FEESTJE   VOOR   DONK 2

DONK 2- SCHOONHOVEN 2   1-0

Het was in de strijd om plaatsing in de promotiepoule razend spannend in de afdeling van DONK 2. Op de beslissende speeldag waren er nog vier ploegen in de race voor de fel-begeerde plek. Groeneweg 2 was al uitgespeeld en had 20 punten. Daarmee was die ploeg al zeker van plaatsing. Daarachter streden DONK, IJFC en Schoonhoven met elk 18 punten om de resterende twee promotieplaatsen. Het zou een zaterdag worden om niet snel te vergeten.

In de eerste helft was het belang van deze wedstrijd al voelbaar. Beide ploegen namen nog niet al te veel risico’s. DONK zette de bezoekers in de beginfase weliswaar onder druk, maar echte kansen leverde dat niet op omdat Schoonhoven zich regelmatig knap onder de druk uitspeelde. Echt gevaarlijk werden de bezoekers in dat eerste bedrijf niet. Met een brilstand werd het redelijk gelijk opgaande duel in de eerste helft afgesloten.

In de rust hoorde DONK dat concurrent IJFC zijn wedstrijd tegen Haastrecht 2 met de hakken over de sloot had gewonnen. Dat betekende dat DONK in ieder geval moest winnen, omdat het doelsaldo van Schoonhoven beter was dan dat van de thuisploeg.

Met dat gegeven in het achterhoofd kwam DONK na rust weer fel uit de startblokken. Het duurde niet lang tot het offensief werd beloond. DONK kreeg een vrije trap te nemen en de man met de fluwelen voeten, Yassin Labriki, zette zich achter de bal. Via een verdediger in de muur verdween de bal onhoudbaar in het Schoonhovense doel, 1-0.

Hierna ontbrandde de wedstrijd in volle hevigheid. Schoonhoven, dat minimaal een gelijkspel nodig had, gooide alle remmen los. En toen DONK 25 minuten voor het einde ineens met negen man verder moest na rood voor Damian van Veen (2x geel) en direct rood voor Marco Douma, waren er nog maar weinig DONK-supporters die in de goede afloop geloofden.

Het werd bloedstollend spannend en het was prachtig om te zien dat DONK ook met negen man extra krachten wist aan te boren. Natuurlijk drong Schoonhoven fel aan, maar tot grote kansen leidde dit niet. En als het doel van DONK al eens onder vuur werd genomen dan was daar keeper Sebastiaan Rosenboom die soeverein overeind bleef.

Het bleef bij 1-0 voor DONK dat door deze uitslag poulewinnaar werd en na de winterstop in de promotiepoule verder mag strijden om de begeerde stap hoger.

Trainer Remco Overkamp toonde zich een gelukkig mens. “De bekende spirit van DONK kwam weer eens boven en dat was nodig ook. Ons begeleidingsteam is trots op de jongens die ongeslagen en als poulewinnaar (6 keer winst en drie keer gelijk) de promotiepoule hebben bereikt.”

Na de winterstop zal DONK er vol tegenaan moeten, maar voorlopig werd er eerst een feestje gevierd.