DONK SCHADEVRIJ DE NACOMPETITIE IN

Bloemendaal-DONK  1-2

DONK heeft ook zijn laatste wedstrijd in de reguliere competitie met een overwinning afgesloten. Belangrijker voor de Gouwenaars was echter om iedereen blessurevrij de eindstreep te laten halen. Dat lukte tegen het sportieve Bloemendaal.

Het is een lastige opgave voor een ploeg die al zeker is van de nacompetitie om uiteindelijk ongeschonden aan het belangrijke toetje te kunnen beginnen. Tegelijkertijd moet natuurlijk ook het ritme bewaard worden om te voorkomen dat de ploeg wegzakt. Tegen Bloemendaal slaagde DONK daar heel redelijk in.

DONK’s tegenstander Bloemendaal zat de tweede helft van de competitie duidelijk in de lift. Degradatiezorgen waren er niet meer, zodat de slotwedstrijd eigenlijk om des keizers baard ging. Het sierde beide ploegen dat er in ieder geval geen slaapverwekkend potje op de kunstgrasmat werd vertoond.

DONK startte met zes veldspelers op de bank van wie er vijf in actie zouden komen. Bloemendaal miste zijn topscorer Koen Beeren.

De bezoekers namen direct het initiatief. Met over het algemeen redelijk goed positiespel werd Bloemendaal op de eigen helft teruggedrukt. Het bleef echter wel opletten op de counters van de thuisclub. Zo brak in de negende minuut rechterspits Friso Jager uit om vervolgens een gevaarlijke voorzet af te leveren.  Keeper Bas van der Eem was echter goed bij de les.

Zestig seconden later vond Werner Overkamp met een fraaie crosspass Jeroen Borsboom. De Goudse spits zocht het doel in kansrijke positie echter te hoog.

Na een kwartier spelen was het echter wel raak en er was op dat moment geen sterveling die het verbaasde dat de bezoekers de leiding zouden nemen. Bloemendaal kreeg de bal in een onoverzichtelijke situatie niet goed weg, waarna de bedrijvige rechtsback Damian van Veen zich meester maakte van de bal en rechterspits Roy van der Graaf aanspeelde. Die leverde de bal op maat in bij Bas Houdijk die op zijn beurt geen moeite had om de 0-1 op het scorebord te zetten.

DONK ging zuinig maar weloverwogen spelend door op de ingeslagen weg. Het leverde kansen op voor Jeroen Borsboom die zijn harde, lage vrije trap knap tot corner zag verwerkt door keeper Sieb Tinholt en voor de opgerukte Marvin Vat die een uit die corner voortvloeiende voorzet van Mark van Doeland net naast de palen werkte.

De thuissupporters hadden er even op moeten wachten, maar in de 30ste minuut legde Bloemendaal dan toch echt zijn eerste fraaie aanval op het tapijt. Aan de basis stond een schitterend wippertje van de uitstekend spelende middenvelder Daan Klaassen waarmee hij de defensie van DONK verraste en tegelijkertijd  Jona Wessel in scoringspositie bracht. De voet van keeper Bas van der Eem bracht echter redding waarna de bal in de rebound alsnog in het doelgebied van DONK werd geplaatst. Centrale verdediger Werner Overkamp leek de bal corner te gaan koppen maar zag de bal tot zijn verbijstering onhoudbaar voor Bas van der Eem hoog in het eigen doe verdwijnen, 1-1.

Drie minuten later was het DONK dat een cadeautje mocht incasseren. De verder prima spelende keeper Sieb Tinholt leverde de bal zomaar in bij DONK’s linkerspits Bas Houdijk die geen seconde aarzelde en de bal breed legde voor de schietgrage voet van Jeroen Borsboom, 1-2.

DONK besloot de eerste helft met doelpogingen van Bas Houdijk (tot corner verwerkt) en Damian van Veen (net over).

DONK startte de tweede helft met drie verse krachten. Zakaria Mellah, Marvin Vat en Jeroen Borsboom bleven in de kleedkamer achter. Zij werden vervangen door Jeffrey van Dam, Maher Hariti en Imad El Yousfi. Bij Bloemendaal was Melvin Jordaan in de ploeg gekomen voor Friso Jager.

De eerste mogelijkheid in de tweede helft was weer voor DONK. Een goede combinatie tussen Levi van Houten, Imad El Yousfi en Maher Hariti eindigde met een schot  van Hariti dat via via corner vloog.

Bloemendaal bracht hierna ook nog Wouter Snel, Sjors van der Mark en Bas Jansen binnen de lijnen. De ploeg ging onder impuls van de middenvelders Daan Klaassen en Tim Beeren wat meer aandringen in een poging het tij te keren. Verder dan een gevaarlijk schot dat goed gestopt werd door Bas van der Eem kwam de ploeg echter niet.

Op zijn beurt bleef DONK de mogelijkheden en kansen aaneenrijgen. Zo werd een schitterende actie van Levi van Houten bijna bekroond met een doelpunt door Roy van der Graaf. Keeper Sieb Tinholt redde echter fraai. De Bloemendaalse sluitpost onderscheidde zich alweer bij een afstandsschot van Werner Overkamp (tot corner verwerkt). Nog fraaier was zijn redding op een veertig meter schot van Mark van Doeland. De trapvaste middenvelder had gezien dat Sieb Tinholt ver voor zijn doel stond en mikte de bal loepzuiver en hoog tussen de palen. Sieb Tinholt wist er achteruit sprintend nog net de vingertoppen achter te krijgen en zo ten koste van alweer een corner een treffer te voorkomen.

Bij DONK mochten in het laatste kwartier ook de van vervelende blessures terugkerende Issam Aarab en “Appie” Kaïssy nog acte de présence geven Zij kwamen voor Tijmen Harmsen en Levi van Houten. Het bleef bij een verdiende 1-2 overwinning voor DONK in een duel dat voortreffelijk geleid werd door scheidsrechter Younes El-Hajouti.

Terugkijkend op de reguliere competitie kan DONK met maar liefst 59 punten terugkijken op een fantastisch seizoen. De kers op de taart is echter de nacompetitie voor een plaats in de zaterdagse eerste klasse. In een afvalrace van maximaal drie wedstrijden speelt DONK op 12 juni thuis tegen de laagst geklasseerde periodekampioen van afdeling 2D, RKDEO.

Joop Spee