DONK rukt verder op, DONK-Alphia: 2-0

DONK is weer bezig aan aan een goede serie. In een duel waarin de kansen schaars waren nam het verdiend revanche voor de in Alphen geleden 3-2 nederlaag.

De ziekenboeg bij DONK, lange tijd overbevolkt, raakt zo langzamerhand leger. Van de ploeg die de laatste weken tussen de lijnen stond ontbrak nu alleen de zieke Zakaria Mellah.

Alphia trad vrijwel op volle oorlogssterkte aan.

Beide ploegen maakten al vanaf de aftrap duidelijk dat ze voor de volle winst wilden gaan. Alphia was aanvankelijk iets dominanter met een paar corners in de beginfase en een inzet in de 25ste minuut van Marwan Fennich die via een voet corner vloog. Later zou blijken dat dit de enige kans van de bezoekers in de gehele wedstrijd was.

In het tweede deel van de eerste helft kwam DONK wat meer los. Dat leverde in de 32ste minuut resultaat op. Tijmen Harmsen verstuurde een fraaie pass richting Levi van Houten. De middenvelder, tot dat moment ongelukkig in zijn acties, deed nu alles goed. Hij wurmde zich in het strafschopgebied langs zijn tegenstander, schermde de bal goed af en liet doelman Boas Vet met een geplaatst schot kansloos, 1-0.

Alphia kreeg in de 40ste minuut nog een mogelijkheid om gevaarlijk te worden toen Marwan Fennich vanaf 19 meter centraal voor het Goudse doel een vrije trap mocht nemen. De rechterspits knalde echter huizenhoog over.

De tweede helft was nog maar nauwelijks begonnen of er kwam wat leven in de brouwerij. Alphia’s rechtsback Jordi Wentink speelde na een duel voor eigen rechter en dat kon geen genade vinden in de ogen van scheidsrechter Bas Oosterlaken. De arbiter aarzelde geen seconde en trok gedecideerd de rode kaart. De roemloze aftocht van Jordi Wentink verliep vervolgens niet geheel geruisloos.

Het voorval zorgde voor enige irritatie in de gelederen van Alphia. DONK rook uiteraard zijn kans en legde in de 51ste minuut een prima aanval op de mat. Fouad Musaui leverde uiteindelijk een uitstekende voorzet af die door de op volle snelheid aangesnelde Roy van der Graaf met een fraaie treffer werd bekroond, 2-0.

Het was een enorme domper voor Alphia, dat er alles aan gelegen was om ook met 10 man nog een goed eindresultaat op het scorebord te krijgen. De irritatie was echter nog niet uit de ploeg verdwenen. Jake van Rijn ontsnapte aan een rode kaart en kwam er met geel wel heel genadig af. De spits werd onmiddellijk door trainer Marcel Vondeling naar de kant gehaald. Ook Marwan Fennich werd gewisseld. De verse krachten waren Ralph Zijlstra en Justin Flippo. Het mocht Alphia echter niet baten. De defensie van DONK, met Mike Sluijter en Tijmen Harmsen als uitblinkers, gaf geen enkele kans weg.

DONK drong tot de 75ste minuut nog flink aan om een derde treffer te produceren. Fouad Musaui was er tot twee keer toe dichtbij. Eerst met een vlammend schot dat de vuisten van Boas Vet trof en even later na een combinatie over veel schijven waarbij Alphia ternauwernood het vege lijf wist te redden.

Nadat Alpha ook Nick Klerks en Fabian Wentink binnen de lijnen had gebracht voor Donovan Olivieira en Bryan de Bruin speelde DONK het laatste kwartier zakelijk uit. Met Mark van Doeland en Justin Vat voor Fouad Musaui en Levi van Houten en kort voor tijd nog Issam Aarab voor Jordi de Jong ging dat de ploeg tegen het gedecimeerde Alphia, dat acht minuten voor tijd nog Martijn Kok had vervangen door Bas Hazenbroek, moeiteloos af.

In de slotminuut kreeg Jeroen Borsboom nog een uitgelezen kans op de 3-0. In plaats van zelf te schieten koos de Goudse captain echter voor een breedtepass die nog onderschept kon worden. Het bleef bij een dikverdiende 2-0 overwinning voor DONK.

DONK is nu opgerukt naar de tweede plaats achter het ongenaakbaar lijkende Aalsmeer. De meeste concurrenten voor die tweede plek leden verrassende nederlagen behalve ESTO dat Oudewater knap met 0-3 klopte en DONK op de ranglijst nog voorbij kan gaan.

De eerstvolgende wedstrijd van DONK is op 15 april uit tegen koploper Aalsmeer dat zes punten los staat. Wint DONK dan is de spanning weer helemaal terug. Bij verlies kan de rangschikking onder Aalsmeer zomaar weer ineens op zijn kop komen te staan.