MATIG DONK EENVOUDIG LANGS ASC, ASC-DONK 0-2

Een bij vlagen zeer matig DONK heeft tegen het laag geklasseerde ASC uit Oegstgeest gedaan wat het moest doen: de drie punten mee naar huis nemen. Maar daar is ongeveer alles mee gezegd. De wedstrijd zal zeker niet met het predicaat “onvergetelijk” de geschiedenisboeken ingaan. Het venijn zat in de corners. Daaruit scoorde DONK zijn beide doelpunten. ASC wilde wel, maar kon niet echt. Bij een aantal kansjes werd het begrip ‘effectiviteit’ wel met erg kleine letters geschreven.

DONK heeft nog steeds een aantal spelers in de blessureboeg zitten. Van hen hoopt Werner Overkamp (weer prima vervangen door Damian van Veen trouwens) volgende week weer wat minuten te mogen maken.

DONK startte hoopgevend. Bas Houdijk kopte al in de vierde minuut goed in na een voorzet van Levi van Houten. ASC’s keeper Joek Nieuwenhuis wist ten koste van een corner nog net een vroege achterstand te voorkomen.

ASC antwoordde vrijwel onmiddellijk. Na een corner schoot Diederik Bertels tussen de palen, maar DONK’s keeper Bas van der Eem had er, ondanks de grote drukte vlak voor zijn neus, goed zicht op.

Op de keiharde echte grasmat liepen de combinaties van DONK moeizaam. Linkerspits Roy van der Graaf vond nog wel het net, maar scheidsrechter Manuel Uijttwaal had hands geconstateerd.

De volgende twintig minuten volgde er qua voetbal niets noemenswaardigs. DONK moest wel een tegenslag incasseren omdat spelmaker Tim Houdijk in de 22ste minuut uit moest vallen met een hamstringverrekking. Hij werd vervangen door Jeffrey van Dam.

In de 29ste minuut lanceerde Levi van Houten Roy van der Graaf met een vlekkeloze pass. De linkerspits omspeelde de uitgelopen keeper Joek Nieuwenhuis maar zag zijn inzet nog net voor de lijn door een verdediger weggewerkt worden.

Het bleef voor DONK toch opletten op het voor lijfsbehoud strijdende ASC. In de 39ste minuut ging Winne Meijer er vandoor. Bas van der Eem kwam niet zonder risico uit zijn doel, maar tot opluchting van DONK vloog de inzet voorlangs.

Nadat Levi van Houten in de veertigste minuut een meter over het vijandelijke doel had geschoten verzoende het publiek zich al met een vanuit het perspectief van het sterkere DONK teleurstellende brilstand. De jarige Mark van Doeland dacht hier echter anders over. De middenvelder slingerde een corner, ontstaan na een misverstand tussen keeper en verdediger, zo lastig voor het doel, dat de attent Bas Houdijk  er van dichtbij zijn voet tegenaan kon zetten, 0-1.

Het smaakte kennelijk naar meer, want Levi van Houten en Bas Houdijk gooiden er nog een paar goede acties uit waarna Roy van der Graaf’s schot nog net gekraakt werd.

In de tweede helft nam DONK al snel afstand. Na een prima corner van Jeffrey van Dam torende Bas Houdijk hoog boven iedereen uit om zo met het hoofd onhoudbaar zijn tweede doelpunt te scoren, 0-2. En vier minuten later mocht Imad El Yousfi na een mooie steekpass van de goed spelende Levi van Houten op keeper Joek Nieuwenhuis afkoersen. De ASC sluitpost bleef echter baas in eigen huis.

ASC bleef strijden voor een eervoller resultaat. Winne Meijer week uit naar rechts en vond met een goede voorzet het hoofd van Jelle Schouten. De middenvelder kopte echter ruim over het Goudse doel.

Het spel werd er hierna niet beter op. DONK, dat Imad El Yousfi had vervangen door Jason Sriwiran, had weliswaar een duidelijk corneroverwicht, maar vloeiende combinaties waren toch echt nauwelijks te bespeuren.

ASC probeerde het nog met een gekraakt schot van Jelle Schouten, terwijl aan de andere kant een doelpunt van Jeroen Borsboom werd afgekeurd wegens een duwfout.

In de 72ste minuut werd DONK weer eens een keer echt gevaarlijk. En weer was het uit een dood spelmoment. Opnieuw viel de corner van Mark van Doeland gevaarlijk in de Oegstgeestse doelmond voor de voeten van de opgerukte Damian van Veen. Op miraculeuze wijze bleef een derde Goudse treffer echter uit.

Vier minuten later stuurde Levi van Houten met een mooie pass Jason Sriwiran de diepte in. De rechterspits trok de bal goed voor maar Roy van der Graaf zag zijn inzet via de keeper tot corner verwerkt worden.

Met Zakaria Mellah en Maher Hariti bracht DONK’s trainer Pieter van Zoest twee verse krachten in het strijdperk. Ook zij konden niet voorkomen dat het spelbeeld steeds rommeliger werd.

ASC van zijn kant liet DONK kort voor tijd toch nog twee keer schrikken. Eerst kreeg de ingevallen Jerome Rousseau nog een behoorlijke schietkans. Hij had echter te veel tijd nodig.

En drie minuten later, in de 87ste minuut, passte DONK’s keeper Bas van der Eem een vrije bal zomaar in de voeten van Winne Meijer. Maar opnieuw ontbrak het ASC aan effectiviteit. Bas van der Eem wist zijn fout zelf te herstellen.

Het laatste woord was aan DONK. Bas Houdijk vond het hoofd van Jeroen Borsboom, maar diens kopbal miste kracht. Het bleef bij een verdiende 0-2 zege voor DONK.

Al met al een weinig opwindend potje dat uitstekend geleid werd door scheidsrechter Manuel Uijttewaal.

Bij DONK liepen er toch diverse spelers bij die kennelijk de avond voor de match zwaar getafeld hadden. Deze luxe kan men zich aanstaande zondag zeker niet permitteren als het sterke Pancratius op bezoek komt.