DONK KANSLOOS ONDERUIT

DONK-HVV 0-3

DONK is er niet in geslaagd zijn geweldige seizoen te bekronen met promotie naar de zaterdag eerste klasse. Op het volle sportpark van TOGB in Berkel en Rodenrijs moest de ploeg die triomf laten aan een uitstekend spelend HVV dat vooral in de tweede helft het heft nadrukkelijk in handen nam. Het was sfeervol in Berkel en Rodenrijs. Het nadrukkelijke verzoek om geen knalvuurwerk af te steken werd keurig opgevolgd, maar in plaats daarvan ging er spectaculair siervuurwerk dat evenzo hard knalde de lucht in. De beide harde kernen van beide ploegen hadden er duidelijk zin in.DONK trad, vergeleken met de wedstrijd tegen Rood Wit W met een op twee plaatsen sgewijzigd team aan “Appie”Kaïssy hield dit keer Zakaria Mellah op de bank, terwijl de weer herstelde keeper Bas van der Eem zijn vertrouwde plek tussen de palen weer innam ten koste van Dennis de Vogel.De eerste grote kans was voor DONK. Al in de tweede minuut speelde “Appie” Kaïssy zichzelf met een fraaie slalom in scoringspositie. De aanvallende middenvelder drukte prima af, maar zag zijn schot nog net tot corner verwerkt worden door een prima redding van keeper Guus Dicke.Het was voorlopig het laatste wapenfeit van DONK, dat weliswaar een aantal corners wist af te dwingen (zonder resultaat), maar dat er maar niet in slaagde om zijn stempel op de wedstrijd te drukken.Het was HVV, dat in de vierde minuut al gevaarlijk was geweest toen Bas van der Eem een gevaarlijke hoge bal over zich heen zag zeilen, dat de leiding nam. In de 7e minuut struikelde “Appie” Kaïssy over de bal. HVV ging er in de omschakeling als een hazewind vandoor en omdat Werner Overkamp verzuimde de angel uit de aanval te halen kreeg de jonge Quinten Jakobs de bal op een presenteerblaadje. Bas van der Eem was kansloos, 0-1.Nadat Bas van der Eem een lastig schot van Joppe Dekker vakkundig had gestopt lag de wedstrijd geruime tijd stil, omdat Jeroen Borsboom en Ernest Janssen bij een luchtduel met de hoofden tegen elkaar waren geknald. Janssen liet zich direct vervangen door Dante van der Heijden, maar Borsboom speelde, getooid met een tulband, verder. Dat DONK daarna niet optimaal meer kon profiteren van zijn kwaliteiten was een enorme domper.Met HVV over het algemeen als de bovenliggende partij op het middenveld viel er in de eerste helft nog slechts één kans te noteren. Na een goede voorzet van Joppe Dekker kopte Felipe Bello goed in. Bas van der Eem redde echter bekwaam. HVV begon onstuimig aan de tweede helft. De ploeg had Max Hagemann vervangen door Chongyi Tjin-Asjoe en drukte DONK steeds verder terug. Al snel moest DONK een nieuwe domper incasseren.

Bij een stevig duel brak rechtsback Damian van Veen zijn neus. Hij moest vervangen worden door Maher Hariti. Nadat een kiezelhard schot schot uit de tweede lijn van HVV geblokt was kregen de koninklijken in de 67ste minuut een corner te nemen. Joppe Dekker slingerde de bal voor het Goudse doel en de volkomen ongedekte centrale verdediger Ole de Mooij kon ongehinderd prachtig binnenkoppen, 0-2.Menig DONK-supporter bekroop toen al het gevoel dat DONK deze dreun niet meer te boven zou komen. Ook Zakaria Mellah en Jason Sriwiran ( voor Levi van Houten en “Appie” “Kaïssy, en later nog Imad El Yousfi voor Bas Houdijk slaagden er niet in om de wedstrijd te laten kantelen. HVV van zijn kant, met Kees-Willem Brouwer, Boris Gorlee en later ook nog Jasper Fennema in de ploeg, rook de overwinning en ging steeds vrijer voetballen.

Jason Sriwiran stond amper drie minuten in het veld toen de uitstekend leidende scheidsrechter Jesse Verduijn zich genoodzaakt zag hem de gele kaart te tonen.Nadat HVV in de 86ste minuut dankzij een schot van Joppe Dekker via de rug van een DONK-verdediger de 0-3 had laten aantekenen was het laatste verzet van DONK gebroken. HVV verzuimde zelfs nog de score uit te bouwen Zo schoot Boris Gorlee in kansrijke positie net naast en wist Bas van der Eem in een 1-op-1 situatie de gevaarlijke Joppe Dekkers af te stoppen.

Daarvóór waren bij sommige Donkianen de stoppen uit frustratie wel een beetje doorgeslagen. Jeroen Borsboom zag geel bij een opstootje en de altijd zo rustige Mark van Doeland moest zelfs met rood van het veld. “Volkomen terecht”, aldus de berouwvolle zondaar.In de allerlaatste minuut van de blessuretijd kreeg DONK nog de mogelijkheid om de eer te redden. Roy van der Graaf leverde na een corner van Werner Overkamp een puike kopbal af. Keeper Guus Dicke wist zijn doel nog net schoon te houden.

Een orkaan van geluid barstte na het laatste fluitsignaal los. Het juichen en hossen van de HVV-ers hield niet op en trainer André Wetzel werd gejonast. Het was een dikverdiende zege voor de Hagenaars.DONK’s trainer Pieter van Zoest toonde zich een sportieve verliezer: “Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar aan de andere kant kan ik er ook weer van genieten dat zo’n uitstekende ploeg als HVV naar de eerste klasse promoveert. Aan twee van de drie doelpunten gingen weliswaar duidelijke fouten aan onze kant aan vooraf, terwijl het derde een van richting veranderd schot was, maar dat neemt niet weg dat HVV de felicitaties ten volle verdient.

Als DONK-selectie mogen we terugkijken op een fantastisch seizoen. Dat geldt zowel voor DONK 1 als voor DONK 2. En geloof me, in deze groep zit nog heel veel rek.”

Joop Spee