Donk 2 pakt de draad weer op

DONK 2-ONA 2   4-1

Na de matige vertoning tegen Groeneweg 2 heeft DONK 2 de smaak van het winnen weer te pakken. Ondanks het ontbreken van minstens vijf basisspelers had de thuisploeg in een onvervalste Goudse derby weinig te duchten van ONA 2.

Het was puzzelen voor het trainersduo Remco Overkamp/Jürgen Paap om tegen ONA een representatief elftal de wei in te sturen. Dat lukte uiteindelijk wonderwel, met o.a. de van zeer langdurig blessureleed teruggekeerde Jordy de Jong die een helft mocht spelen en met zelfs clubicoon Jeroen de Jong op de bank.

Vanzelfsprekend ontbraken de automatismen, maar toch had DONK weinig te duchten van stadgenoot ONA. Al na zes minuten profiteerde de in de spits geposteerde Justin Vat van een fout in de defensie van de bezoekers, 1-0.

Acht minuten later sneed Jordy de Jong dwars door het hart van de verdediging van de bezoekers. ONA’s keeper wist nog net redding te brengen.

In de zestiende minuut zette ONA vanaf links een knappe aanval op. Jordy de Jong leek in het strafschopgebied voor opruiming te gaan zorgen maar liet zich de bal afsnoepen. En zo stond plotseling de 1-1 op het scorebord.

In de 27ste minuut ontsnapte de keeper van ONA aan een rode kaart toen hij de doorgebroken Jeffrey van Dam torpedeerde. Wessel Akerboom schoot de toegekende vrije trap hard en zuiver in, de keeper moest de bal loslaten en de attent reagerende Jesse Bottinga tikte moeiteloos de 2-1 binnen.

Vijf minuten leverde een co-productie van de gebroeders Vat bijna de 3-1 op. Kelvin zette prima voor en de onvermoeibare Justin zette er ineens zijn slof tegen. ONA’s keeper stopte het projectiel fraai.

In de laatste 5 minuten van de eerste helft was Jordy de Jong nog twee keer in het nieuws. Eerst ontving hij een gele kaart om even later met een lage schuiver voor de 3-1 te zorgen.

De tweede helft, waarin Jordy de Jong vervangen was door Lennart Moons, begon met vier corners voor DONK. Alleen de derde leverde wat op. ONA’s defensie raakte de kluts kwijt bij de scherpe inzet van Jesse Bottinga, een speler blokkeerde zijn eigen keeper en Damian van Veen kon van dichtbij inkoppen, 4-1.

Het werd steeds meer eenrichtingverkeer. Justin Vat kwam een teen tekort na een goede actie van broer Kelvin en Jeffrey van Dam kopte net naast na een prima vrije trap van Wessel Akerboom.

Na 65 minuten ruimden Jeffrey van Dam en Kelvin Vat het veld voor Boris Arts en Jeroen de Jong. Laatstgenoemde onderscheidde zich op de van hem bekende wijze door de bal steeds goed af te schermen en de bal precies op tijd naar een medespeler door te spelen. Tot doelpunten leidde het echter niet meer. ONA werd nog een keer gevaarlijk, maar keeper Sebastiaan Rosenboom bleef baas in eigen huis.

Het slotakkoord was weer voor DONK. Een schot van Lennart Moons vloog net over en een doelpunt van Ossie werd wegens buitenspel terecht geannuleerd. Het bleef bij een dik verdiende 4-1 zege voor DONK.

Trainer Remco Overkamp toonde zich een tevreden mens: “Met een vreemdelingenlegioen zo’n overwinning boeken is gewoon prima!”

Op 5 november speelt DONK uit tegen ARC.