DONK DOET GOEDE ZAKEN – DIOS-DONK 1-2

Medekoploper DONK heeft in zespuntenwedstrijd tegen de nummer drie DIOS een belangrijke slag geslagen. In een door storm en slagregens geteisterd Nieuw Vennep werd de thuisploeg met vooral in de eerste helft uitstekend spel met 1-2 verslagen.

DIOS had de competitie vorige week al hervat met een verrassende nederlaag bij ESTO. DONK had flink wat oefenwedstrijden achter de rug.

Bij DONK ontbraken Issam Aarab, Maher Hariti en Roy van der Graaf. De selectie bleek echter breed genoeg om dit gemis op te kunnen vangen.

Hondenweer noemde iemand de omstandigheden waaronder gespeeld moest worden. Maar als iemand zijn hond in dit weer anderhalf uur naar buiten laat gaan is eerder sprake van dierenmishandeling. Des te bewonderenswaardiger was de wijze waarop beide ploegen, scheidsrechter en linesmen de elementen trotseerden.

DIOS startte met de storm in de rug. De wedstrijd was nog amper dertig seconden oud toen DIOS zijn eerste kans van de wedstrijd kreeg. De bal vloog echter voorlangs het doel van Bas van der Eem.

DONK verblikte of verbloosde niet en pikte de draad snel op. Toch kwamen de Gouwenaars in de achtste minuut op achterstand. Vlak voor de middellijn staande wilde Jeroen Borsboom een bal van achteruit in één keer verlengen. De wind bleek echter spelbreker, waardoor hij de bal verkeerd raakte. Wat een dieptepass had moeten worden veranderde plotseling in een ideale assist voor de gevaarlijkste man aan DIOS-zijde, Vincent Noordam. Die wist met het buitenkansje wel om te gaan. Hij liet Bas van der Eem kansloos, 1-0.

DONK knipperde even met de ogen en gooide er met technisch vaardig spel en een voortdurende dreiging vanaf de flanken een schepje bovenop.

In de achttiende minuut kreeg DONK een vrije trap te nemen op zeventien meter van het vijandelijke doel. Jeroen Borsboom nam de bal razendsnel en verraste daarmee DIOS-doelman Matthijs Oldeman. De goal werd echter afgekeurd omdat de scheidsrechter de bal nog niet had vrijgegeven.

DONK werd sterker en sterker. Na een fraaie actie van “Appie” Kaïssy verdween de bal net voorlangs, maar seconden later, in de 26ste minuut, was het wel raak. “Appie” Kaïssy ontdeed zich behendig van zijn directe tegenstander, drong het zestienmetergebied binnen en vond de opgerukte linksback Bas Houdijk. Die bood vervolgens Jeroen Borsboom een niet te missen kans, 1-1.

In de tweede helft steeg het storm- en regenniveau en zakte het spelpeil. Als er al eens een kans te noteren was dan was die voor DONK. Zo kon de defensie van DIOS de bal na een scherpe voorzet van Tijmen Harmsen slechts met de grootste moeite wegwerken. Heel DONK schreeuwde om een strafschop wegens hands, maar daar wilde de scheidsrechter niet van weten.

Nadat DIOS inmiddels vijf en DONK drie keer had gewisseld zette Bas Houdijk in de 78ste minuut de 1-2 eindstand op het bord na een prima assist van “Appie” Kaïssy. De voor de zoveelste keer goed opgekomen linksback haalde vanaf een meter of twintig verwoestendhard uit met zijn rechterbeen. Via de binnenkant van de paal verdween de bal langs de wanhopig duikende Matthijs Oldeman tegen de touwen.

In het laatste deel van de wedstrijd kwam daar geen verandering meer in. DIOS bleek onmachtig om kansen te creëren, terwijl DONK zijn combinatiespel had ingeruild voor het betere opruimwerk.

Al met al een dik verdiende overwinning voor DONK. Het sportieve duel werd over het algemeen goed geleid door scheidsrechter Vally Karagantcheff die de vier gele kaarten die hij gaf keurig over beide ploegen verdeelde. Bij DONK gingen Bas Houdijk en Jeffrey van Dam op de bon, terwijl bij DIOS Jeffrey Hoefkens en Stijn Janssen eraan moesten geloven.

Medekoploper HBC won ook en blijft  DONK slechts op doelsaldo voor.

Aanstaande zondag ontvangt DONK EMM’21.