdediger Mart Spierdijk ontworstelde zich aan de meeverdedigende Jeroen Borsboom. Onhoudbaar flitste zijn kopbal langs de kansloze Bas van der Eem, 1-1.
Een bitter pil voor DONK, amper vijf seconden voor het eindsignaal. De neutrale toeschouwer kon echter prima leven met de remise in dit boeiende duel.

Doordat de uitslagen in deze knotsgekke afdeling iedere week weer verrassen doet DONK nog steeds volop mee voor de prijzen. “De eerstvolgende twee wedstrijden, eerst uit tegen het wisselvallige SVC ’08 en dan thuis tegen het altijd lastige Foreholte zijn cruciaal”, aldus DONK’s interim-trainer Patrick Akerboom.