DONK KIJKT WEER OMHOOG

DONK-LEGMEERVOGELS   1-0

Onder stormachtige omstandigheden bewees DONK zichzelf een goede dienst. De ploeg klopte Legmeervogels met het kleinst mogelijke verschil. Daardoor werd weer

aansluiting gevonden bij de top drie van de afdeling. Legmeervogels kwam nog wat dieper in de zorgen te zitten.

In de heenwedstrijd in Uithoorn was DONK nog bij vlagen overklast. Toch wisten de Gouwenaars toen toch nog een gelijkspel uit het vuur te slepen. Alle ingrediënten voor een heerlijke thuiswedstrijd waren aanwezig, maar de weergoden dachten er anders over. Door de keiharde wind werden vele pogingen tot goed voetbal in de kiem gesmoord. Het resultaat was een draak van een wedstrijd waarbij DONK uiteindelijk aan het langste eind trok.

DONK startte verrassend. Mark van Doeland, Tijmen Harmsen en Levi van Houten namen om verschillende redenen op de bank plaats. Met de wind in de rug mocht een overwicht van de Gouwenaars worden verwacht, maar dit bleek nauwelijks het geval. Het eerste gevaar kwam van Legmeervogels dat in de zesde minuut na een afgeslagen corner de weer opnieuw in de doelmond gepompte bal zomaar boven DONK keeper Bas van der Eem op de lat zag ploffen.

In de elfde minuut legde DONK een van de weinige goede aanvallen op de mat. Jordy de Jong vond Fouad Musaui die direct doorpasste op Bas Houdijk. De linkerspits besloot meteen af te drukken en zag zijn knalharde schot tot vreugde van heel DONK in de verre kruising als een bom achter  keeper Anthony Acda inslaan, 1-0. Een zondagsschot op zaterdag en nog een heel fraaie ook.

Hierna gebeurde er voorlopig bitter weinig dat het vermelden waard was. Er waren corners over en weer, maar die leverden niets op. DONK, dat bepaald niet lekker in de wedstrijd zat, wat leidde tot gemekker richting de onverstoorbaar leidende scheidsrechter Robby Hornes, kwam in het eerste bedrijf nog tot welgeteld één behoorlijke aanval die niets opleverde en een schot van Roy van der Graaf, uitgebroken na een defensief slippertje, dat via de vingertoppen van Anthony Acda tot corner werd verwerkt. Vlak daarvoor was Legmeervogels gevaarlijk geweest via de beweeglijke Ludnardo Schoop. Diens schot werd een prooi voor Bas van der Eem.

De tweede helft verliep zoals verwacht. Legmeervogels moest komen en deed dat met de felle wind in de rug dan ook regelmatig. DONK kwam zelf nauwelijks aan fatsoenlijk voetbal toe, maar wist in de duels over het algemeen goed overeind te blijven. Slechts één echte kans kon in de hele tweede helft worden genoteerd en die was voor Legmeervogels. Ondanks een overwicht zat de gelijkmaker er voor de bezoekers, die ook nog flink wat voorzetten en afstandsschoten produceerden, niet in.

Het bleef bij een zwaarbevochten 1-0 zege voor DONK, dat in de tweede helft ook nog Levi van Houten (voor Fouad Musaui), Mark van Doeland (voor Zakaria Mellah), Tijmen Harmsen (voor Issam Aarab) en Justin Vat (voor Werner Overkamp) binnen de lijnen bracht.

Al met al een kostbare zege voor DONK in een uiterst matige wedstrijd waarin de slechte weersomstandigheden goed voetbal ernstig bemoeilijkten.

DONK staat nu op een gedeelde tweede plaats, samen met RCL, zes punten achter  Aalsmeer. De koploper kwam tegen DOCOS na een 0-2 achterstand met de schrik vrij door na een 0-2 achterstand te profiteren van een rode kaart aan DOCOS-zijde en alsnog met 4-2 te winnen. ESTO, dat een wedstrijd minder heeft gespeeld kan DONK en RCL nog voorbijsteken.

Aanstaande zaterdag speelt DONK opnieuw thuis. Nu tegen Alphia dat een mindere periode graag zal willen ombuigen. De Gouwenaars zijn gewaarschuwd.