Donk kent weer twee gezichten

DONK-CSW   3-2

Dat bijna een uur uitstekend voetbal spelen en een 3-0 voorsprong nemen geen garantie is voor een eenvoudige zege, werd in de strijd tussen de nummer twee, DONK, en het laaggeplaatste CSW maar weer eens bewezen. De thuisploeg freewheelde ogenschijnlijk eenvoudig naar een ruime voorsprong, maar kwam uiteindelijk billenknijpend nog goed weg met “slechts” een 3-2 overwinning.

DONK trad aan zonder de geblesseerde doelman Bas van der Eem en“Appie” Kaïssy. Roy van der Graaf en Levi van Houten, die amper hersteld waren van hun kwetsuren, werden door trainer René van Beek veiligheidshalve op de bank neergezet.

Bas Houdijk keerde na een schorsing weer terug in de basis.

Foto’s Teuni vd Stad

regen en wind legden beide ploegen in de openingsfase een goed verzorgd spelletje op de kunstgrasmat. Het aantal corners was keurig verdeeld, maar het was DONK dat zorgde voor het meeste gevaar.

Al in de eerste minuut ging Jordy de Jong er als een haas vandoor. Hij vond Jeroen Borsboom bij de eerste paal, maar de spits wist de bal net niet binnen te werken.

Vijf minuten later schampte Jeroen Borsboom met het hoofd de bal uit een corner van Werner Overkamp. De bal vloog echter net naast.

In de 19e minuut deed CSW even wat terug. Een schot vanaf rechts van de voet van Teun Gieling ging echter ruim voorlangs.

Datzelfde gold vijf minuten later aan de andere kant bij een schot van de steeds goed opkomende Jordy de Jong.

Na een half uur spelen legde DONK een prachtige combinatie op de mat. Via Jordy de Jong en Jeroen Borsboom werd de defensie van CSW volledig uiteengespleten waarna Thijn Hulscher het karwei zeer bekwaam afmaakte, 1-0.

De toeschouwers waren nog amper bekomen van zoveel moois toen de dynamische Bas Houdijk alert reageerde op een te korte terugspeelbal. De zwervende rechterspits bleef koel en zette na 33 minuten de 2-0 op het scorebord.

Vier minuten later glipte de snelle Thijn Hulscher, die regelmatig goed aangespeeld werd door Maher Hariti, weer eens langs zijn verdediger. Hij zette laag en hard voor waarna de bal slechts met behulp van een Wilnisser arm kon worden weggewerkt. Scheidsrechter Arlo Hemkes aarzelde geen moment en wees gedecideerd naar de stip. Jeroen Borsboom vonniste feilloos, 3-0.

De koek leek nog niet op voor DONK toen Thijn Hulscher voor de zoveelste keer alert reageerde op een diepe bal. Het was een wonder dat de bal via via niet tussen de palen belandde.

In de tweede helft bracht CSW trainer Michel Strating twee verse krachten in het veld. Sven van der Horst kwam voor Noah Steen, terwijl Stijn Molenaar de plaats innam van Ouhamad Soulaimane.

DONK moest even wennen aan het nieuwe opportunisme van de bezoekers. Het leidde tot twee corners die niets opleverden en een kans in de 55ste minuut voor Stijn Molenaar. De invaller profiteerde van een afspeelfout van Tim Houdijk,  schoot laag en hard in maar zag zijn pegel door keeper Dennis Gelderblom knap tot corner worden verwerkt.

Twee minuten later vloog ook een omhaal van Stijn Molenaar, aan wie de defensie van DONK zijn handen vol had, net over de lat.

Mocht er al langzaam maar zeker enige onzekerheid binnensluipen bij de thuisploeg dan had daar in de 58ste minuut volledig mee kunnen worden afgerekend. Jeffrey van Dam en Jeroen Borsboom sneden als een mes door de Wilnisser boter waarna Thijn Hulscher de bal op een presenteerblaadje kreeg aangespeeld om CSW de definitieve genadeslag toe te brengen. De linkerspits, die tot dan toe bijna alles goed had gedaan,miste de droomkans voor open doel echter.

Met Mike de Jong en Wesley Dam in de ploeg voor Mick van der Loo en Teun Gieling bracht CSW twee verse krachten in het strijdperk. En tegelijk met de aanzwellende wind groeide ook de daadkracht van de bezoekers. Het aantal gevaarlijke corners voor het doel van DONK liep op, net zoals trouwens de foutenlast bij de thuisploeg. In de 71ste minuut wist Mike de Jong niet te profiteren van een afspeelfout van Mike Sluijter (schot over). Drie minuten later mocht Tim Houdijk blij zijn dat zijn afspeelfout niet meer dan een corner voor CSW opleverde. Het bleek echter uitstel van executie, want uit die corner scoorde centrale verdediger Jelle van de Bosch met een laag schot vanaf de zestienmeterlijn de 3-1.

Vanaf dat moment gooide CSW alle remmen los. DONK wisselde Thijn Hulscher nog voor Roy van der Graaf maar was de kluts kwijt en liep erbij als een kip zonder kop, terwijl van een behoorlijke organisatie geen sprake meer was.

Na alweer twee corners poeierde Stijn Molenaar de bal vanaf 18 meter kiezelhard tegen de lat boven de kansloze keeper Dennis Gelderblom.

Drie minuten later, in de 85ste minuut kwam het noodlot voor DONK echter steeds nadrukkelijker in beeld. Jelle van den Bosch mocht centraal op 17 meter van het Goudse doel een vrije trap nemen. Hij deed dat heel knap, Dennis Gelderblom was kansloos, 3-2.

In de bloedstollend spannende slotfase was CSW zowaar nog heel dicht bij de 3-3. Mike de Jong wist in de 92ste minuut de bezoekers net niet langszij te brengen, omdat Dennis Gelderblom zijn enige foutje (in de opbouw) zelf knap wist te herstellen.

Al met al een wedstrijd met twee gezichten. Dat overkomt DONK wel vaker. Er zal flink aan gewerkt moeten worden om een herhaling van dit soort situaties te voorkomen.

Geel was er in dit sportieve en door scheidsrechter Arlo Hemkes goed geleide duel voor CSW’er Jelle van den Bosch en voor de Donkianen Thijn Hulscher en Bas Houdijk.

Omdat VUC twee punten verspeelde bij Foreholte sluit DONK nu de eerste seizoenshelft af met een met VUC gedeelde koppositie, een puike prestatie. De winterstop is voor de Gouwenaars echter nog niet aangebroken. Woensdag volgt nog een bekerwedstrijd in Rotterdam tegen FC Maense.