DONK klaar voor nacompetitie, DONK – ASC: 2-0

Winnen en heel blijven, dat waren de belangrijkste opdrachten voor het reeds voor de nacompetitie voor promotie naar de eerste klasse geplaatste DONK. Beide doelstellingen werden moeiteloos gehaald, al was sprankelend voetbal ditmaal ver te zoeken. Het kwalitatief beduidend mindere ASC had nog wel iets om voor te vechten. Bij winst op DONK en verlies van concurrent DOCOS kon rechtstreekse degradatie worden ontlopen. Een overwinning zat er voor de ploeg uit Oegstgeest echter geen moment in.

DONK startte zonder drie vaste basiskrachten. Jordy de Jong was geschorst, Werner Overkamp en Tim Houdijk begonnen op de bank.

De eerste helft was ronduit saai. Ondanks een cornerverhouding van 5-1 bleef het aantal kansen schaars. Een kopbal van Mike Sluijter net naast en een pegel van Bas Houdijk die knap gestopt werd door keeper Dylan Bakker vormden de spaarzame opwindende momenten aan Goudse zijde.

Opmerkelijk was aan ASC-kant de vervanging van Winne Meijer. De man die in het uitduel veruit de gevaarlijkste ASC-er was geweest werd in de 44ste minuut om onduidelijke redenen vervangen door Jesse Jasperse. De nieuweling stond nog geen zestig tellen in het veld toen hij een fraaie actie besloot met een gevaarlijk schot dat net naast vloog.

De tweede helft gaf een levendiger beeld te zien. Bij DONK waren Justin Vat en Tim Houdijk in de ploeg gekomen voor Zakaria Mellah en Jeffrey van Dam.

Nadat Levi van Houten in de 48ste minuut een goede uitbraak afgesloten had met een ongevaarlijk schot was het in de 53ste minuut raak. Tim Houdijk passte fraai op zijn broer Bas die op zijn beurt een lage voorzet produceerde die van dichtbij knalhard door Roy van der Graaf werd binnengeschoten, 1-0.

Negen minuten later werd een hoge crosspass van Roy van der Graaf prima gecontroleerd door Bas Houdijk. De dynamische linkerspits flitste het strafschopgebied in en ging vervolgens over de knie bij Thomas Bakx. Scheidsrechter Stanley van Lith wees gedecideerd naar de stip. Jeroen Borsboom vonniste feilloos, 2-0.

DONK’s trainer Pieter van Zoest bracht ook nog zijn resterende veldspelers binnen de lijnen. Damian van Veen verving Issam Aarab, Werner Overkamp kwam voor Tijmen Harmsen en “Appie” Kaïssy voor Roy van der Graaf.

“Appie” Kaïssy bleek er zin in te hebben. Hij soleerde langs de complete verdediging van ASC, maar voerde zijn actie net te ver door.

Even later leidde een uitstekende combinatie tussen Justin Vat en “Appie” Kaïssy tot een droomkans voor Jeroen Borsboom. De spits maakte de bal schitterend vrij maar verzuimde de trekker over te halen. Keeper Dylan Bakker bleef miraculeus overeind ten koste van een corner.

Het pleitte voor ASC dat het nog steeds bleef jagen op de aansluitingstreffer. Met Niels Dalenoord en Timme van Rooyen in de plaats van Alex Iliopoulos en Thomas Bakx bleven doelrijpe kansen echter voorlopig uit. In de 86ste minuut leek het er toch nog op dat ASC de achterstand zou verkleinen. Na een slechte uittrap van Donks keeper Bas van der Eem belandde de bal voor de voeten van Jesse Jasperse. De invaller haalde hard uit maar schoot hoog over.

Vrijwel direct daarna legde DONK nog een mooie combinatie op de verzengend hete kunstgrasmat. Justin Vat kwam door uitstekend samenspel van Levi van Houten en Jeroen Borsboom in scoringspositie. Hij schoot echter niet zuiver genoeg om Dylan Bakker te kunnen verrassen.

Het laatste wapenfeit was voor ASC. Timme van Rooyen schoot via de lat over.

Het bleef bij 2-0 in dit duel dat snel de vergeetboeken in mag. ASC gedegradeerd en DONK ongeschonden de nacompetitie in.

De sportieve wedstrijd was bij het arbitrale trio onder leiding van scheidsrechter Stanley van Lith in uitstekende handen.

Terugkijkend moet gezegd worden dat DONK dit seizoen een uitstekende prestatie heeft neergezet. Na een moeizame en wisselvallige eerste seizoenshelft, vooral veroorzaakt door een flink aantal langdurige absenties, wist de ploeg als debutant in de zaterdag tweede klas knap de weg omhoog te vinden, uiteindelijk op slechts drie punten van kampioen FC Aalsmeer. En maar liefst twaalf keer de nul houden is ook een prestatie van formaat.

DONK speelt zijn eerste wedstrijd in de nacompetitie op 10 juni thuis om 14.30 uur tegen de winnaar van HVV tegen Alphia. HVV versloeg een gespannen DONK vorig jaar in de finale van de nacompetitie op zondag en tegen Alphia was het een keer winst en een keer verlies.

Hoe het ook zij, het affiche is veelbelovend. Bij winst speelt DONK op 17 juni op neutraal terrein de finale.