DONK blijft in spoor koploper

DONK-RCL: 2-0

DONK is erin geslaagd om alweer een driepunter binnen te halen. Nog ver verwijderd van de topvorm boekte de ploeg een betrekkelijk eenvoudige overwinning op RCL. De Leiderdorpers legden verzorgd voetbal op de mat en hadden ook wat meer balbezit, maar tot heel grote kansen leidde dat nauwelijks. Opvallend is dat DONK, hoe matig spelend ook, altijd wel een paar reuzenkansen weet te creëren.

Die kansen kwamen er al in het eerste kwartier. Al na vijf minuten werd een pass van Werner Overkamp onvoldoende verwerkt door de defensie van RCL waarna Roy van der Graaf in kansrijke positie kwam. Hij schoot echter voorlangs.

Vijf minuten later alweer een dreigend DONK. Via Levi van Houten en Roy van der Graaf kwam de ploeg er aanvallend goed uit. Bas Houdijk werd gelanceerd en schuin voor het doel staande wist hij een knappe lob te produceren die even knap door keeper Andrew Bontje van Dijk met een uiterste krachtsinspanning over de lat kon worden getikt.

Nog binnen het eerste kwartier onderschepte Jeroen Borsboom een pass op het middenveld. Hij lanceerde de op volle snelheid liggende Bas Houdijk die alleen op de keeper afkoerste. De rechtervoet van de sluitpost voorkwam echter verder onheil voor de bezoekers.

Daarna was het even de beurt aan RCL. Nadat de opgerukte rechtsback Mitchell de Kroon hard in het zijnet had geschoten deed Jake van Heusden het in diezelfde minuut beter. Het kiezelharde schot van de zwervende linkerspits, in balbezit gekomen na een afspeelfout van Tim Houdijk, ketste tot opluchting van DONK via de onderkant van de lat het veld weer in.

De schrik zat er bij DONK maar kort in. In de 18e minuut vond Levi van Houten de opgerukte Jordy de Jong. De rechtsback zette laag en strak voor in de voeten van Jeroen Borsboom. De captain hield het hoofd koel en vonniste feilloos., 1-0.

Terwijl RCL aan begon te dringen was daar plotseling weer een grote kopkans voor Roy van der Graaf. De bal vloog echter ruim naast.

Het wedstrijdbeeld bleef hierna hetzelfde. RCL was de ploeg met het meeste balbezit, terwijl DONK resultaatvoetbal speelde en gokte op de counter. Uit een van die counters, na een half uur spelen, werd Bas Houdijk in stelling gebracht. In kansrijke positie wachtte hij net iets te lang waardoor zijn schot nog gekraakt kon worden.

In de tweede helft gebeurde er lange tijd weinig opzienbarends. Corners over en weer leverden niets op. Pas in de 71ste minuut kwam RCL tot een goede kans. Invaller Milan Flippo, in de ploeg gekomen voor Iliass Assaban, loste een uitstekend schot dat DONK’s keeper Bas van der Eem met de voet wist te keren. Even later kreeg ook Jarne Jetze Kanbier nog een aardige mogelijkheid. Hij schoot echter te slap in.

Iedereen zette zich schrap voor een slotoffensief van RCL, dat Mitchel de Kroon vervangen had door Jelmer Vijlbrief. Dat offensief bleef echter uit. DONK’s routiniers Mike Sluijter en Jeroen Borsboom coachten hun team luidkeels met de bedoeling niet te veel voor het eigen doel te blijven hangen, terwijl trainer René van Beek wat meer defensieve zekerheid bracht door Lars Honkoop op het middenveld te posteren in plaats van de moegestreden kilometervreter Levi van Houten. Het betaalde zich uit in de 80ste minuut. De sterk spelende Jeroen Borsboom bediende Roy van der Graaf op maat. De spits bleef weer eens ouderwets koel en plaatste de bal beheerst langs Andrew Bontje van Dijk, 2-0.

Het spel was gespeeld. Daar wisten ook de invallers Jason Sriwaran (bij DONK voor “Appie Kaïssy) en Mohammed Gasamm (bij RCL voor Lars Verlaan) geen verandering meer in te brengen. De defensie van DONK bleef moeiteloos overeind.

Pas in de 93ste minuut had RCL nog even kans op de aansluitingstreffer. In een onoverzichtelijke situatie bleef Bas van der Eem echter in twee instanties de baas. Twee minuten later blies de goed fluitende scheidsrechter Danny Kaijen af.

Al met al weer een degelijke overwinning voor een, gelet op het vele balverlies, matig spelend DONK. Technisch coördinator Patrick Akerboom vatte het kernachtig samen: “Het was niet best, maar we gaven ook weinig tot niets weg.” DONK blijft in het spoor van koploper VUC dat nipt won bij FC Oudewater.

Aanstaande zaterdag gaat DONK op bezoek bij het roemruchte HVV. Met deze ploeg heeft DONK nog een flinke appel te schillen. Tot twee keer toe verloor DONK van de koninklijke Hagenaars in de nacompetitie, Eerst kansloos in Den Haag in de finale en een jaar later thuis nipt in de halve finale bij een temperatuur van boven de dertig graden. Alle reden dus om revanche te nemen.