Donk Mede-koploper na gestolen overwinning

DONK-UVS   2-1

Als een dief in de nacht is DONK er in het treffen met het Leidse UVS, degradant uit de eerste klasse, met de volle buit vandoor gegaan. De thuisploeg scoorde beide goals op cruciale momenten in de wedstrijd. Ging de eerste helft, met een minimum aan kansen, nog gelijk op, in de tweede helft was het Uit Vriendschap Saâm dat duidelijk de bovenliggende partij was. Het veldspel van de bezoekers was verzorgd; de productiviteit liet echter te wensen over.

UVS begon gedreven aan de wedstrijd. Met de felle wind schuin in de rug bleken vele passes al snel onbereikbaar. DONK nam het initiatief over en speelde een kwartier goed en verzorgd voetbal. Dat resulteerde al in de zevende minuut in een flinke kans voor Roy van der Graaf. Na een goede actie van Levi van Houten kreeg de spits de bal echter niet tussen de palen.

Het ritme van DONK werd onderbroken door een blessurebehandeling voor Jordy de Jong in de 20ste minuut. De thuisploeg werd steeds slordiger en omdat ook UVS niet verder kwam dan een mogelijkheid voor Timo Lagerberg (eenvoudige prooi voor keeper Bas van der Eem) en een kansloze kopbal van centrale verdediger Axel Pison gebeurde er tot de 45ste minuut vrijwel niets dat het vermelden waard is. In de 45ste minuut dan toch eindelijk een echt opwindend moment. Werner Overkamp slingerde een corner hoog voorbij de tweede paal op het hoofd van collega-centrale verdediger Mike Sluijter. Diens kopbal kwam via keeper Luca van Beelen en de paal voor de voeten van Levi van Houten. De goed spelende middenvelder wist moeiteloos de verrassende 1-0 aan te tekenen.

In de tweede helft bleek al snel dat UVS tegen de wind in veel beter voor de dag wist te komen. DONK daarentegen zakte behoorlijk weg. Toch waren er nauwelijks kansen voor de bezoekers. In de 54ste minuut kreeg Jesse Hulters een vrije kopkans. De bal vloog echter ruim naast. Zeven minuten later mocht Abdelkarim Maatoug vrij aanleggen. Zijn schot vloog echter naast. Het was voor UVS’ trainer John Hage reden om een aantal aanpassingen door te voeren. Hij bracht Sam van der Vlist in het veld en dirigeerde de boomlange centrale verdediger Axel Pison naar de frontlinie. Deze ingreep bleek al snel succesvol. Kort nadat bij DONK Werner Overkamp zich geblesseerd moest laten vervangen door Justin Vat sloeg UVS uit een dood spelmoment toe. Een corner werd door Axel Pison knalhard en onhoudbaar binnengekopt, 1-1.

UVS bleef hierna de bovenliggende partij. Meer kansen creëerde de ploeg echter niet. Beide trainers spraken hun wisselspelers aan, maar ook dat veranderde niets aan het spelbeeld.

In de 72ste minuut was er plotseling weer reden tot opwinding. Bij een van de spaarzame aanvallen van DONK besloot Bas Houdijk diagonaal vanaf een meter of twintig uit de draai op doel te vuren. De bal teisterde echter de lat boven de volmaakt kansloze keeper Luca van Belen.

Vlak voor tijd, toen DONK weer een beetje uit zijn schulp kroop, perste UVS er nog een goede counter uit. Keeper Bas van der Eem was echter attent.

In de 92ste minuut bleek maar weer eens hoe de harde wind invloed had op het spelverloop. Een verre hoge bal van DONK dwars door het centrum leek een een eenvoudige prooi te worden voor een Leidse verdediger. Het speeltuig kreeg echter plotseling zoveel vaart dat hij mis timede en de bal op het achterhoofd kreeg. Toevallig stond Roy van der Graaf nog achter de verdediging van UVS. Normaliter meters buitenspel, maar omdat hij de bal ontving van een tegenspeler werd dat opgeheven. De spits pakte het buitenkansje graag aan, koerste op keeper Luca van Belen af, nam nog even de tijd, maar vonniste uiteindelijk feilloos, 2-1.

Het leed voor UVS had in de vijfde minuut van de extra tijd nog groter kunnen worden. Terwijl zich bij een corner twintig man in de doelmond voor Bas van der Eem bevonden ging Bas Houdijk, geflankeerd door Roy van der Graaf, er in sneltreinvaart met de bal vandoor. Met alleen keeper Luca van Beelen voor zich had hij de bal eigenlijk af moeten leggen naar Roy van der Graaf. Hij besloot echter om voor eigen succes te gaan. Dat mislukte; zijn schuiver ging een meter naast. 3-1 zou ook te veel van het goede zijn geweest.

Al met al een overwinning voor DONK waarop het etiket “gestolen” moeiteloos kan worden geplakt. Daar waren vriend en vijand het over eens.

De wedstrijd werd voortreffelijk geleid door scheidsrechter Frank Groenen. Gele kaarten waren er in dit sportieve duel voor Donkiaan Jordy de Jong en UVS-speler Boris Müller.

Na vier wedstrijden heeft DONK zich nu met 10 punten aan kop van de ranglijst genesteld naast VUC. Het valt niet te ontkennen dat dit een enigszins vertekend beeld is. Het spel van de Gouwenaars is nog lang niet op het niveau van een topploeg in de tweede klasse

Zaterdag 28 oktober speelt DONK thuis tegen SVC ’08. Daarvóór, op dinsdag 24 oktober, is er eerst nog een bekerwedstrijd, thuis tegen RVC’33.