DONK ONTSNAPT, DONK-ESTO 2-1

Zoals boeienkoning Harry Houdini zich ooit uit de ingewikkeldste boeien wist te bevrijden, zo ontsnapte DONK dat er 89 minuten lang niet in slaagde om het wurgkoord van ESTO van zich af te schudden. DONK’s Houdini heette Roy van de Graaf. De invaller vond in de 89ste en in de 94ste minuut het net en bezorgde zijn ploeg alsnog de zege tegen de Angstgegner uit Bodegraven.

Het begon nog fris en fruitig voor DONK, dat in Werner Overkamp een belangrijke steunpilaar miste en dat Patrick Akerboom de plaats had laten innemen van trainer Pieter van Zoest.

. Al in eerste minuut bereikte Mark van Doeland met een mooie lange pass de naar rechts uitgeweken Jeroen Borsboom. Diens inzet vloog echter voorlangs. Dat smaakte naar meer, zou je zo denken, maar ESTO dacht er geheel anders over. De ploeg brak snel uit over links na een mislukte inspeelpass van Tijmen Harmsen. Lars Verheul zette knap voor en spits Jesper de Heij scoorde beheerst, 0-1.

Wil je als technische vaardigere ploeg voorkomen dat je achter de feiten aan gaat lopen dan moet de gelijkmaker tegen een direct na de openingsgoal achteroverleunende tegenstander snel vallen. De kansen kwamen er in het eerste kwartier, maar de tegengoal viel niet.

Nadat Tijmen Harmsen met een scherpe voorzet het doorgaans gretige hoofd van spits Jeroen Borsboom net had gemist leek het nog in diezelfde minuut wel raak te zijn. Alweer zette Tijmen Harmsen voor en ditmaal leek Zakaria Mellah de bal vanaf 1,5 meter een binnen te kunnen knippen. De middenvelder kopte de bal naar de grond maar door de keiharde ondergrond stuitte de bal hoog op en verdween via de onderkant van de lat uit het Bodegraafse doel.

Nadat aan de andere kant Jack Simons in de tiende minuut nog even liet zien dat ESTO erop gebrand was om de spaarzame kansen te benutten (hij schoot net naast), kreeg DONK in het eerste kwartier nog twee goede mogelijkheden. Maar eerst strandde Zakaria Mellah na een goede combinatie tussen “Appie” Kaïssy en Bas Houdijk op keeper Joey Anker en even later was “Appie” Kaïssy na een 1-2 met Zakaria Mellah hetzelfde lot beschoren.

Vanaf dat moment was er voor DONK bijna geen doorkomen meer aan. ESTO metselde de verdedigende stellingen dicht met soms negen man achter de bal en deed dat bekwaam. En omdat DONK’s topscorer Jeroen Borsboom volledig in de tang zat bij het centrale verdedigingsduo Pim van Zoest en Niels van der Meer, vaak geassisteerd door captain Remi Hendriks, zocht DONK zo langzamerhand steeds wanhopiger naar een gaatje. Verder dan een vijftal corners in het eerste bedrijf die niets opleverden kwam de thuisploeg echter niet.

Tussen de bedrijven door was ESTO nog wel even gevaarlijk met een puntertje van Jack Simons dat een meter naast vloog.

De tweede helft gaf aanvankelijk hetzelfde beeld. “Zoekt en gij zult vinden” staat er in de bijbel, maar de DONKianen zochten zich een ongeluk maar vonden voorlopig niets. Vijf corners in het eerste kwartier na rust leverden alweer niets op en pas in de 61ste minuut veerde de aanhang van DONK hoopvol op. Tim Houdijk bediende broer Bas met een prima steekpass en de 1-1 leek er toch echt aan te komen. De opgerukte linksback schoot echter in het zijnet.

De organisatie bij DONK zag er vanaf de 62ste minuut wel wat vertrouwder uit toen interm-trainer Patrick Akerboom, nadat hij Damian van Veen, Jason Sriwiran en Roy van der Graaf in het veld had gebracht voor Zakaria Mellah, “Appie”Kaïssy en Imad El Yousfi. Het gaf hem de mogelijkheid om om Mark van Doeland een linie door te schuiven.

Het inbrengen van Roy van der Graaf leek zich al snel uit te betalen. Na een assist van de opgerukte Marvin Vat kon de defensie van ESTO de inzet van Roy van der Graaf nog net voor de doellijn keren.

ESTO’s trainer Andy Biekman wisselde hierna Remi Hendriks voor Cas Peppink.

Het aanhoudende offensief van DONK zette vooralsnog geen zoden aan de dijk. Verder dan een terecht afgekeurde goal van Damian van Veen (wegens aanvallen van de keeper) kwam DONK niet.

In de 83ste minuut bracht ESTO met Wouter-Jan Bos voor doelpuntenmaker Jesper de Heij nog meer ervaring in de ploeg. En terwijl niemand nog een cent gaf voor de kansen van DONK gebeurde het ongelooflijke toch. Scheidsrechter Rick de Bruijn negeerde een vlagsignaal voor buitenspel van zijn assistent Marcel Dijkzeul, Jeroen Borsboom kon eindelijk de bal in het strafschopgebied koppen en Roy van der Graaf besloot deze actie met een magistrale omhaal, onhoudbaar voor Joey Anker, 1-1.

De DONK-spelers waren kennelijk nog aan het nagenieten van dit onverwachte succes toen ESTO’s linkerspits Lars Verheuk een hoge diepe bal goed inschatte. Zijn lob trof, tot verbijstering van iedereen die ESTO een warm hart toedroeg, de lat.

Het echte venijn bleek echter nog verder in de staart te zitten. In de 93ste minuut kon Bas Houdijk nog ten koste van een corner van scoren afgehouden worden, maar zestig seconden later was het dan toch echt raak. Weer lag een doorgekopte bal, ditmaal door Marvin Vat, ten grondslag aan de wonderbaarlijke ontsnapping van DONK. En weer was het goaltjesdief Roy van der Graaf die als een havik op zijn prooi af dook en de bal achter de vertwijfelde Joey Anker werkte, 2-1. Het leidde tot doldwaze vreugdetafrelen bij de thuisploeg.

Al met al natuurlijk een wel heel erg gelukkige afloop voor DONK, dat overigens op basis van het spelbeeld en de aanwezige kwaliteit wel een verdiende zege kon bijschrijven tegen een massaal en sterk verdedigend ESTO.

Gele kaarten waren er voor DONKIaan Mark van Doeland en voor de ESTO-spelers Wouter-Jan Bos en Jack Simons. Scheidsrechter Rick de Bruijn had geen moeite om het sportieve duel in goede banen te leiden. Aanstaande donderdagavond speelt DONK de uitgestelde uitwedstrijd tegen KDO in De Kwakel.