Donk haakt af in titelrace

DONK-HVV 2-3

Amper drie minuten zuivere speeltijd en een paar minuten extra tijd was DONK verwijderd van de eerste overwinning in vier onderlinge duels tegen “Angstgegner” HVV. Het noodlot sloeg echter toe in een thrillerachtige slotfase die zelfs Alfred Hitchcock nauwelijks had kunnen bedenken. Een ongelukkig eigen doelpunt bracht HVV langszij en in de blessuretijd gingen de Hagenaars er alsnog met de volle buit vandoor.

DONK speelde met Mark van Doeland in de basis en met de jarige Bas Houdijk als linksback. Jeffrey van Dam en Maher Hariti begonnen op de bank.
De opening was voor HVV. De Hagenaars legden een verzorgd spelletje op de mat terwijl DONK in die aanvangsfase grossierde in balverlies. Het was dan ook niet verwonderlijk dat HVV in de tiende minuut de score opende. Boris Gorlee leverde een knappe pass af op Alex Burghouwt. De zwervende nummer 7 sneed knap tussen de linies door en liet DONKS keeper Bas van der Eem kansloos,0-1.

HVV bleef nog even de gevaarlijkste ploeg. In de zestiende minuut redde eerst Bas van der Eem en na de rebound bleef de eveneens jarige Tim Houdijk alsnog op de doellijn de baas na een kopbal van HVV-spits Connor Coward.
Hierna was het de beurt aan DONK. Een dieptepass van Werner Overkamp werd door de snelle Roy van der Graaf op waarde geschat. Alleen voor keeper Guus Dicke faalde hij niet, 1-1.
Het was op dat moment tegen de verhoudingen, maar het gaf DONK overduidelijk nieuwe moed. De Gouwenaars namen het initiatief knap over. Nog geen vijf minuten na de gelijkmaker ontfutselde Levi van Houten de bal aan een van zijn tegenstanders. Hij lanceerde met een mooie pass Roy van der Graaf die Guus Dicke kansloos leek te laten. De bal stuitte echter via de binnenkant van de paal voorlangs het doel van HVV.
DONK bleef de gevaarlijkste ploeg. In de 28ste minuut kreeg Roy van der Graaf, na goed voorbereidend werk van Levi van Houten, een nieuwe kans. Guus Dicke wist echter met de voet nog net redding te brengen.

HVV op zijn beurt verscheen nog wel een paar keer dreigend voor het doel van Bas van der Eem, maar een schot van Alex Burghouwt verdween ruim naast het vijandelijke doel en ook Max Hagemann wist een goede combinatie niet te bekronen.

Een domper voor DONK was dat Bas Houdijk in de 37ste minuut het veld moest verlaten met een hamstringblessure. Maher Hariti was zijn vervanger.

In de tweede helft veranderde het spelbeeld nauwelijks. Twee ploegen die fel om de winst streden met DONK als het team met de beste mogelijkheden. Het was voor HVV trainer Mike de Geer het signaal om al in de 51ste minuut verse krachten te laten aanrukken. Het leidde tot twee gevaarlijke acties van HVV. Eerst moest Bas van der Eem gestrekt naar een scherpe van invaller Joppe van der Bruggen en dat gebeurde nog eens toen een andere invaller, Quinten Jacobs, Thomas jacobs op maat bediende.
DONK, dat de tweede helft was gestart met Jeffrey van Dam op de plek van Mark van Doeland, liet zich evenmin onbetuigd. Voortdurend werd gevaar gesticht met snelle uitbraken, vrije trappen en corners. Ook “Appie” Kaïssy stichtte voortdurend gevaar al werd langzaam maar zeker duidelijk dat zijn acties in het verloop van de tweede helft aan scherpte gingen inboeten. In de 67ste minuut kwam Thijn Hulscher hem vervangen.

In de 73ste minuut nam DONK de leiding. Een knappe vrije trap vanaf de rand van het zestienmetergebied werd prima door Jeffrey van Dam binnengewerkt, 2-1.

Vanaf dat moment moest HVV natuurlijk met volle kracht vooruit. Dat bracht ook de nodige risico’s met zich mee. DONK wist echter niet te profiteren van de ruimtes die de Hagenaars weggaven. Zo kwam Roy van der Graaf net een voetje te kort na een uitbraak van Thijn Hulscher. En ook met Jason Sriwiran en Jesse Bottinga voor Jeroen Borsboom en Roy van der Graaf wist DONK de bevrijdende 3-1 niet op het bord te krijgen.

In de 87ste minuut sloeg het noodlot voor DONK toe. In een kluwen van spelers schoot Phil Altimari op het Goudse doel. De bal zou zeker een prooi zijn geweest voor Bas van der Eem ware het niet dat het been van Jeffrey van Dam de bal in de andere hoek liet neerploffen, 2-2. Een bittere pil voor DONK en vooral ook voor Jeffrey van Dam, die kon terugkijken op een prima tweede helft.

Vlak voor het einde van de reguliere speeltijd probeerde DONK nog even alles uit de kast te halen. Thijn Hulscher ontsnapte aan zijn directe bewaker en ging vlak voor de doellijn tegen de grond. De DONK-aanhang schreeuwde om een strafschop, maar scheidsrechter Manon Plandsoen liet zich terecht niet van de wijs brengen.

Was de gelijkmaker bij DONK al aangekomen als een mokerslag, er bleek nog meer venijn in de staart te zitten. HVV-er Phil Altimari leverde een corner af die, met behulp van de straffe wind, over Bas van der Eem zeilde. Net buiten de tweede paal wist Alex Burghouwt de bal ongehinderd binnen te koppen, 2-3. Het leidde tot een orkaan van vreugde bij HVV. Vreugde die even later enigszins getemperd werd toen Joppe van der Bruggen bij een schietpoging zonder Donkianen in de buurt een zeer ernstige enkelblessure bleek te hebben opgelopen. Het bleef bij 2-3.

Alles overziende een boeiend en grotendeels gelijkopgaand duel waarbij DONK de beste kansen kreeg. Beste man van het veld was dit keer een vrouw. De jonge scheidsrechter Manon Plandsoen floot soeverein en heeft ongetwijfeld een mooie carrière voor de boeg.

Voor DONK lijkt het kampioenschap nu toch wel uit het zicht geraakt. De Gouwenaars zullen de resterende wedstrijden alles uit de kast moeten halen om een plaats in de nacompetitie veilig te stellen. De ploeg staat nu vierde, op negen punten van koploper VUC, vijf punten achter HVV en gelijk met RCL, dat een beter doelsaldo heeft.