Teleurstelling, trots en toekomst (+ aftermovie!)

De wedstrijd tegen HVV moest het slotstuk worden van een buitengewoon seizoen. Het eerste seizoen na 2 voortijdig afgebroken Corona-seizoenen. In het afgelopen seizoen behaalden we in de competitie een onwaarschijnlijk hoog aantal punten van 59 met een positief doelsaldo van 42. Naast de competitie behaalden we de laatste 32 van de KNVB beker (een competitie die werd afgebroken in de winterstop). Tenslotte speelden en wonnen we prachtige wedstrijden tegen 1e en hoofdklassers in de Voetbal Rotterdam Cup met als topper de wedstrijd op Varkenoord tegen sc Feyenoord (wat als we de rust hadden gehaald met een 0-2 voorsprong…).

Helaas waren we uitgerekend deze competitie ingedeeld bij een topploeg uit Heemstede. HBC werd de terechte kampioen en zou dat volgend jaar in de eerste klasse zo maar kunnen herhalen. De loterij van de nacompetitie gaf nog de mogelijkheid voor 1 ploeg van de 8 deelnemers om te promoveren. DONK mocht blijven dromen. RKDEO en Rood Wit st Willebrord werden op een overvol DONK complex verslagen door een team met een duidelijke wil om te winnen. In de finale troffen we een fit, goed georganiseerd en overtuigend HVV onder leiding van good-old André Wetzel. Op deze dag een duidelijke maat te groot voor onze jongens. Op de beginfase na kwamen we er niet aan te pas. HVV was ons op vele fronten de baas en won terecht. Een finale wil je graag winnen, maar soms is de tegenstander gewoon beter. Dan moet je met respect je meerdere erkennen en deze ervaring meenemen om er in de toekomst je voordeel mee te doen.

Met deze finale kwam er een einde aan een heel mooi seizoen. De teleurstelling van het verlies maakt snel plaats voor trots. Prachtige wedstrijden, positief voetbal, veel gewonnen en de club nadrukkelijk op de kaart gezet. En dat met een selectie die bijna geheel uit jongens bestaat die al sinds de pupillentijd bij de club spelen. Zo hoog mogelijk met zo veel mogelijk eigen jongens die we zelf opleiden en ontwikkelen. We maken het waar! Volgend jaar stappen we horizontaal over naar de zaterdag. Hopelijk in een mooie regionale (Groene Hart georiënteerde) zaterdag 2e kl met o.a. RVC, ESTO, Oudewater, TAVV, Alphia, EMM’21 etc.

Uiteraard is het ook terecht DONK 2 te benoemen. Een jaar in de reserve Hoofdklasse als 4e afsluiten is razendknap. En passant op de slotdag ook nog een periode winnen was een mooie afsluiter. Ook in dit team hebben zich mooie ontwikkelingen voor gedaan dit jaar. Niet altijd onder ideale omstandigheden wel het maximale eruit halen met elkaar. Ook hier kunnen we mee verder en zal die reis starten in de reserve 2e klas op zaterdag

Van de finaledag tegen HVV is overigens een prachtige aftermovie op YouTube beschikbaar.

Het nieuwe seizoen starten we met een voorbereiding op 9 augustus. Selectie blijft op een aantal stoppende jongens in DONK 2 na volledig in tact en er hebben zich 4 nieuwe spelers (waaronder oud selectiespeler Mike Sluijter) aangemeld. Ook de begeleiding blijft op de afscheidnemende Fred Klomp na volledig gelijk. De horizontale overstap naar de zaterdag kan met veel vertrouwen tegemoet gezien worden.

Ik wil tenslotte alle vrijwilligers van DONK die er voor zorgen dat de randvoorwaarden van selectievoetbal bij DONK op een geweldig niveau liggen enorm bedanken. Een onmisbare niet altijd zichtbare schakel om te komen waar we nu al zijn !!!

Allemaal veel plezier op de Nacht van DONK en een fijne zomervakantie !!!

Namens TC en SLC,

Patrick Akerboom