ALWEER DRIEPUNTER VOOR DONK, Sv KDO-DONK 1-3

DONK bleef ook tegen Sv KDO uit de Kwakel aan de winnende hand. Op het prachtige complex van de thuisploeg, met een fraaie hybride gras-/kunstgrasmat, lieten de Gouwenaars er geen twijfel over bestaan dat zij terecht op de tweede plek bivakkeren.

DONK, dat de geblesseerde Werner Overkamp had vervangen door Damian van Veen, moest dit keer ook technicus “Appie” Kaïssy missen. Die verstapte zich op zijn werk en liep een hamstringblessure op.

De opening was voor DONK. In de zesde minuut zette Imad El Yousfi scherp voor. Spits Jeroen Borsboom werkte de bal echter naast.

Vier minuten later zette Tijmen Harmsma goed voor. Mark van Doeland kopte echter over het doel van de lange keeper Jesper Oudshoorn.

Na een kleine twintig minuten nam Sv KDO het initiatief over. De Kwakelaars bleken over een ploeg met veel duelkracht en snelheid te beschikken. Het eerste gevaar voor het doel van Bas van der Eem kon in de negentiende minuut worden genoteerd. De Goudse keeper toonde zich echter soeverein in een lastige situatie.

Drie minuten later was het opnieuw Sv KDO dat de aandacht opeiste. Bart Hoving mocht vrij aanleggen voor een schot dat echter over vloog. Zestig seconden later brak rechterspits Joeri Stange door. Hij stuitte echter op Bas van der Eem.

Hierna brak de beste periode van DONK aan. De Gouwenaars vonden een manier om zich onder de dadendrang van de Kwakelaars uit te voetballen. Dat resulteerde na een half uur spelen in het eerste doelpunt. Mark van Doeland vond met een corner het hoofd van de opgestoomde centrale verdediger Marvin Vat. Die legde de bal op zijn beurt op het hoofd van Roy van der Graaf. De rappe goaltjesdief verschalkte Jesper Oudshoorn met een geniepige kopbal, 0-1.

Drie minuten later was Roy van der Graaf dichtbij zijn tweede goal. Na en snelle uitbraak koos hij ervoor om kiezelhard op doel te knallen (afleggen op de vrijstaande Imad El Yousfi was zeker ook een mogelijkheid geweest), maar Jesper Oudshoorn stopte de kogel knap met de voet.

In de 38ste minuut nam DONK verder afstand na een schitterende aanval. Tijmen Harmsen vond Mark van Doeland die op zijn beurt Roy van der Graaf op maat bediende. Met een knalhard schot tekende die voor zijn tweede treffer, 0-2.

De strijd leek al gestreden. Sv KDO sputterde nog wat tegen met een kopbal van linksback Verbruggen die ruim over vloog en een uithaal van de gevaarlijke Jesse Stange die ook niet tussen de palen verdween.

De strijd leek dus gestreden….Nou, niet dus. Sv KDO kreeg in de 48ste minuut de aansluitingstreffer in de schoot geworpen. Jesse Stange ging vanuit een duidelijke buitenspelpositie alleen op keeper Bas van der Eem af en maakte geen fout, 1-2. Een opmerkelijk doelpunt. De Donkianen en de medespelers van Jesse Stange wachtten op het fluitsignaal, maar scheidsrechter Remko Logtenberg besloot om het vlagsignaal van zijn assistent Patrick Akerboom te negeren en kende het doelpunt toe. Camerabeelden wezen later uit dat Jesse Stange minimaal een halve meter buitenspel had gestaan.

Hoe het ook zij (een scheidsrechter mag ook fouten maken), het leidde tot nieuw elan aan de zijde van de thuisploeg. De mouwen werden opgestroopt en het geloof in een goede afloop was in een klap terug bij de thuisploeg. De veelvuldige switchende spitsen Jesse en Joeri Stange namen hun ploeg op sleeptouw, maar de Goudse defensie gaf geen krimp al was het wel even gedaan met het verzorgde combinatievoetbal.

In de 71ste minuut gaf Sv KDO nog één keer zijn visitekaartje af. Na een fraaie aanval vuurde Joeri Stange hard tussen de palen, maar Bas van der Eem liet zich niet verrassen.

Onder impuls van de alomtegenwoordige Jeffrey van Dam speelde DONK zich onder de druk uit.

Na drie kwartier schoot Jeroen Borsboom, die aanmerkelijk actiever was dan in de vorige wedstrijd tegen ESTO, net naast en ook de ingevallen Zakaria Mellah en Jason Sriwiran (voor Mark van Doeland en Imad El Yousfi zorgden voor de nodige dreiging.

In de 79ste minuut was het pleit beslecht. De naar de rechterkant uitgeweken linksback Bas Houdijk poeierde hard op doel, de bal werd heel licht getoucheerd en keeper Jesper Oudshoorn was kansloos, 1-3. Een minuut later haalde ook Jaso Sriwiran hard uit, maar diens schot werd gekraakt.

Sv KDO’s trainer Edwin Reder had in de tweede helft vier wissels, Sven Vlasman< Querijn AlderdenMax van der Weijden en Matthijs van Rijn, ingebracht. Ook deze mannen konden de dreigende nederlaag niet afwenden.

Bij DONK mocht Wessel Akerboom nog een paar minuten maken voor de moegestreden Roy van der Graaf.

Het bleef bij een verdiende 1-3 zege voor DONK.

Gele kaarten waren er in deze wedstrijd voor Jesse Stange en Wouter Winters aan de zijde van de thuisclub en voor Jeroen Borsboom en Roy van der Graaf bij DONK.

Al met al kan DONK terugkijken op een uitstekende eerste seizoenshelft De ploeg staat knap tweede achter het ongenaakbare HBC uit Heemstede dat drie punten los staat. Nummer drie, DIOS sv, ging verrassend hard onderuit tegen RVC’33 en staat maar liefst negen punten achter DONK.

Aanstaande zondag de kraker tussen de nummers 1 en 2 in Heemstede!