DONK PAKT DIKVERDIEND PUNT, RCL-DONK 1-1

Tegen de nummer twee van de afdeling, het Leiderdorpse RCL, leverde DONK een meer dan verdienstelijke prestatie. In een wedstrijd met veel slordigheden en weinig kansen in de eerste helft en met een beter en kansrijker DONK na de hervatting, werden de punten uiteindelijk gedeeld. RCL’s  doelman Joe van Heusden voorkwam in blessuretijd dat DONK er alsnog met de volle buit vandoor ging.

Op natuurgras trad DONK nog steeds aan zonder scherpschutter Roy van der Graaf en Mike Sluijter. Jordy de Jong, terug na zeer langdurig blessureleed, mocht dit keer een klein uur blijven staan, terwijl zijn vervanger Tijmen Harmsen (ook al weer een tijd uit de running geweest) de rest van de wedstrijd mocht volmaken. Beiden presteerden prima.

RCL startte fel en dwong direct twee corners af. De eerste kans was echter voor DONK. Jordy de Jong lanceerde Fouad Masaui. De middenvelder talmde net een halve seconde te lang waardoor keeper Joe van Heusden onheil voor de thuisclub wist te voorkomen.

Na een kwartier spelen verzond DONK’s centrale verdediger Werner Overkamp een hoge bal dwars door het midden. RCL onderschepte de bal met een krachtige kopbal die na de stuit verkeerd beoordeeld werd door Jeffrey van Dam. Spits Pascal Brasker profiteerde van dit buitenkansje, sneed moeiteloos door de op dat moment nog niet goed georganiseerde Goudse verdediging en liet keeper Bas van der Eem kansloos, 1-0.

DONK was nog niet onder de indruk. De ploeg creëerde kansjes via Jeffrey van Dam (na een goede combinatie tussen Fouad Masaui en Werner Overkamp) en een kopbal van Jeroen Borsboom die net naast vloog.

Geel was er in de 44ste minuut voor DONK’s centrale verdediger Marvin Vat na een overtreding op de snelle Jake van Heusden. Nog in diezelfde minuut een kans voor RCL’s nummer 10 Roy Weenink. Diens prima schot werd bekwaam onschadelijk gemaakt door Bas van der Eem.

In de tweede helft was het voornamelijk DONK dat de toon zette. De ploeg speelde veel offensiever, de slordigheden bleven nu veelal achterwege en het was al in de 48ste minuut dat Jeffrey van Dam dichtbij de gelijkmaker was. Een knappe voorzet van Jordy de Jong werd goed doorgekopt door Jeroen Borsboom. Jeffrey van Dam kreeg net niet voldoende kracht en richting uit zijn kopbal om keeper Joe van Heusden te kunnen verschalken.

In de 54ste minuut was de keeper echter volmaakt kansloos op een vrije trap van Fouad Masui. De prima spelende middenvelder knalde keihard op de paal.

Met Tijmen Harmsen voor Jordy de Jong ging DONK onvermoeibaar door op de ingeslagen weg. Drie minuten na zijn kogel op de paal was Fouad Masaui alweer dichtbij de gelijkmaker. Na een vlot lopende aanval van DONK over diverse schijven gaf Levi van Houten een prima assist. Fouad Masaui schoot echter decimeters naast.

Met Mark van Doeland en “Appie” Kaïssy voor Jeffrey van Dam en Levi van Houten zette DONK er nog een tandje bij. In de 64ste minuut lanceerde “Appie” Kaïssy met een mooie steekpass spits Jeroen Borsboom. De spits schoof de bal in de richting van de verre hoek langs keeper Joe van Heusden. Even leek het erop dat de bal op de paal zou belanden, maar een graspolletje zorgde vlak voor de doellijn voor een kleine koerswijziging waardoor DONK toch nog kon juichen. Het bekende “polletje van Van Breukelen”(12 april 1987) kreeg een door DONK luid bejubelde opvolger, al was het nu niet de doelman die zich hierdoor liet verrassen.

Na de gelijkmaker voelde DONK dat er nog meer in zat. In de 73ste minuut probeerde Fouad Masaui het weer eens met een schot, maar keeper Joe van Heusden bleef in twee instanties eenvoudig overeind. Een minuut later deed RCL eindelijk weer eens van zich spreken. Een gevaarlijk schot van spits Pascal Brasker werd door Bas van der Eem met de voet gestopt.

Nadat Fouad Masaui net naast had geschoten en Werner Overkamp zich geblesseerd had moeten laten vervangen door Nadir Mohandis kwam er weer wat meer evenwicht in de wedstrijd. RCL wisselde ook nog. Eerst kwam Tjark Langezaal voor Jake van Heusden en even later mocht Mark van der Tak middenvelder Lars Verdel aflossen.

De corners bleven aan beide zijden voor enig gevaar zorgen.

In de 85ste minuut kwam RCL er gevaarlijk uit na een counter Bas van der Eem bleef echter meester over de situatie.

Het laatste woord was echter in de 91ste minuut voor DONK. Een knappe steekpass van Fouad Masui zette Jeroen Borsboom alleen voor keeper Joe van Heusden. De spits schoot echter tegen de keeper op waardoor een spectaculaire ontknoping achterwege bleef.

Seconden voor het eindsignaal was er nog een rode kaart voor Donkiaan Nadir Mohandis. De invaller vergreep zich aan zijn tegenstander, waarna scheidsrechter Karel van Valen niets anders kon doen dan de zondaar naar de kleedkamer te verwijzen.

Het bleef bij 1-1.

Al met al zijn beide ploegen weinig opgeschoten met dit gelijke spel. Wel is het zo dat er in deze knotsgekke afdeling nog heel wat ploegen zijn die vrij dicht op elkaar staan op de ranglijst.

Aanstaande zondag ontvangt DONK TAVV. Die ploeg verliet de laatste plaats door een even knappe als verrassende zege op Foreholte.