SLORDIG DONK DOET GOEDE ZAKEN, ASC-DONK: 0-3

In de eerste wedstrijd na de winterstop wist een slordig DONK het fel strijdende ASC aan zijn zegekar te binden. Met 0-3 viel de verdiende overwinning overigens wel ruim uit. De thuisclub liet diverse uitgelezen kansen onbenut en kreeg uiteindelijk het deksel op de neus. DONK’s keeper Bas van der Eem bleek weer eens onpasseerbaar in 1 tegen 1 situaties. De effectiviteit van het bij vlagen beter voetballende DONK leverde de eerste driepunter na de winterstop op.

DONK miste om diverse redenen weer een handvol spelers. Bovendien ontbrak trainer Pieter van Zoest wegens zakelijke verplichtingen. Patrick Akerboom nam de honneurs waar.

De Gouwenaars kwamen matig uit de startblokken. ASC toonde zich vooral over de linkerflank, waar Winne Meijer een handenbinder bleek, dreigend. Toch was de eerste grote kans voor DONK. In de zesde minuut zette Mark van Doeland met een prachtige pass Roy van der Graaf vanaf rechts vrij voor het doel. De doorgaans zo koele goalgetter schoot echter wild en hard naast.

ASC was nog niet onder de indruk.. Nadat de ploeg uit een corner eerst al het nodige gevaar had gesticht was het na een kwartier spelen bijna raak. Winne Meijer brak uit, maar zag zijn inzet op de paal belanden. En toen de organisatie bij DONK even volledig zoek was als gevolg van een blessure van centrale verdediger Werner Overkamp (hij kon de wedstrijd uiteindelijk toch voortzetten) trof ASC de buitenkant van de kruising.

Na een minuut of twintig luwde de dadendrang van ASC. DONK bleef vaker met verzorgd voetbal uit de duels en legde in de twintigste minuut een voortreffelijke aanval op de kunstgrasmat (het hoofdveld van ASC, natuurgras, was afgekeurd). Mark van Doeland vond Levi van Houten. De onvermoeibare middenvelder passte door op Bas Houdijk die op zijn beurt spits Jeroen Borsboom een niet te missen kans bood, 0-1.

Nog geen vijf minuten later was het bijna 1-1. Na balverlies van DONK op het middenveld kon centrale verdediger Sean Goebel zo maar opstomen, dwars door DONK’s laatste linie snijden en vrij voor keeper Bas van der Eem opduiken.. De Goudse sluitpost liet zich echter niet passeren.

Het slotakkoord in de eerste helft was weer voor DONK. Na prachtig werk op de vierkante meter van Jeroen Borsboom en Issam Aarab leverde Levi van Houten een puike voorzet af op Roy van der Graaf. Die had nog tijd om de bal te controleren, maar besloot het speeltuig ineens op de slof te nemen. Dat leverde niets op.

De tweede helft was nog maar amper begonnen toen Werner Overkamp met een knappe lange bal Roy van der Graaf lanceerde. De rechterspits bleef dit keer weer ouderwets koel en schoof de bal knap in de verre hoek, 0-2.

ASC probeerde uiteraard het tij te keren. De ploeg uit Oegstgeest gooide nog meer duelkracht in het spel. Het leverde twee kansen op voor Winne Meijer. Eerst stuitte hij in de 52ste minuut op de uitschuifbare benen van keeper Bas van der Eem om vijf minuten later een goede schietkans niet te verzilveren omdat zijn chocoladebeen zuiverheid miste.

Tussendoor was Roy van der Graaf aan de overkant dichtbij de 0-2. ASC’s keeper Dylan Bakker was echter net iets eerder bij de bal.

In de laatste twintig minuten gooide ASC met opportunistisch spel alles op de aanval. Het bood DONK, met Fouad Musaui voor Tim Houdijk, volop de gelegenheid om meer afstand te nemen. De ruimtes werden vaak goed belopen, maar de eindpass liet nogal eens te wensen over, behalve in de 87ste minuut. Na goed voorbereidend werk van Fouad Musaui en Roy van der Graaf schoot Bas Houdijk de 0-3 binnen.

Justin Vat en Wessel Akerboom mochten vervolgens nog een aantal minuten maken. Zij vervingen Bas Houdijk en Levi van Houten. Het bleef bij 0-3 in deze door scheidsrechter Mohamed Moussaoui uitstekend geleide wedstrijd. Hij werd daarbij vakkundig geassisteerd door zijn grensrechters Sander de Wolf en Wesley van Wijk.

DONK’s interim-trainer Patrick Akerboom vond de wedstrijd “rommelig; een typische eerste wedstrijd na de winterstop.” Uiteraard was hij tevreden met het resultaat en met de goede zaken die DONK had gedaan door het puntverlies van een flink aantal concurrenten.

DONK staat nu op de derde plaats. FC Oudewater zag zijn wedstrijd afgekeurd worden en kan de Gouwenaars nog inhalen.

Aanstaande zondag ontvangt DONK de trotse koploper ESTO. Die ploeg kwam in de topper tegen de nummer twee, Alphia, niet verder dan een gelijkspel en zag zijn voorsprong op DONK daardoor slinken tot vier punten.