Maak een punt van nul!

Donderdag 26 januari werden de fietsende jeugdleden op ons complex opgevangen door de ROV en het bestuur, betreffende een actie over fietsverlichting.

De kinderen die met goed werkende verlichting kwamen kregen een compliment en diegene, die zonder licht reden werd gevraagd waarom ze geen licht aan hadden. Sommige kinderen waren vergeten om het aan te zetten en bij anderen was de verlichting defect. De kinderen werden gewezen op het gevaar van rijden zonder licht. Hen werd vertelt hoe slecht ze te zien zijn. Zeker op de Broekweg, zo langs de Gouwe met minder verlichting.

Gelukkig was de fietsenmaker aanwezig om de kapotte verlichting direct, gratis, te repareren en werd er hier en daar een batterij vervangen of een draadje vast gezet. Wethouder Michel Klijmij van der Laan heeft bij de fietsrekken op de stoeptegels nog “reminders” gespoten, zodat we niet kunnen vergeten om onze verlichting aan de zetten bij  vertrek.

De kinderen met werkende verlichting ontvingen een tasje met wat aardigheidjes om nog beter zichtbaar te zijn op de fiets.

Van de ongeveer 40 kinderen, die op de fiets kwamen, hadden 10 kinderen geen goed werkende verlichting. Dit is toch nog zo’n 25%.

Ook waren er 2 kinderen, die absoluut niet wilden, dat de verlichting gemaakt werd. We mochten niet aan de fiets komen. We hopen dan ook, dat deze ouders er zelf voor zorgdragen, dat de verlichting weer gerepareerd wordt.

Nu de avonden weer wat langer worden, zullen er waarschijnlijk meer kinderen op de fiets komen. We hopen dat de ouders regelmatig de fiets even nakijken en tijdig de batterijtjes van de verlichting vervangen.

Uiteraard geldt dit ook voor onze volwassen leden.

P.S. Er was nog een fiets met dynamo verlichting. Helaas kon de fietsenmaker de dynamo niet meer aan de praat krijgen, dus heeft deze fiets en nieuw voor- en achterlicht gehad met batterijen.

Foto: https://www.anwb.nl/fiets/veiligheid/fietsverlichtingsactie