DONK EENVOUDIG LANGS ASC, DONK-ASC 5-0

DONK is ook in zijn vierde wedstrijd ongeslagen gebleven. Behoudens een zeer slordige periode in het tweede gedeelte van de eerste helft had de ploeg weinig te duchten van de AJAX SPORTMAN COMBINATIE.

Nadat een minuut stilte in acht was genomen in verband met het overlijden van Lenie Niewenhuisen trok DONK, zonder Roy van der Graaf (te laat), Levi van  Houten (te laat) en Jeffrey van Dam (knieblessure) maar met Zakaria Mellah weer eens in de basis, meteen fel van leer. Al in de derde minuut pikte Imad El Yousfi een goede pass van Maher Hariti op en stelde keeper Joek Nieuwenhuis op de proef met een venijnig schot.

Nadat in de achtste minuut een appèl van DONK wegens vermeend hands binnen de beruchte lijnen terecht was weggewuifd door scheidsrechter Younes El-Hajouti, was het in de 14e minuut wel raak. Bas Houdijk zette laag voor en spits Jeroen Borsboom vond vanuit de draai knap de touwen, 1-0.

DONK bleef hierna veel sterker, maar als gevolg van onzuiverheden in de voorzetten bleef uitbreiding van de voorsprong voorlopig uit.

Het gaf ASC weer moed. Terwijl de slordigheden van DONK zich in het tweede deel van de eerste helft plotseling opstapelden kreeg de ploeg uit Oegstgeest in de 27ste minuut zijn eerste kans. Eerst kon spits Ralph van Zandwijk bij een doelpoging nog voldoende worden gehinderd, maar uit de daaropvolgende corner had Jelle Schouten zomaar raak kunnen koppen. Hij miste echte de juiste richting waardoor de bal een eenvoudige prooi werd voor DONK’s keeper Bas van der Eem. Diezelfde Jelle Schouten ontving even later de enige gele kaart van de wedstrijd na commentaar op de leiding.

In de 32ste minuut kwam DONK niet ongelukkig op 2-0. Vanaf een meter of veertig verzond Mark van Doeland de bal torenhoog in de richting van het vijandelijke doel. Keeper Joek Nieuwenhuis verkeek zich volkomen op de bal die, zonder dat iemand hem had aangeraakt pal onder de lat in het doel plofte.

Elke voetballer weet dat een aansluitingstreffer vlak voor rust een wedstrijd soms weer kan doen kantelen. In de 37ste minuut was het bijna zover. Jelle Schouten kwam in de 37ste minuut vlak voor het doel volkomen vrijstaand in balbezit. Zijn inzet werd echter op de doellijn nog uitstekend gekeerd door DONK’s centrale verdediger Werner Overkamp.

DONK ging toch nog met een veilige voorsprong de rust in. In de 42ste minuut zette “Appie” Kaïssy met een uitstekende steekpass Bas Houdijk in scoringspositie. De linkerspits aarzelde niet en drukte goed af, 3-0.

Toch was er enig gemor bij de DONK-aanhang, bij wie de slordige laatste fase verser in het geheugen lag dan het goede begin.

In de tweede helft was bij ASC Lars Valckx vervangen door Niels Dalenoord. Al snel was duidelijk dat DONK uit een ander vaatje tapte. Er werd beter gecombineerd waardoor ASC nauwelijks meer in het spel voorkwam. Toch zou het nog enige tijd duren voordat dit zijn vruchten afwierp. In de 56ste minuut zette “Appie” Kaissy Imad El Yousfi vrij voor de keeper. De snelle rechterspits koos ervoor om te schieten in plaats van de keeper te omspelen. Nu bleef keeper Joek Nieuwenhuis, die goed bleef kijken, meester over de situatie.

ASC ging vervolgens weer wisselen. Het bracht Midas Rooijakkers in de ploeg ten koste van Ahmed Fernane.

DONK bleef gas geven. Het regende corners die stuk voor stuk voor gevaar zorgden.

In de 69ste minuut bouwde DONK, dat Roy van der Graaf inmiddels in het veld had gebracht voor “Appie” Kaïssy, de voorsprong verder uit. Vanaf 35 meter beproefde Werner Overkamp zijn geluk met een zeer hoge bal. Mogelijk werd keeper Joek Nieuwenhuis gehinderd door de laagstaande zon, want de bal plofte, zonder dat hij er een hand naar uitstak, hoog in de verste kruising, 4-0.

Het spelbeeld veranderde hierna niet. Met Wessel Akerboom voor Tijmen Harmsen bleef DONK goed combineren. Na de zoveelste corner trof Bas Houdijk de onderkant van de lat. De terugspringende bal werd hard ingeschoten en door Marvin Vat zodanig van richting veranderd dat Joek Nieuwenhuis kansloos was, 5-0.

Bij ASC werd vers bloed binnen de lijnen gebracht. Ward Buijze en Dylan Bakker kwamen Ralph van Zandwijk en Jelle de Bruin vervangen.

In de slotfase kreeg DONK nog twee kansen. De uitstekend spelende Zakaria Mellah zag zijn schot nog net gekraakt worden en een inzet van Jason Sriwiran was net niet venijnig genoeg om Joek Nieuwenhuis te verrassen.

Al met al een overtuigende zege voor een oppermachtig DONK. Scheidsrechter Younes El-Hajouti leidde het sportieve duel uitstekend.

Volgende week speelt DONK weer thuis. De ploeg ontvangt Bloemendaal, alweer een voor de Gouwenaars volkomen onbekende tegenstander.