Prachtige nieuwe indelingen voor DONK 1 en DONK 2

Na de horizontale overstap was het afgelopen vrijdag 8 juli afwachten wat de nieuwe competitie indeling zou gaan worden voor DONK 1 en DONK 2. Regionaal indelen, meer derbies, minder reizen was de belofte van de KNVB. We kunnen stellen dat men daar wat betreft DONK goed in geslaagd is.

We gaan met DONK 1 spelen in de 2e Klasse D van het zaterdagvoetbal in West-2. Een afdeling waar vooral clubs uit het Groene Hart en de regio Leiden in uit gaan komen.

Een kort voorstelrondje van onze tegenstanders;

ASC (Oegstgeest); afgelopen seizoen tegenstander van DONK in zondag 2C. Via een goede eindsprint bleven zij zonder nacompetitie 2e klasser en stappen nu over naar de zaterdag. DONK heeft afgelopen jaar uit en thuis van ASC gewonnen.

Alphia (Alphen aan den Rijn); afgelopen jaar trotse kampioen in de zaterdag 3e klasse en dus nu een stapje hoger in de 2e klasse. De traditioneel 3e club van Alphen presenteert zich nadrukkelijk naast Alphense Boys en ARC. Marcel Vondeling is de trainer.

DoCoS (Leiden): al een aantal jaren stabiele 2e klasser waar we heel lang geleden als zondagclub nog wel tegen gespeeld hebben. DoCoS speelde afgelopen jaar in de middenmoot een degelijk seizoen. Oud-prof Edwin Vurens is de nieuwe trainer van DoCos.

EMM’21 (Roelofarendsveen); afgelopen jaar tegenstander in 2C waarvan we zowel uit en thuis niet wisten te winnen. EMM’21 eindigde afgelopen jaar in de middenmoot. Degelijke ploeg die spelen als een team als uitgangspunt nemen.

ESTO (Bodegraven); welbekend bij vooral onze trainer, afgelopen jaar in onze competitie en via de nacompetitie 2e klasser gebleven. DONK won in de competitie beide wedstrijden, maar ESTO heeft zich goed versterkt met spelers van Sportlust, ARC en Jodan Boys en daarnaast in Koos van Zoest (neef van…) ook een nieuwe trainer aangetrokken. Gezelligheid is uiteraard gegarandeerd.

FC Aalsmeer (Aalsmeer); afgelopen jaar zaterdag 2e klasser in West-1 en daar lang meegespeeld om de titel. Aalsmeer heeft daarna deelgenomen aan de nacompetitie na een 3e plaats in competitie maar werd uitgeschakeld door Die Haghe. Aalsmeer lijkt op voorhand de gedoodverfde titelkandidaat met top amateur trainer Ted Verdonkschot (o.a. ex-IJsselmeervogels, ex-Rijnsburgse Boys, ex-HHC Hardenberg) en veel versterkingen van hoger niveau.

FC Oudewater (Oudewater); heel mooi dat we onze vrienden weer gaan treffen. FC Oudewater liet het kampioenschap en de eerste nacompetitie finale in de 3e klasse lopen, maar in de herkansing tegen Rozenburg was het alsnog raak voor Oudewater. Promotie naar de 2e klasse was een feit. Komend jaar een mooie regionale derby erbij.

Foreholte (Voorhout); Ook Foreholte maakte de overstap naar de zaterdag. Afgelopen jaar als middenmoter competitie genoot van DONK op de zondag en nu treffen we elkaar opnieuw. Afgelopen jaar was de volle buit uit en thuis voor DONK. Mario Koswal stapt van hoofdklasser TAC’90 als trainer in bij Foreholte.

Kagia (Lisserbroek); Kagia is voor ons een onbekende tegenstander. Kagia is dan ook een traditionele zaterdagclub. Trainer Hein Leliveld kwamen we in het verleden wel als trainer van ROAC tegen. Kagia speelde ook vorig seizoen als middenmoter in de zaterdag 2e klasse.

Legmeervogels (Uithoorn); Deze tegenstander is afgelopen seizoen gedegradeerd uit de (sterke) zondag 1e klasse in West-1 en maakt nu ook de overstap naar het zaterdagvoetbal. Trainer is Alain Hijman die mensen mogelijk kennen van Argon en Montfoort’19.

RCL (Leiderdorp); RCL is al jaren een goede en ambitieuze 2e klasser in het zaterdagvoetbal. Met Hein van Heek heeft het een trainer die in de top van het zaterdagvoetbal bij o.a. Noordwijk en Voorschoten zijn sporen meer dan verdiend heeft. RCL zal de ambitie hebben mee te doen om het kampioenschap.

RVC’33 (Reeuwijk); Afgelopen jaar bij DONK in de competitie en ook onze Reeuwijkse vrienden stappen over naar de zaterdag. 2e klasser gebleven door in de nacompetitie van SEP te winnen. Het hechte collectief uit Reeuwijk-dorp staat het komende jaar onder leiding van oud-DONK trainer Jack Harmsen.

TAVV (Ter Aar); De laatste tegenstander van DONK is eveneens een onbekende hoewel qua afstand niet eens zo ver weg. TAVV is een echte dorpsclub die afgelopen jaar na een goed jaar in de 3e klasse via de nacompetitie promotie naar de 2e klasse afdwong. Dat gebeurde in een zinderende finale tegen FC Oudewater.

Al met al natuurlijk een hele mooie competitie indeling waar we met heel veel plezier naar uitkijken. Vanaf 9 augustus gaan de mannen van Pieter van Zoest starten met de voorbereiding op hopelijk wederom een prachtig seizoen. Dit keer op de zaterdagmiddagen.

Naast de indeling van DONK 1 is ook de indeling van DONK 2 bekend gemaakt. Helaas moet DONK 2 door de horizontale overstap het mooie niveau van de reserve hoofdklasse prijs geven. De regels van de KNVB hebben bepaald dat we instromen op het niveau van de reserve 2e klasse.

DONK 2 heeft ook een mooie regionale indeling gekregen in de reserve 2e klasse F. Daar wacht de mooie uitdaging om weer mee te gaan doen om de prijzen voor de mannen van Remco Overkamp en Jurgen Paap. De tegenstanders van DONK 2 zijn achtereenvolgens; ARC 3, Bergambacht 2, Groeneweg 2, IJFC 2, ONA 2, SPV’81 2, Schoonhoven 2, Spirit 3 en Haastrecht 2. Dit zijn maar 10 teams, maar dat komt omdat DONK 2 voor de winterstop een halve competitie speelt. De bovenste 5 gaan na de winterstop met nog 5 andere teams in wederom een halve competitie spelen voor promotie. Eindig je voor de winterstop bij de onderste 5, ga je spelen om niet te degraderen.

DONK 2 gaat haar thuiswedstrijden komend jaar op zaterdag om 12 uur spelen.