DONK verliest cruciaal duel tegen koploper VUC

DONK-VUC 2-3

Een voor elke meter strijdend DONK heeft niet kunnen voorkomen dat koploper VUC de marge met de Gouwenaars tot 12 punten liet oplopen.
In een wedstrijd die pas in de tweede helft ontbrandde herpakte de thuisclub zich na een 0-3 achterstand en wist zich weer terug in de wedstrijd te knokken. DONK slaagde er echter niet in om langszij te komen. Daardoor, en door de nederlaag van HVV bij RCL, heeft de Voorwaarts UTILE DULCI combinatie inmiddels een riant uitzicht op het veroveren van de titel, terwijl DONK nog volop in onzekerheid verkeert of de felbegeerde nacompetitieplaats kan worden gehaald.

DONK startte zonder de smaakmakers Bas Houdijk (hamstring), Levi van Houten (vakantie) en Jeroen Borsboom (op de bank met lichte knieklachten). VUC moest het doen zonder de strateeg Melvin Vissers. Hij werd nauwelijks gemist omdat Quinten van der Kraaij op het middenveld een werkelijk sublieme partij afleverde.

De eerste helft was weinig opwindend. DONK had in de eerste 20 minuten een licht overwicht. Dat resulteerde in een kopkans voor Jason Sriwiran na een voorzet van Roy van der Graaf. De bal vloog echter over het heiligdom van keeper Nick Hasper.
Hierna kantelde de wedstrijd enigszins. VUC probeerde voortdurend zijn snelle buitenspelers Roderick Meinema en Andani Ollie te lanceren. Verder dan een door Jordy de Jong geblokt schot van Roderick Meinema en een gevaarlijke bal voorlangs van Andani Ollie kwamen de bezoekers echter niet.
Bij VUC moest aanvoerder Jeffrey van LRoon het veld verlaten met een enkelblessure.

Na 35 minuten spelen werd een verre inworp van Roderick Mienema verlengd door een tweetal VUC-ers om uiteindelijk via het achterhoofd van de niets vermoedende Andani Ollie tegen de binnenkant van de paal te belanden en daarna over de Goudse doellijn, 0-1. Een lucky goal en het enige echt opwindende moment in de gelijkopgaande eerste helft.

De tweede helft was amper tien minuten oud toen VUC genadeloos toesloeg. De getructe Andani Ollie ontdeed zich van zijn directe bewaker Jordy de Jong, zette laag voor en zag vervolgens Quinten van der Kraaij de 0-2 binnenschieten.
Twee minuten later moest DONK alweer een mokerslag incasseren. Dit keer was het Quinten van der Kraaij die Andani Ollie op maat bediende, 0-3.
De fans van de thuisclub zagen een debacle in de lucht hangen. Maar welgeteld één minuut na de 0-3 wist DONK de hoop in de Goudse harten weer terug te brengen. Een uitstekende aanval werd, na een voorzet van Jordy de Jong, bekroond met een prachtige treffer van Jason Sriwiran, 1-3. En toen nog in diezelfde minuut de bal op de stip ging na een overtreding van Patrick Batist op Jason Sriwiran gaf Werner Overkamp met zijn benutte penalty (2-3) het sein voor een flink offensief van DONK. Nadat Jeroen Borsboom de plaats had ingenomen van Mark van Doeland telde de Goudse aanhang de gelijkmaker al toen Jason Sriwiran van dichtbij de kans kreeg om in te knallen. Via de vingertoppen van keeper Nick Hasper vloog de bal net over de doellat.

Vanzelfsprekend moest DONK risico’s blijven nemen. Tot grote kansen leidde dit echter niet, terwijl VUC bij een paar uitbraken nog erg gevaarlijk werd. Zo schoot Brent Biesheuvel van grote afstand over een leeg doel en wist Roderick Meinema keeper Bas van der
Eem niet te verschalken nadat hij vrij voor doel was gezet door Andani Ollie.
De wisselspelers, Marvin Vat aan DONK-zijde en Padmore Sarfo Mensa en Cedric Weibolt aan de kant van VUC, wisten ook geen verandering te brengen in de stand. Het bleef bij een zwaarbevochten 2-3 zege voor VUC.

DONK’s trainer Patrick Akerboom was vol lof over de inzet van zijn gehavende ploeg. “We hebben er echt alles aan gedaan en hadden zeker een gelijkspel verdiend.”

De laatste drie competitiewedstrijden worden nog ongelooflijk spannend. VUC staat er weliswaar riant voor, maar hebben met resterende wedsrijden tegen nr. 6 Foreholte, nr.3 RCL en nr. 2 HVV nog een lastig programma.
DONK moet blijven winnen in de resterende duels tegen CSW, Nieuwkoop en EMM ’21 om in de wachtkamer te blijven voor een plek in de nacompetitie.
Aanstaande zaterdag gaat DONK op bezoek bij CSW.