DONK laat periodetitel glippen

HVV-DONK   3-3

In een heuse thriller waande DONK zich tot de negende minuut van de extra tijd periodekampioen, omdat het bericht dat koploper VUC verloren had van Alphia inmiddels was doorgekomen. In die dramatische 99ste minuut stond alles echter ineens weer op zijn kop. HVV, dat lange tijd tegen een kansloze achterstand had aangekeken, zette de 3-3 alsnog op het scorebord.

HVV en DONK ontmoetten elkaar de afgelopen twee jaar twee keer in de nacompetitie. Eerst was HVV op het terrein van TOGB in de finale met 3-0 duidelijk te sterk en een jaar later moest DONK bij een temperatuur van 33 graden alweer de eer aan de Hagenaars laten.

Geen wonder dat de Gouwenaars belust waren op revanche.

DONK miste in dit cruciale duel Tim Houdijk (wel op de bank) en “Appy Kaïssy (geblesseerd).

In de stromende regen had HVV in het eerste half uur een veldoverwicht. De organisatie bij DONK stond echter als een huis. Behalve een schot vanaf een meter of twintig van de voet van Phil Altimari (bekwaam gekeerd door DONKs keeper Bas van der Eem) en een vijftal corners wist de thuisclub geen kansen te creëren.

Het wedstrijdbeeld veranderde na 34 minuten duidelijk. Plotseling was het DONK dat de regie overnam en tot kansen kwam. Eerst kopte Lars Honkoop in vrije positie net over het doel van Aly Mohamed, waarna Roy van der Graaf in de 36ste minuut na goed voorbereidend werk van Bas Houdijk  in extremis op keeper Aly Mohamed stuitte.

DONK voelde dat er wat te halen was. Eerst werd in de 41ste minuut nog een doelpunt van Mike Sluijter afgekeurd wegens buitenspel, maar nog geen minuut later was het alsnog raak. Na een mooie dieptepass van Maher Hariti liepen Aly Mohamed en Casper McLean elkaar in de weg. De snelle Thijn Hulscher profiteerde direct. De debutant glipte er tussendoor, bleef rustig en plaatste de bal in het verlaten doel, 0-1.

Op slag van rust ging Thijn Hulscher er weer als een haas vandoor. Casper McLean wist hem slechts met onoirbare middelen te stuiten. Het kwam hem op een gele kaart te staan. Menig Donkiaan was echter van mening dat er sprake was van een overtreding op een doorgebroken speler en dat dit dus rood had moeten zijn.

In de tweede helft ging DONK door op de ingeslagen weg. In de 51ste minuut wierp dat zijn vruchten af. Centrale verdediger Werner Overkamp mikte de bal uit een vrije trap knap in de loop van collega Mike Sluijter. Die wist wel raad met de kans, 0-2.

Een minuut later gaf HVV’s aanvoerder Connor Coward zijn ploeg het signaal dat er uit een ander vaatje moest worde getapt. Hij gleed keihard door op keeper Bas van der Eem. De ongelukkige doelman moest het veld met een ernstige vingerblessure verlaten. Dennis Gelderblom was zijn vervanger.

HVV’s trainer Mike de Geer wisselde hierna Casper McLean en Phil Altimari voor Ole de Mooy en Lodewijk Dekker. De ploeg zocht steeds vaker de grenzen van het toelaatbare op en vond daarbij in scheidsrechter Marcel Smit een leidsman die zeer veel toeliet. Zo zag hij niets in het gevaarlijke doorglijden op de keeper van Connor Coward.

Toch was het DONK dat nog steeds de bovenliggende partij bleef. De Gouwenaars bleven kansen creëren. In de 61ste minuut bracht Jeroen Borsboom Bas Houdijk in een uitstekende schietpositie. Diens schot werd echter gekraakt. Nog geen dertig seconden later overkwam Roy van der Graaf hetzelfde.

In de 66ste minuut kreeg HVV weer moed. Een voorzet van Lodewijk Dekker werd door Connor Coward binnen gekopt, 1-2.

Vanaf dat moment besloot HVV de messen nog wat meer te slijpen. In de 68ste minuut beging Joppe Dekker een zware overtreding tegen Bas Houdijk. Scheidsrechter Smit bestrafte deze aanslag slechts met een gele kaart. Het voorval leidde tot een opstootje waarbij de geprovoceerde Bas Houdijk betrokken was. Scheidsrechter Smit was ontgaan wat er in het tumult allemaal gebeurd was.

Toen de kruitdampen eindelijk waren opgetrokken besloot de sterk debuterende Thijn Hulscher een prachtige actie over links met een lage voorzet op maat. Jordy de Jong was goed meegekomen en greep dit buitenkansje knap aan, 1-3.

DONK, met Tim Houdijk in de ploeg voor broer Bas en met Mark van Doeland voor de moegestreden Thijn Hulscher, leek op rozen te zitten. HVV dacht daar echter anders over. Met tomeloze energie en met Abdelrahman Mohamed en Tim Vreeswijk in de ploeg ontwikkelde zich een spektakelstuk van de bovenste plank. Nadat Felipe Bello in kansrijke positie knalhard in de armen van Dennis Gelderblom had geschoten had DONK aan alle onzekerheid een eind kunnen maken. In de 86ste minuut koerste Roy van der Graaf na een mooie doorkopbal van Jeroen Borsboom alleen op keeper Aly Mohamed af. En waar de meeste keepers inglijden en de benen zo wijd mogelijk maken besloot Aly Mohamed rechtop te blijven staan. De bal op schouderhoogte van Roy van der Graaf werd zodoende een eenvoudige prooi voor de sluitpost.

HVV bleef erin te geloven. Het was Connor Coward die in de 92ste minuut na een corner met het hoofd doeltreffend af wist te ronden, 2-3. En nadat Joppe Dekker zijn tweede gele kaart had ontvangen na een overtreding op Roy van der Graaf werd het in de 99ste minuut zelfs 3-3. In een onoverzichtelijke situatie wist Tim Vreeswijk de bal vanuit een moeilijke positie in de verste hoek te deponeren, 3-3.

Een enorme domper voor DONK dat zijn beste wedstrijd van het seizoen speelde maar dat in de slotfase veel te veel achterover ging leunen en zo het onheil over zich afriep. Trainer René van Beek schreeuwde zich de keel schor met de aansporing om meer op balbezit te gaan spelen, maar het mocht niet baten.

DONK is nu koploper VUC tot één punt genaderd. Aanstaande zaterdag ontvangt de ploeg het altijd lastige Kagia. Een week later staat de thriller tegen VUC in Den Haag op het programma.