Donk pakt koppositie

DONK-KAGIA   5-3

Nadat DONK vorige week in de laatste seconden van de wedstrijd tegen HVV niet alleen het periodekampioenschap maar ook de koppositie had verspeeld, rees de vraag of de Gouwenaars deze teleurstelling goed verteerd hadden. Het antwoord in de wedstrijd tegen Kagia was duidelijk. Een 5-3 overwinning én de kop, omdat concurrent VUC tegen UVS niet verder kwam dan een sensationeel 5-5 gelijkspel.

DONK startte zonder Bas Houdijk (geschorst), “Appie” Kaïssy en keeper Bas van der Eem (beiden geblesseerd). Tim Houdijk was weer terug van weggeweest, terwijl Thijn Hulscher na zijn goede optreden tegen HVV weer in de basis mocht starten. Op doel stond nu Dennis Gelderblom.

De eerste helft van de wedstrijd tegen het in de gevarenzône bivakkerende Kagia had bijna schriftelijk kunnen worden afgedaan. Behalve een tweetal momenten die rond de 20ste minuut voor enige opwinding zorgden gebeurde er namelijk vrijwel niets dat het vermelden waard was. Eerst was het DONK dat voor gevaar zorgde. Na een combinatie tussen Levi van Houten en Jordy de Jong bediende laatstgenoemde Jeroen Borsboom op maat. De spits zocht de verste hoek, maar trof de paal.

Even later wist de defensie van DONK een gevaarlijke uitbraak van Kagia nog net te verijdelen.

En dat was het dan voorlopig. DONK, met verreweg het meeste balbezit, probeerde in een te laag tempo een bres te slaan in de goed georganiseerde defensie van de Lisserbroekers, maar slaagde er maar niet in om de tegenstander te verontrusten. Kagia bleef met veel man achter de bal en gokte op de counter. Typisch dus zo’n wedstrijd, zo vreesde menig DONK-supporter, waarin de onderliggende partij er uiteindelijk met een stiekeme 0-1 vandoor zou kunnen gaan.

De tweede helft was nog geen minuut oud toen de vrees van de DONK-aanhang bewaarheid leek te worden. Kagia’s linkerspits Tijs van der Schinkel sneed knap door de Goudse gelederen en tekende onberispelijk voor de 0-1.

Maar nog geen minuut later sloeg DONK terug. Levi van Houten had op de linkerflank een goede actie in huis. De middenvelder bediende Jeroen Borsboom op maat en een tel later stond de 1-1 al weer op het scorebord.

Het was het signaal voor DONK, dat zijn speelwijze had aangepast, om vol gas te geven. Het eerste dreigende moment ontstond in de 54ste minuut. Thijn Hulscher, in de eerste helft onzichtbaar, bediende vanaf de linkerflank Roy van der Graaf knap op maat. De goaltjesdief nam de bal ineens op de slof, maar zag zijn schot net voorlangs gaan.

DONK had de smaak te pakken. Levi van Houten stuurde Thijn Hulscher weg waarna alweer een uitstekende lage harde voorzet volgde. Kagiaan Michaël de Bruijn was zo ongelukkig om de bal in eigen doel te werken, 2-1.

De thuisclub kreeg vleugels. Het tempo ging omhoog en nadat Jeffrey van Dam in de 65ste minuut Tim Houdijk was komen vervangen kon er aan de Nieuwe Donkstraat al snel weer gejuicht worden. Linksback Maher Hariti passte knap op de goed vrijgelopen Jeffrey van Dam die direct afdrukte. Met enige hulp van Kagia’s keeper Aron Wijsman vloog de bal tegen de touwen, 3-1.

Een minuut later stoomde Jordy de Jong onstuitbaar op. Zijn lage harde voorzet werd door de sterk spelende Levi van Houten, die goed voor zijn man wist te komen, binnengewerkt, 4-1.

De wedstrijd leek beslist, maar toen Kagia nog geen minuut na de 4-1 de 4-2 mocht bijschrijven omdat Jordy de Jong de bal ongelukkig in eigen doel werkte, leek Kagia, met Stefan Immerzeel inmiddels in de ploeg, er toch weer even in te geloven.

Dat geloof was van korte duur. In de 74ste minuut bekroonde Thijn Hulscher vanaf de linkerflank een knappe actie met een pass op de goed opgekomen Maher Hariti. De linksback aarzelde niet en schoot de 5-2 binnen.

In de slotfase zou DONK nog één kans krijgen. In de 80ste minuut schoot Jeffrey van Dam net naast na een steekpass van Jeroen Borsboom.

Kagia bleef knokken voor een beter resultaat. De ploeg bracht met Jasper Koot, Milan van Duijn en Kevin Robelius verse krachten binnen de lijnen. DONK’s trainer René van Beek zag zich genoodzaakt om de licht aangeslagen verdedigers Jordy de Jong en Werner Overkamp te vervangen door Justin Vat en Wessel Akerboom.

In de 86ste minuut kwam Kagia op 5-3 door een prima kopgoal van Gijs de Graaf. Verder dan een drietal corners kwamen de bezoekers echter niet meer.

In de slotfase trok de goed leidende scheidsrechter Erik de Winter de enige gele kaart in dit sportieve duel. De prent was voor Donkiaan Lars Honkoop.

Al met al een wedstrijd met twee gezichten, waarbij, vanuit Gouds perspectief, het tweede bedrijf naar meer smaakte.

De strijd om de koppositie gaat aanstaande zaterdag in alle hevigheid verder. Het nog steeds ongeslagen DONK gaat dan op bezoek bij de nummer twee, VUC.