Donk doet nog steeds mee

SVC ’08-DONK   1-2

Geen helft is hetzelfde; het is een oeroud voetbalcliché, maar daarom niet minder waar. Op het sfeervolle Wassenaarse complex van het Scheveningse SVC’08 leverde DONK een uiterst matige eerste helft af tegen een ontketend SVC ’08. Maar als je zoveel energie in het duel stopt als de thuisclub moet je eigenlijk meer dan een keer scoren in het eerste bedrijf. Nu was het slechts 1-0, waarna DONK in de tweede helft de regie volledig overnam en dankzij twee goals weer knap op de tweede plaats in de knotsgekke tweede klasse C terug te vinden is.

De beginopstelling van DONK was verrassend. Captain Jeroen Borsboom (lichte knieklachten) en Levi van Houten (achillespeesklachten) zaten beiden op de bank. Het gaf Jason Sriwiran de kans om zich in de basis in het voorste gelid te laten zien.

Al snel bleek dat SVC ’08 grootse plannen had. Met veel snelheid en duelkracht werd DONK op de eigen helft teruggedrongen. Dat leverde al in de zesde minuut de eerste kans op. Na een corner kopte de opgerukte centrale verdediger Patrick Bos net over het doel van Bas van der Eem.

Zes minuten later opnieuw een kans voor de thuisclub. Een kopbal van Youssef Massaoudi kon via een paar benen en een voortreffelijke reflex van doelman Bas van der Eem nog net tot corner worden verwerkt.

In de veertiende minuut kwam SVC’08 op voorsprong. Scheidsrechter Bas Oosterlaken bestrafte een ongelukkige actie van Maher Hariti met een penalty. Een kolfje naar de hand van aanvoerder Jordy de Bruin; Bas van der Eem dook naar de goede hoek maar was kansloos, 1-0.

DONK stelde daar bitter weinig tegenover. De ploeg moest het voortdurend afleggen in de duels, had zelden de tweede bal en grossierde in slordigheden.

SVC’08 rook zijn kans. De lange zwervende spits Yannick Willems werd keer op keer goed aangespeeld en bleek met zijn snelheid en onvoorspelbare acties een plaag voor de Goudse defensie.  In de 21ste minuut brak hij goed door de vijandelijke linies. Zijn schot ging echter net voorlangs. Vijf minuten later vond een poeier van diezelfde Yannick Willems geen genade in de ogen van DONK’s doelman Bas van der Eem. De sluitpost tikte de bal met een uitstekende reactie nog net corner.

DONK deed nog steeds nauwelijks iets terug. De vleugelspelers werden niet bereikt en verder dan een afstandsschot van Tim Houdijk dat een eenvoudige prooi was voor keeper Joshua Roos kwamen de Gouwenaars niet. Ook “Appie” Kaïssy wist de keeper niet te verrassen. In de enige situatie van de eerste helft die kansrijk leek te zijn voor DONK kreeg hij de bal net niet lekker voor zijn rechtervoet om vol te kunnen uithalen. De bal vloog naast.

In de tweede helft tapte DONK, met Thijn Hulscher voor “Appie” Kaïssy, vanaf de aftrap uit een geheel ander vaatje. De ploeg zette druk en drong SVC’08 ver terug. In de vijftigste minuut was DONK’s middenvelder Jeffrey van Dam met een enorme pegel al dicht bij de gelijkmaker. Keeper Joshua Roos haalde de bal katachtig uit de kruising.

Het was het signaal voor een serie corners van DONK. Resultaat bleef echter uit.

Ondertussen bleef het wel oppassen voor uitbraken van SVC’08. Na een uur spelen sopte Bas van der Eem een knalhard schot van Tristan Dufour met twee vuisten.

DONK’s interim-trainer Patrick Akerboom greep hierna in. Hij wisselde Jason Sriwiran voor Jeroen Borsboom en na een gele kaart voor Donkiaan Jordy de Jong kwam Mark van Doeland voor Maher Hariti. SVC’08 bracht Jermey Keus voor Nathan Martina.

In de 75ste minuut was DONK opnieuw dichtbij de gelijkmaker. Na een corner van de goed spelende Werner Overkamp kopte collega-centrale verdediger Mike Sluijter centimeters naast.

Het bleek uitstel van executie. Vier minuten later werd Bas Houdijk, die in de tweede helft verhuisd was naar het middenveld en die vandaaruit zorgde voor veel dynamiek en diepgang, ongelukkig van achteren aangetikt. Scheidsrechter Bas Oosterlaken twijfelde ook nu niet en legde de bal op de stip. Jeroen Borsboom voltrok het vonnis feilloos, 1-1.

Het had toch nog verkeerd af kunnen lopen voor de bezoekers. SVC’08 kreeg via Tristan Dufour in de 82ste minuut toch weer een flinke kans. Bas van der Eem redde echter fabuleus.

Amper zestig seconden later was het weer DONK dat nadrukkelijk aan de poort rammelde. Thijn Hulscher leverde een ziedende knal af die nog net geblokt kon worden.

In de 87ste minuut was het Bas Houdijk die de harten van de DONK-fans sneller deed kloppen. Hij ontdeed zich van twee tegenstanders vond weer eens de ruimte tussen de gelederen van de thuisclub en poeierde genadeloos hard de 1-2 binnen.

In blessuretijd was het nog even billenknijpen voor DONK. Mark van Doeland, tot dat moment uitstekend ingevallen, speelde te kort terug. Keeper Bas van der Eem bleek echter, zoals zo vaak, de reddende engel. Het bleef bij 1-2 in een wedstrijd die op basis van het vertoonde spel en de kansen in beide helften eigenlijk geen winnaar verdiende.

DONK staat nu weer alleen op de tweede plaats, omdat HVV thuis verrassend verloor van FC Oudewater. Koploper VUC kwam tegen EMM’21 met de schrik vrij en staat nog steeds drie punten voor.

Aanstaande zaterdag ontvangt DONK Foreholte, een ploeg waartegen uit met moeite gelijk werd gespeeld. Het spel in de tweede helft tegen SVC’08 moet de Gouwenaars echter het nodige vertrouwen hebben gegeven.