DERDE NEDERLAAG VOOR DONK, DONK-Pancratius 0-2

Een teleurstellend DONK is tegen de nummer drie in vorm tegen zijn derde nederlaag aangelopen. Na een van Goudse zijde dramatische eerste helft waarin door DONK geen enkele kans werd gecreëerd en die met een 0-1 achterstand werd afgesloten, leek de ploeg in het tweede bedrijf de geest te krijgen. Langer dan twintig minuten duurde deze opleving echter niet, waarna Pancratius uiteindelijk nog een keer genadeloos toesloeg, 0-2.

Beide ploegen misten belangrijke spelers, maar bleken over voldoende brede selecties te beschikken om dit gemis op te vangen.

DONK was gewaarschuwd. In het eerste duel in Badhoevedorp wist het de thuisploeg nog met de hakken over de sloot op een nederlaag te trakteren. Van enige scherpte aan Goudse zijde was al direct na de aftrap weinig te bespeuren. Pancratius daarentegen toonde zich gretig, was baas op het middenveld en zorgde via Gianni Oosterhoff voortdurend voor dreiging. De snelle linkerspits vocht steeds pittige duels uit met Tijmen Harmsen, die later, toen de kruitdampen waren opgetrokken, de beste Donkiaan bleek.

Al in de tweede minuut vuurde Pancratius voor het eerst tussen de palen. Het schot van Dennis Dinkgreve kon DONK’s keeper Bas van der Eem echter niet verontrusten.

Twee minuten later was het wel raak. Een doorgekopte ingooi bereikte het hoofd van de vrijstaande Sander van Eijk. De middenvelder knikte dankbaar binnen, 0-1.

Na een kwartier wist DONK zich enigszins aan de druk te onttrekken. De linies sloten echter niet goed aan waardoor spits Jeroen Borsboom zich voortdurend op een eiland bevond. Dat kan aantrekkelijk zijn, samen met je vriendin met een exotisch drankje onder een palmboom, maar met keer op keer drie Pancratius verdedigers in je nek is de lol er op zo’n eiland snel af.

In de gehele eerste helft wist DONK geen enkele kans en zelfs geen mogelijkheid te creëren.

Aan de andere kant was Pancratius weliswaar de bovenliggende partij, maar ook de ploeg uit Badhoevedorp wist de defensie van DONK niet echt te verontrusten. Verder dan een gekraakt schot en een knal van Niels Vahlkamp die over het doel van Bas van der Eem vloog kwamen de gasten niet.

“Zomeravondvoetbal van DONK”, zo typeerde de voormalige ONA-trainer Willem Dekker het optreden van de thuisploeg in de eerste helft.

In de tweede helft tapte DONK aanvankelijk uit een ander vaatje. Er was meer dreiging naar voren doordat de linies hoger gingen staan en beter op elkaar aansloten.

Dat resulteerde in 47ste minuut eindelijk in het eerste schot tussen de palen. Keeper Kasper Dinkgreve had er echter geen moeite mee.

In de 51ste minuut kreeg DONK zijn eerste kans. De inzet van Roy van der Graaf vloog via de voet van Kasper Dinkgreve echter over.

DONK’s aanvoerder Marvin Vat verscheen nu meer en meer aan de frontlinie omdat DONK een paar corners afdwong. Het leidde echter niet tot succes.

Pancratius, dat bij aanvang van de tweede helft Dave Hertog en Riad Lilipaly al in het veld had gebracht, loerde op een tegenstoot. Die kwam er in de 66ste minuut. De gevaarlijke Dave Hertog creëerde zijn eigen kans maar schoot tot opluchting van DONK naast.

In de 68ste minuut zorgde een inschattingsfoutje van keeper Kasper Dinkgreve bijna voor de gelijkmaker. Jeroen Borsboom’s kopbal vloog via de keeper en de lat echter over. Het kon allemaal niet verbloemen dat Pancratius de controle over de wedstrijd weer terug had.

DONK’s trainer Pieter van Zoest poogde het tij nog te keren door “Appie” Kaïssy in te brengen voor de moegestreden Imad El Yousfi. DONK probeerde het wel maar was onmachtig.

In de 80ste minuut kreeg DONK de genadeslag. Een fraaie aanval, opgezet door Dave Hertog en uiteindelijk ook door diezelfde speler feilloos afgerond besliste het duel, 0-2.

Het slotoffensief van DONK, met Jason Sriwiran en Werner Overkamp in de ploeg voor Levi van Houten en Mark van Doeland, kon geen indruk meer maken. Het laatste woord was aan Pancratius. Gianni Oosterhoff schoot goed in, maar Bas van der Eem liet zich niet verrassen.

Al met al een verdiende overwinning voor Pancratius tegen een onmachtig DONK. Scheidsrechter Giovanni Jaggan leidde het duel soeverein. De arbiter deelde gele kaarten uit aan de thuisspelers Imad El Yousfi en Bas Houdijk, terwijl ook Pancratius’ aanvoerder Dominique Sweers op de bon ging.

DONK blijft nog wel tweede op de ranglijst achter het ongenaakbare HBC, maar ziet door deze nederlaag Pancratius wel tot op vier punten naderen.

Aanstaande zondag gaat DONK op bezoek bij ESTO.