Donk alleen op kop

DONK – EMM’21 3-0

Dankzij een knappe 3-0 zege op EMM’21 is DONK weer alleen lijstaanvoerder. De Gouwenaars hadden slechts 25 uitstekende minuten nodig om de fusieclub op de knieën te krijgen.

De wedstrijd was een vervolg op het duel dat twee weken geleden na 10 minuten werd gestaakt toen bleek dat verder spelen op het spekgladde bevroren veld te gevaarlijk was.

Op voorhand was EMM’21 een gevreesde tegenstander. Vrij vers in het geheugen lag nog dat de bezoekers DONK in Gouda met een 0-1 nederlaag met de staart tussen de benen hadden laten afdruipen.
Nu bleek al snel dat zich een heel ander scenario zou voltrekken.
Vanaf de aftrap heerste DONK op het middenveld en kwam het regelmatig gevaarlijk door over de flanken. Het gehavende EMM’21 stelde daar weinig tegenover.
Het was dan ook geen verrassing dat DONK in de officieel 22ste minuut de leiding nam.
Het voorwerk kwam van Jordy de Jong. Met een uitstekende sliding leidde hij een mooie aanval in die uiteindelijk door Roy van der Graaf werd afgerond, 1-0.

Drie minuten later kon de thuisclub alweer juichen. “Appie” Kaïssy lanceerde Jeroen Borsboom met een fraaie pass. De spits schoof de bal door op Roy van der Graaf die van dichtbij op keeper Jari van Veen stuitte. De attente Levi van Houten was er echter als de kippen bij om via een verdediger de bal alsnog in het vijandelijke doel te werken, 2-0.

Na een aantal corners over en weer die niet voor gevaar zorgden deelde DONK in de 35ste minuut de genadeslag uit. EMM’21 verdediger Nadal Wesselman trapte binnen de beruchte lijnen ongelukkig op de hak van de opgerukte Bas Houdijk die een pass van Werner Overkamp goed had opgepikt. Scheidsrechter Erik de Winter kende geen twijfels en legde de bal op de stip. Jeroen Borsboom velde het vonnis onberispelijk, 3-0.

EMM’21 stelde hier weinig tegenover. Job Mooren schoot vanuit een moeilijke positie in het zijnet, maar dan was het dan wel zo ongeveer. DONK was dichter bij de 4-0. Een knap afstandsschot van Werner Overkamp werd echter vakkundig onschadelijk gemaakt door keeper Jari van Veen.

Kort voor rust vergreep Job Mooren zich in het verder uiterst sportieve duel aan zijn opponent Mike Sluijter. De spits mocht zich gelukkig prijzen dat scheidsrechter Erik de Winter de rode kaart op zak hield en volstond met een gele prent. Dat ook Mike Sluijter geel kreeg omdat hij in de emotie in de ogen van de verder prima leidende scheidsrechter te fel reageerde was lichtelijk overdreven.

Wie verwacht had dat DONK in de tweede helft door zou gaan op de ingeslagen weg kwam bedrogen uit. Weliswaar kreeg de ploeg in de 48ste minuut na een uitstekende aanval nog de kans om de voorsprong te vergroten, maar het schot van “Appie” Kaïssy” vloog centimeters naast.
Daarna trok DONK zich wat terug, maar hield de organisatie strak in de hand. EMM’21 van zijn kant zette er een tandje bij, in de wetenschap dat het in de laatste paar wedstrijden ook miraculeus was teruggekomen van een hopeloos lijkende achterstand.
Nadat een schotje van Job Mooren een eenvoudige prooi was geworden voor DONK’s keeper Bas van der Eem kregen de bezoekers in de 59ste minuut hun eerste echte kansen. Maar eerst was het de gespierde kont van Jeffrey van Dam die een gevaarlijk schot wist te pareren en seconden later stopte keeper Bas van der Eem op vakkundige wijze een knap schot van Joey van der Geest.

Nadat beide partijen hun wissels hadden aangesproken waren de spaarzame kansen in de tweede helft toch weer voornamelijk voor DONK. In de 70ste minuut was Roy van der Graaf alweer dichtbij een doelpunt na een knappe aanval over veel schijven. Keeper Jari van Veen redde echter bekwaam. Zes minuten later wist ook Jeffrey van Dam na goed voorbereidend werk van Levi van Houten en de ingevallen Jason Sriwaren het net niet te vinden.

Eén kans kwam er nog en die was voor EMM’21. Joey van der Geest kopte uitstekend tussen de palen, maar keeper Bas van der Eem gaf geen krimp. Het bleef bij 3-0.

Al met al een uitstekende overwinning voor DONK dat VUC en HVV nu op twee respectievelijk drie punten heeft gezet.
Aanstaande zaterdag gaat de trotse koploper op bezoek bij het altijd lastige FC Oudewater.