Donk doet goede zaken!

Kagia-DONK 1-2

Het blijft ongekend spannend in de tweede klasse C. Moest DONK vorige week afhaken in de titelrace en kwam zelfs een nacompetitieplaats in gevaar omdat RCL in doelsaldo over de Gouwenaars heen ging, dit keer waren de rollen omgedraaid. Winst voor DONK bij Kagia en een gelijk spel van RCL bij SVC’ 31 zorgde voor tevreden gezichten bij de kaasstadbewoners, die het wel moesten doen zonder de geblesseerd geraakte Bas Houdijk (hamstring) en Thijn Hulscher (knie).

Door de straffe noordenwind die in de lengte van het veld stond was het lastig voetballen. Kagia startte met de wind mee en profiteerde daar al in de vijfde minuut van. Een slordige terugspeelbal van Maher Hariti leidde tot een lage corner van Rens Lamboo die bij de ongedekte eerste paal ineens binnenviel. Volgens sommigen zat Rowan Hoeke nog met een teen tegen de bal, maar over het waarheidsgehalte van de bewering van Kagia’s nummer 7 werd een uur na de wedstrijd nog getwist. Hoe het ook zij, de thuisclub, die nog volop in de strijd is om degradatie te ontlopen, stond zomaar met 1-0 voor.

DONK schrok even, maar wist na een minuut of zeven het tij te keren. Een pass van Jeroen Borsboom bracht de opgerukte Jordy de Jong in stelling. Diens venijnige schot strandde echter op de voeten van keeper Jochem Lensen die zijn doel door tijdig uitlopen goed had verkleind. Drie corners voor DONK volgden, maar verder dan een kopbal die naast vloog leverden die niets op.

In de zeventiende minuut was het weer even schrikken geblazen voor DONK. Centrale verdediger Werner Overkamp speelde te kort terug. DONK’s keeper Bas van der Eem wist Gijs de Graaf nog net van scoren af te houden.
Het felle Kagia putte hier weer moed uit. Na een vrije trap kon centrale verdediger Jelle Modderman in vrije positie inkoppen. De bal miste echter richting en verdween in handen van Bas van der Eem.

Hierna kwam DONK goed los. Een poeier van Roy van der Graaf vanaf de penaltystip vloog net over en een paar corners leverden alweer niets op.
In de 34ste minuut ontsnapte Kagia. Een enorme pegel van Werner Overkamp vloog via de binnenkant van de paal het veld weer in.
Twee minuten later kreeg DONK zelfs drie kansen op rij. Steeds was er echter een Lisserbroekse voet of de uitstekend keepende Jochem Lensen die roet in het eten gooide.
Kagia werd nog even gevaarlijk na geknoei in de Goudse defensie, maar het bleef na 45 minuten gewoon 1-0.

In de tweede helft bleek bij Kagia Tijs van der Schinkel vervangen te zijn door Melle Bloem.
Wie verwacht had dat DONK de flow van de laatste 20 minuten vvor rust weer op zou pakken kwam bedrogen uit. Weliswaar kwam het positiespel van de bezoekers wat beter uit de verf, maar veel dreiging zat er voorlopig niet in.
In de 50ste minuut ontving Donkiaan Jeffrey van Dam de gele kaart na een pittige overtreding. Het weerhield de robuuste middenvelder er niet van om samen met zijn kompaan Levi van Houten een prima wedstrijd op de mat te leggen.

In een poging om het tij te keren bracht DONK’s trainer Patrick Akerboom vers bloed binnen de lijnen. Na een uur spelen kwam Mark van Doeland voor Maher Hariti en zeven minuten later Jesse Bottinga voor Jeroen Borsboom.
Of DONK de concentratie even kwijt was na deze wissels? Wie het weet mag het zeggen. Feit was dat Rowan Hoeke in de 68ste minuut zomaar alleen voor Bas van der Eem mocht opduiken. De voortreffelijke keeper redde prachtig met de voet.

Kagia bleef fel en goed spelen. De thuisploeg kon echter niet voorkomen dat DONK in de 77ste minuut langszij kwam. Jordy de Jong werd goed vrijgespeeld door Jeffrey van Dam en wist Jochem Lensen met een laag schot in de verre hoek te verschalken, 1-1.
Dat smaakte naar meer. De Gouwenaars voerden de druk op en Kagia kwam niet verder dan een schotje van invaller Milan van Duijn die de geblesseerd geraakte Rens Lamboo (mogelijk hersenschudding) tien minuten daarvóór was komen vervangen.
Vrijwel direct daarna legde DONK een prima aanval op de mat via “Appie” Kaissy. Het schot van Levi van Houten werd echter nog net beblokt.
Twee minuten later alweer een goede aanval via “Appie” Kaïssy en Levi van Houten. De middenvelder vond Jesse Bottinga die via de onderkant van de lat raak knalde, 1-2.

DONK’s trainer Patrick Akerboom koos hierna voor defensieve versterking. Na een afwezigheid van meer dan een jaar kwam Marvin Vat binnen de lijnen voor “Appie” Kaïssy.
Net als de overige twee invallers beschaamde Marvin Vat het vertrouwen van zijn trainer niet.

Kagia moest komen. Aan een nederlaag en zelfs aan gelijkspel had de ploeg natuurlijk niets. Het heilige vuur was echter gedoofd. Verder dan een schot van Micha Schoone, dat een eenvoudige prooi werd voor Bas van der Eem, en een corner die niets opleverde kwam de thuisploeg niet.

In de blessuretijd deelde de goed leidende scheidsrechter Ruben Kooy nog gele kaarten uit aan matchwinner Jesse Bottinga en aan Kagia’s bankzitter Jeroen Bakker. Het bleef bij een zwaarbevochten 1-2 zege voor DONK in een boeiend en sportief duel.

Kagia’s trainer was tevreden over het spel van zijn ploeg. “We stonden goed en spelen de laatste weken steeds beter. Het positiespel van DONK werd in de tweede helft wel beter. Jammer dat onze beide buitenspelers uit moesten vallen. Ik zeg niet dat we de zege verdiend hadden, maar voor het moreel van de ploeg was het fijn geweest als we een punt hadden gepakt in deze slopende eindfase van de competitie.”

DONK’s trainer Patrick Akerboom was uiteraard verheugd over de goede afloop en het gelijke spel van concurrent RCL. Ook over de wisselspelers was hij tevreden.

Zaterdag vier mei speelt DONK thuis tegen de voorlopig ongenaakbare koploper VUC.