Donk blijft ongeslagen

Foreholte-DONK   0-0

Doorgaans krijgt een 0-0 wedstrijd het predikaat “saai” of “bloedeloos”. Na het enerverende duel tussen Foreholte en DONK konden deze etiketten de prullenbak in. Het bleef weliswaar bij 0-0, maar het aantal kansen en opwindende momenten aan beide zijden was groot, met het 90 minuten lang in hoog tempo spelende Foreholte als bovenliggende partij.

De ouverture was voor DONK. Al in de tweede minuut had de 0-1 op het scorebord kunnen en misschien ook wel moeten staan. De opgerukte Jordy de Jong zette laag voor en de altijd gretige Roy van der Graaf had de bal voor het inschuiven. Helaas voor DONK kreeg het goudhaantje de bal dit keer niet tussen de palen.

Zeven minuten later mocht ook Levi van Houten in kansrijke positie vrij aanleggen. Zijn schot miste echter hoogte waardoor een Voorhouts lichaam de bal nog wist te blokkeren.

Hierna vond Foreholte het welletjes. De ploeg drukte DONK ver terug op de eigen helft. Opvallend was het vele balverlies dat vooral de Goudse middenvelders leden, een linie die bij Foreholte juist stond als een huis.

Mogelijkheden waren er in het volgende half uur volop voor de thuisploeg. De uitblinkende DONK-keeper Bas van der Eem wist in een tijdsbestek van drie minuten baas in eigen huis te blijven. Eerst pareerde hij een goed laag schot van de opgerukte centrale verdediger Boet Ligtvoet op knappe wijze. Even later moest hij ver uit zijn doel komen om de door Gregor Zalewski goed weggestuurde Thijs van Gils van scoren af te houden en ook een fraai schot van Thom Steendam vond geen genade bij de Goudse keeper.

Foreholte putte duidelijk moed uit de mogelijkheden die meestal zelf gecreëerd waren. Na een vrije trap kopte Melle Rekvelt naast en even later was Bas van der Eem alweer alert bij doelpogingen van Thijs van Gils (uitbraak) en Thom Steendam (goed schot).

En juist toen iedereen dacht dat de openingstreffer van Foreholte niet lang uit kon blijven en Boet Ligtvoet vanaf een meter of twintig net naast had geknald, was het ineens DONK dat de aandacht opeiste. In de 43ste minuut stuitte Levi van Houten op keeper Piet Meeuwissen na goed voorbereidend werk van “Appie” Kaïssy, waarna Jeroen Borsboom goed reageerde op een vrije trap van Tim Houdijk. De Goudse aanvoerder schoot echter net naast.

In de tweede helft ging het piepjonge Foreholte onvermoeibaar door met hoog druk zetten in een flink tempo. Steeds duidelijker werd dat een aantal DONK-spelers letterlijk en figuurlijk zijn draai niet kon vinden op de spekgladde platgetreden kunstgrasmat. Na diverse doelpogingen van Foreholte was het in de 58ste minuut toch weer DONK dat de Goudse harten sneller deed kloppen. Jeroen Borsboom verlengde in de 58ste minuut een verre uittrap van Bas van der Eem plotseling met een vlammend schot dat net naast vloog. Twee minuten later was de captain weer gevaarlijk. Nu nam hij een voorzet van Bas Houdijk vanaf 15 meter ineens op de slof. De bal vloog echter net over.

DONK had ondertussen “Appie” Kaïssy gewisseld voor Thijn Hulscher. De invaller ging de rechterkant bestrijken.

Voor Foreholte maakte het allemaal niets uit. De ploeg bleef corners afdwingen en uit één daarvan ontstond een enorme scrimmage. Op miraculeuze wijze bleef het doel van DONK schoon.

Foreholtes trainer Mario Koswal bracht Stan Spies en de ervaren Sam Lemmers voor Gregor Zalewski en Thijs van Gils. Het maakte Foreholte nog wat gevaarlijker, vooral omdat Stan Spies over een afgemeten voorzet bleek te beschikken.

In de 78ste minuut kon er dan eindelijk gejuicht worden door Foreholte. De goal werd echter afgekeurd door scheidsrechter Ton Wassenberg wegens hands.

Ook met nieuwe verse krachten, Tom Noordermeer, Jimmy Voorn en Boyd Koppe voor Thom Steendam, Lars Berg en Finn Hogenhuis, slaagde Foreholte er niet in om een bres te slaan in de hechte Goudse defensie.

In de 86ste minuut liepen de gemoederen in dit felle maar sportieve duel nog even hoog op. Foreholtes Stan Spies zette scherp voor en in een onoverzichtelijke situatie zou de bal de doellijn van DONK zijn gepasseerd. Scheidsrechter Ton Wassenberg stond op 25 meter afstand en wees na enige aarzeling tot grote frustratie van DONK plotseling naar de middenstip. Zijn assistent Wesley van Wijk bleef echter met de vlag omhoog staan. Na uitvoerig overleg tussen scheidsrechter en assistent werd het spel hervat met een vrije trap voor DONK wegens buitenspel, een bijzondere en ook diplomatieke beslissing. Na afloop bleek overigens dat ook de aanhangers van Foreholte die achter en in de buurt van het doel stonden van mening waren dat de bal de doellijn niet was gepasseerd.

Het bleef bij 0-0, een resultaat dat volgens DONK-spits Roy van der Graaf het maximaal haalbare was. De sterk spelende aanvoerder van Foreholte,Lars Berg, was blij dat zijn jonge team in het zicht van de haven niet alsnog het spoor bijster was geraakt zoals in de twee vorige wedstrijden.

Al met al een boeiend duel waarin DONK te weinig liet zien waartoe de ploeg in staat is. VUC is, na de zege op Olympia nu echter alleen koploper met twee punten voorsprong op DONK. Foreholte blijft vierde.

Aanstaande zaterdag ontvangt DONK middenmoter RCL.