Donk Dodelijk effectief na rust

DONK-SVC ’08   3-0

Na een min of meer gelijkopgaande eerste helft zat het venijn in het tweede bedrijf. Na een 0-0 ruststand profiteerde DONK optimaal van wanorde in de organisatie van SVC ’08 om er uiteindelijk dik verdiend met de volle buit vandoor te gaan.

De wedstrijd was nog geen dertig seconden oud toen DONK al zijn visitekaartje afgaf. Een voorzet van Jordy de Jong werd voorbij de tweede paal goed terug gekopt op de inkomende “Appie” Kaïssy. De middenvelder haalde kiezelhard uit maar trof de onderkant van de lat.

Daarna nam SVC ’08 het initiatief over. Echt gevaarlijk werden de Scheveningers voorlopig echter niet. De ploeg ging soms wel erg stevig de duels aan, een speelwijze die pas wat werd getemperd nadat scheidsrechter Ed Pieterman gele kaarten had uitgedeeld aan Marco Mos en Nathan Martina.

De tweede echte kans van de wedstrijd was weer voor DONK. Levi van Houten werd in stelling gebracht. De middenvelder drukte in kansrijke positie af, maar zag zijn schot in extremis nog geblokt worden.

Nadat aan de andere kant een schot van Nathan Martina hoog over was gevlogen was het in de 38ste minuut weer DONK dat de aandacht opeiste. De overal opduikende Jordy de Jong schoot fraai in, maar zag zijn schot door keeper Wesley van der Wel uitstekend tot corner worden verwerkt.

In de 45ste minuut vond SVC ’08 dan toch eindelijk een gaatje in de door Mike Sluijter soeverein geleide DONK-defensie. Jeremy Keus reageerde goed op een dieptepass, maar op weg naar Bas van der Eem raakte de spits verstrikt in zijn goede bedoelingen.

In de tweede helft speelde DONK met de stevige wind mee in de rug. In de 57ste minuut profiteerde de ploeg uitstekend van miscommunicatie tussen Thomas Hughes en Marco Mos. DONK pikte de bal op en na tot driemaal toe 1x raken (Tim Houdijk, “Appie” Kaïssy, Jordy de Jong) was het Jordy de Jong die voor de openingstreffer tekende, 1-0. Een fraaie treffer.

SVC’08 was hierna duidelijk aangeslagen. Een schot van Thomas Hughes miste overtuiging. DONK daarentegen leek vleugels te hebben gekregen. Na een fraaie combinatie kwam Jordy de Jong in vrije schietpositie. Hij zocht het doel echter te hoog.

Het bleek uitstel van executie. Nadat SVC ’08 Marco Mos vervangen had door Yannick Willems gooide DONK er weer een knappe aanval uit. “Appie” Kaïssy bediende Roy van der Graaf die op zijn beurt Jeroen Borsboom een niet te missen kans bood, 2-0.

De wedstrijd was toen wel gespeeld. SVC ’08 probeerde weliswaar de bakens te verzetten maar verwaarloosde daarbij de eigen organisatie. DONK had na een snelle uitbraak zomaar op 3-0 kunnen kunnen komen. Jeroen Borsboom kwam echter een voetlengte tekort.

Met Mark van Doeland voor de moegestreden “Appie”Kaïssy koos DONK ervoor om de voorsprong te consolideren. De Gouwenaars bleven echter levensgevaarlijk in de omschakeling. In de 81ste minuut vond Mike Sluijter met een splijtende dieptepass de gretige Roy van der Graaf. De spits maakte er koeltjes 3-0 van.

Even later kreeg Mike Sluijter de gele kaart gepresenteerd. Een wel erg vrijgevig cadeau van scheidsrechter Ed Pieterman

SVC ’08 bleef knokken voor de eretreffer. Met Bart Markering in de ploeg voor Thomas Hughes kwamen de bezoekers echter niet verder dan een gevaarlijke scrimmage vlak voor het doel van DONK en een schot van Tristan Dufour dat hoog over vloog.

Door deze overwinning blijft DONK, samen met het eveneens zegevierende VUC aan kop van de afdeling. Aanstaande zaterdag gaat de ploeg op bezoek bij het altijd lastige Foreholte.