Deceptie voor DONK, Aalsmeer – DONK: 3-1

In de topper tegen de gedoodverfde kampioen Aalsmeer liep runner- up DONK na een goed kwartier spelen al achter de feiten aan. Een ongelukkige eerste helft kon door een prima tweede, waarin DONK de bovenliggende partij was, niet meer worden goedgemaakt. Aalsmeer pakte de volle winst en zette daarmee een reuzenstap op weg naar het kampioenschap.

Sfeer was er genoeg op sportpark Hornmeer. Er waren rookbommen, jeugdspelertjes die de spelers van Aalmeer bij opkomst op het veld begeleidden en de pupil van de week die onder luid gejuich DONK’s keeper Bas van der Eem liet vissen.

Aalsmeer startte zonder aanvoerder Thomas Bakker en Axel Wendt, beiden geschorst, terwijl Mike Dam geblesseerd moest toelijken.

DONK komt langzaam maar zeker weer opkrabbelen uit de ziekenboeg. Zo zat Jeffrey van Dam voor het eerst sinds tijden weer eens op de bank.

De wedstrijd kende een horrorouverture voor DONK. Amper dertig seconden na het startsignaal van scheidsrechter Mats Blaak lag de bal al achter de onthutste Bas van der Eem tegen de touwen. Een heel verre pass van Oliver Rifai viel dwars door de Goudse centrale defensie. De communicatie bij DONK ontbrak volledig, waardoor afdelingstopscorer Luke Vahle alle gelegenheid kreeg om de bal aan te nemen en ongehinderd op DONK’s sluitpost af te stevenen. De afronding was voor hem een koud kunstje 1-0.

DONK probeerde onmiddellijk de gelijkmaker af te dwingen. Drie minuten na de openingstreffer was Jeroen Borsboom er al dichtbij na goed voorbereidend werk van Levy van Houten en in de onoverzichtelijke situatie die daarop volgde kreeg ook Zakaria Mellah de bal niet over de doellijn.

In de twaalfde minuut kreeg DONK een reuzenkans. Een slechte uittrap werd opgepikt door Jeroen Borsboom. De Goudse aanvoerder stuurde onmiddellijk Roy van der Graaf weg. Één-op-één met keeper Saverio Zondag trof hij echter diens voet.

Na 17 minuten wierp een ongelukkige inschattingsfout van scheidsrechter Mats Blaak de bezoekers ver terug. De leidsman floot niet voor een overtreding op Zakaria Mellah omdat hij meende dat de voordeelregel moest worden toegepast. Dat was echter een misrekening. DONK moest corrigeren en gaf noodgedwongen een vrije trap weg op een gevaarlijke plek. Het leidde tot felle protesten van DONK’s trainer Pieter van Zoest. Te fel, in de ogen van de arbiter die van Zoest vervolgens de gele kaart voorhield.

Aalsmeer had er allemaal geen boodschap aan. Jelmer van der Kamp knalde de vrije trap laag en hard langs de muur, Bas van der Eem wist nog knap te redden maar kon niet voorkomen dat Calvin Valies vanuit de rebound de 2-0 op het scorebord zette.

Het was een enorme domper voor DONK, dat zich vanaf dat moment geplaatst zag voor een moeilijke missie. Het spel van de Gouwenaars werd er niet beter op, de afstanden tussen de linies waren veel te groot en de smalende, weinig vleiende teksten van de harde kern van Aalsmeer logen er niet om.

Ook Aalsmeer werd wat slordiger. De ploeg kwam in de eerste helft niet verder dan een terecht afgekeurde goal van Luke Vahle en een venijnig schot van diezelfde Luke Vahle dat knap door Bas van der Eem werd gestopt.

In de wetenschap dat DONK de laatste tijd een prima tweede bedrijf op de mat had gelegd veranderde het beeld na de hervatting drastisch. DONK nam het initiatief en bleek in het grootste deel van de tweede helft de bovenliggende partij. De harde kern van Aalsmeer liet lange tijd niets meer van zich horen.

Beide ploegen begonnen hun wissels aan te spreken. Aalsmeer bracht Diederick Hoogerwaard (voor Stefan de Bruin)  en Piet Halman (voor Marten Baarse) binnen de lijnen, terwijl bij DONK “Appie” Kaïssy Zakaria Mellah kwam vervangen.

DONK werd aanvallend dreigender.  In de 65ste minuut kopte Bas Houdijk uit een corner van Werner Overkamp de aansluitingstreffer binnen, 2-1.

Aalsmeer deed niet veel meer terug. Verder dan een knal van Calvin Valies op de vuisten van Bas van der Eem kwam de ploeg voorlopig niet. DONK’s trainer Pieter van Zoest trok alles uit de kast door Levi van Houten en Werner Overkamp te wisselen voor Fouad Musaui en Issam Aarab.

Twee goede mogelijkheden kreeg DONK nog. Na een goede aanval drukte Jordy de Jong af, maar zijn schot miste kracht. Zes minuten voor het einde van de reguliere speeltijd was er nog een dreigend moment toen Fouad Musaui Jeroen Borsboom goed wegzette. Diens schot werd echter stijlvol gepakt door Saverio Zondag. Een verdiend gelijkspel bleef uit.

Het slotakkoord was van belang voor de statistieken. In de 92ste minuut wist Aalsmeer dankzij Luke Vahle na een goede aanval de geflatteerde eindstand op het scorebord te brengen, 3-1.

Aalsmeer is nu met negen punten voorsprong vrijwel onbereikbaar voor de concurrentie. DONK zal zich moeten focussen op de nacompetitie. Doordat veel concurrenten ook nederlagen leden is DONK nog steeds tweede.

Aanstaande zaterdag speelt DONK thuis tegen RCL.