DONK   HAALT   UIT

DONK-RCL   4-0

Aan de hand van man of the match Jeroen Borsboom speelde DONK tegen het sterke RCL uit Leiderdorp zijn beste wedstrijd van het seizoen. De aanvoerder was zowel aanvallend als verdedigend van grote waarde en inspireerde zijn teamgenoten tot een voortreffelijk optreden.

Wilde DONK nog enige rol van betekenis spelen in de jacht op de prijzen (nacompetitie) dan moest RCL over de knie gelegd worden. RCL, onmiskenbaar een van de betere teams uit de afdeling, was er van zijn kant alles aan gelegen om de negatieve spiraal waarin de ploeg al een aantal weten zit te doorbreken. Alle ingrediënten waren dus aanwezig voor een boeiend duel, en dat werd het ook.

DONK komt niet altijd overtuigend uit de startblokken. Dat was dit keer radicaal anders. Al in de 2e minuut stoomde Jordy deJong onstuitbaar op langs de zijlijn. De rechtsback bediende Jeroen Borsboom op maat. De aanvoerder scoorde beheerst, maar de treffer werd terecht afgekeurd wegens buitenspel. Het bleek de voorbode van een fraaie eerste helft waarin DONK in alle linies zijn beste spel liet zien.

Twee minuten na de afgekeurde treffer was het wel raak. Uit een corner vond Werner Overkamp met een loepzuivere trap spits Jeroen Borsboom, die nauwelijks gehinderd binnen kon tikken, 1-0.

De DONK-aanhang ging er eens goed voor zitten. Er zat meer moois in de lucht, dat was voelbaar. Vijf minuten na de openingstreffer verdubbelde DONK de voorsprong. Een voorzet van Bas Houdijk kwam via Roy van der Graaf met enig geluk voor de voeten van Jeroen Borsboom en alweer was de spits trefzeker, 2-0.

RCL rechtte de rug en probeerde manhaftig de bakens te verzetten. Een kans was er voor Jayden Daleman, maar de behendige rechterspits, die prachtige duels uitvocht met Tijmen Harmsen, schoot net naast. De ploeg dwong daarna een paar corners af, maar omdat de Goudse verdediging en doelman Bas van der Eem zeer geconcentreerd hun taken uitvoerden leverden die niets op.

DONK nam het initiatief al weer snel over. In de 21ste minuut zeilde een voorzet van de overal opduikende Levy van Houten centimeters over het hoofd van de goed vrijgelopen Bas Houdijk. Vier minuten later kon de volgende kans worden genoteerd. Jeroen Borsboom kopte net naast. Na een half uur spelen kopte Jeroen Borsboom nu wel uitstekend tussen de palen, maar RCL’s keeper Rodney  Beij wist met een katachtige duik uitstekend redding te brengen. In de rebound poeierde Roy van der Graaf hoog over.

In de 35ste minuut leverde Werner Overkamp met zijn chocoladebeen een puike voorzet af op het hoofd van Jeroen Borsboom. De spits torende boven zijn directe verdediger uit en scoorde een prachtig doelpunt. De Goudse feestvreugde om deze hattrick was echter van korte duur. Scheidsrechter Raf Wieman, die overigens voortreffelijk leidde, had als een van de weinigen een duwfoutje van Jeroen Borsboom geconstateerd. Het bleef bij een ruststand van 2-0.

De eerste kans in de tweede helft was in de 47ste minuut voor DONK. Levy van Houten vond Jeroen Borsboom met een prachtige pass. De spits schoot echter net naast.

Hierna nam RCL het heft in handen. In het besef dat een aansluitingstreffer een wedstrijd vaak kan laten kantelen deden de Leiderdorpers er nog een schepje bovenop. Vooral de aanvallers Jayden Daleman, Pascal Brasker en Jake van Heusden bezorgden de Goudse defensie handenvol werk. Jordy de Jong, Werner Overkamp, Mike Sluijter, Tijmen Harmsen en keeper Bas van der Eem gaven echter geen krimp. Ook met Tjark Langezaal in plaats van Mark van der Tak slaagde RCL er niet in om een bres te slaan in het Goudse bolwerk.

Nadat Levy van Houten tegen een gele kaart was aangelopen (de enige in dit zeer sportieve duel) bewees DONK’s trainer Pieter van Zoest weer eens dat hij over een kwalitatief sterk reservebank beschikte. Hij verving Levy van Houten en Zakaria Mellah door Fouad Musaui en “Appy” Kaïssy. De wisselspelers kweten zich prima van hun taak. Fouad Musaui was altijd aanspeelbaar en de getructe “Appy” Kaissy werd na een geslaagde panna toegejuicht door het jeugdige DONK-publiek dat zich op de tribune had genesteld.

Toch was DONK nog niet van RCL af. In de 73ste minuut loste Roy Weenink een gevaarlijk schot dat op de vuisten van Bas van der Eem uiteenspatte. En nadat Justin Vat was ingevallen voor Jordy de Jong belandde een knal van Jayden Daleman na een voorzet van Pascal Brasker net naast het Goudse doel.

Nog geen minuut later scoorde DONK de bevrijdende 3-0. Jeroen Borsboom kopte de bal weer eens uitstekend door, de rappe Roy van der Graaf anticipeerde goed, liet iedereen zijn hielen zien en bleef in het duel met keeper Rodney Beij uiterst koel, 3-0.

Met Jesse Brouwer in plaats van Lars Verdel bleef RCL strijden voor de eretreffer. DONK’s trainer Pieter van Zoest toverde in de 82ste minuut echter nog een konijn uit de hoge hoed. Hij verving Roy van der Graaf door de technisch begaafde Mark van Doeland die vlak voor tijd zijn visitekaartje afgaf. Hij kapte zich op het middenveld knap vrij en verzond een no look pass op de rappe Bas Houdijk. Die wurmde zich uitstekend langs linksback Michiel de la Mar en ging uiteindelijk over diens uitgestoken been tegen de grond. Scheidsrechter Raf Wieman kende geen twijfel: strafschop. Seconden voor het eindsignaal tekende Jeroen Borsboom alsnog voor zijn hattrick, 4-0.

Al met al een zeer fraai duel waarin DONK aantoonde dat de koek wat hen betreft nog lang niet op is. RCL staat inmiddels veel te laag. In deze bizarre afdeling zijn zelfs de nummers drie t/m 12 nog niet vrij van degradatiezorgen, omdat met de versterkte degradatieregeling nacompetitie voor lijfsbehoud dreigt.

Aanstaande zaterdag speelt DONK uit tegen hekkensluiter TAVV. De ploeg uit Ter Aar mag zich normaal gesproken geen illusies meer koesteren op lijfsbehoud, maar blijkt iedere week wel weer tot het uiterste knokken. DONK is dus gewaarschuwd.