Donk blijft op stoom

DONK-FOREHOLTE 3-0

Er zijn van die wedstrijden die garant staan voor fris, levendig en goed verzorgd voetbal. De duels tussen DONK en Foreholte behoren duidelijk tot die categorie. Twee vaardige ploegen die willen blijven voetballen. Met de enerverende strijd in Voorhout (0-0, maar allerminst bloedeloos) nog vers in het geheugen werden de toeschouwers opnieuw niet teleurgesteld. Na een open krachtmeting ging DONK uiteindelijk verdiend met de overwinning aan de haal.

DONK kwam, tegen de straffe wind in, uitstekend uit de startblokken. Binnen het kwartier had de ploeg al twee keer kunnen scoren. Jeffrey van Dam strandde echter op de keeper in een 1-op-1 situatie, terwijl Roy van der Graaf in kansrijke positie voorlangs mikte.
Na vijftien minuten spelen liet ook Foreholte zich niet onbetuigd. Na een onoverzichtelijke scrimmage raakte Tom Noordermeer de paal.

Hierna nam DONK de regie weer in handen. Jordy de Jong en Roy van der Graaf zorgden in eendrachtige samenwerking voortdurend voor gevaar.
Na twintig minuten spelen kreeg DONK een domper te verwerken. Middenvelder Jeffrey van Dam moest zich met een hamstringblessure laten vervangen door Mark van Doeland. De invaller zou zich echter uitstekend van zijn taak kwijten.

In de 25ste minuut kwam DONK op voorsprong. Een combinatie over rechts tussen Werner Overkamp, Jordy de Jong en Roy van der Graaf bracht Jordy de Jong in een positie om een lage strakke voorzet af te leveren. Dat deed de Goudse rechtsback dan ook met overtuiging. De bekroning bleef niet uit. In uiterste nood werkte een verdediger van Foreholte de bal ongelukkig in eigen doel, 1-0. Keeper Piet Meeuwissen was kansloos.

Foreholte liet dit uiteraard niet zomaar over zijn kant gaan. Onder leiding van de dynamische captain Lars Berg gooiden de Voorhouters er een schepje op. De gevaarlijke linkerspits Joost Jansze werd een paar keer goed in stelling gebracht.
DONK bleef echter gedisciplineerd spelen en voetbalde zich regelmatig op technisch knappe wijze onder de pressing van Foreholte uit. Het leverde nog drie grote mogelijkheden op voor de levensgevaarlijke Roy van de Graaf. De rechterspits was echter ongelukkig in de afronding.

In de rust zag DONK zich genoodzaakt om de aangeslagen “Appie” Kaïssy te vervangen door de nog niet volledig wedstrijdfitte Levi van Houten.
Foreholte gaf vanaf de aftrap in de tweede helft volop gas. Joost Jansze was naar de rechterflank verhuisd en maakte het daar Maher Hariti lastig. Verder dan één grote kans (nadat de scheidsrechter het vlagsignaal wegens buitenspel negeerde)waarbij keeper Bas van der Eem weer eens redding bracht in een 1-op-1 situatie en een aantal schoten van afstand kwamen de bezoekers echter niet.
Geleidelijk aan nam DONK het initiatief weer over. De ploeg voetbalde behendig door de grotere ruimtes die Foreholte wel moest weggeven. Dat resulteerde in de 65ste minuut in een tweede treffer voor de Gouwenaars. Levi van Houten stuurde Bas Houdijk goed weg waarna de bal onder keeper Piet Meeuwissen in het doel werd geschoven, 2-0.

Het heilige vuur was nu wel gedoofd bij Foreholte. DONK bleef met tegenstoten levensgevaarlijk. Na zeventig minuten kwam Thijn Hulscher Roy van der Graaf aflossen. Het betekende hernieuwd groot alarm voor Foreholte, omdat de frisse invaller met zijn snelheid voortdurend dreigend was.

In de 80ste minuut deelde DONK de genadeklap uit. Weggestuurd door Jordy de Jong gaf Thijn Hulscher de bal hard voorlangs waarna Bas Houdijk de 3-0 binnengleed.
DONK speelde de wedstrijd hierna gecontroleerd uit. Het bleef bij een verdiende 3-0 na een boeiend duel.

DONKS trainer Patrick Akerboom toonde zich een tevreden mens. “Een knappe overwinning tegen een van de betere ploegen in de afdeling. Ik ben vooral tevreden over het uitspelen van de mogelijkheden volgens het vooraf aangegeven strijdplan. Daarnaast bleven de focus en de strijdlust heel goed.”

De wedstrijd werd prima geleid door scheidsrechter van den Bogaardt, die zich alleen genoodzaakt zag om Mark van Doeland een gele kaart te geven, omdat diens wissel niet volgens de regels zou zijn verlopen.

Bovenaan de ranglijst veranderde er niets, omdat zowel koploper VUC als HVV hun wedstrijd wonnen. DONK blijf tweede. Na een vrij paasweekend volgt voor DONK dan weer de volgende “finale” bij RCL, dat aan een indrukwekkende opmars bezig is. De Leiderdorpers komen overigens paaszaterdag wel in actie, voor de beker tegen eersteklasser Forum Sport.