Alweer puntverlies voor Donk

CSW-DONK   1-1

Niet voor de eerste keer dit seizoen leverde DONK punten in toen de verlossende eindstreep nabij was. Dit keer was het CSW uit Wilnis dat in de 87ste minuut een 0-1 achterstand ongedaan wist te maken.

DONK begon gehavend aan het duel op het sfeervolle complex van CSW. Een kwartet basisspelers  kwam dit keer niet of slechts gedeeltelijk binnen de lijnen. Naast de van een hamstringblessure herstellende Bas Houdijk en de met knieklachten kampende Jeroen Borsboom (wel op de bank), speelde de ploeg nu ook zonder Jeffrey van Dam (knieklachten) en Jordy de Jong (geschorst).

Toch begon DONK sterk. Met goed combinatiespel werd CSW onder druk gezet en dat wierp al snel zijn vruchten af. In de tiende minuut lanceerde “Appie” Kaïssy de opstomende Maher Hariti. Diens gave lage voorzet werd eerst nog door Jason Sriwiran tegen keeper Rahim Gök aangeschoten, maar in de rebound was Roy van der Graaf er als de kippen bij om de 0-1 op het scorebord te brengen.

CSW deed nog niet zoveel terug. Spits Stijn Molenaar kopte een minuut na de openingstreffer weliswaar over het Goudse doel, maar een gemakkelijke kans was dit niet.

Na negentien minuten spelen was DONK heel dicht bij de 0-2. Een afgemeten voorzet van Mark van Doeland bereikte de vlak bij het vijandelijke doel in kansrijke positie lopende Roy van der Graaf. De grote kans was dit keer niet aan de regelmatig als rechter- en linkerspits spelende goaltjesdief besteed. Zijn schot vloog over.

Keerpunt in de wedstrijd was de blessure die Mike Sluijter vrijwel direct na de kans voor DONK opliep. De centrale verdediger probeerde het nog even, maar kon niet verhinderen dat CSW na een corner van Elroy Baas een grote kopkans kreeg. Spits Stijn Molenaar mikte echter net naast. Mike Sluijter ging met een forse enkelblessure van het veld. Zijn vervanger was Jarno Welleman. Het leidde tot een aantal omzettingen bij DONK, waarbij Mark van Doeland de positie van Mike Sluijter overnam. DONK was plots de regie kwijt, al kon dat de sterk spelende Mark van Doeland zeker niet worden aangerekend.

In de 24ste minuut veerde heel CSW juichend op. Een fraaie aanval leidde tot een treffer die echter wegens (vermeend) buitenspel werd afgekeurd.

Kwam DONK hierbij misschien goed weg, in de 30ste minuut kon CSW op zijn beurt opgelucht ademhalen toen Donks spits Jason Sriwiran binnen de beruchte lijnen van achteren werd aangetikt. De rustig leidende scheidsrechter Omar Moussaoui zag er echter geen strafschop in.

Tien minuten voor de rust was er nog geel voor de nummer 10, Emmanuel Emma’s, van de thuisclub na een harde charge op de benen van de amper weer wedstrijdfitte Thijn Hulscher.

Het laatste woord in de eerste helft was voor CSW. Mick van der Loo knalde hard op de vuisten van de attente Bas van der Eem.

In de tweede helft gooide CSW, dat vecht voor lijfsbehoud, alle remmen los. De thuisclub pompte de ene na de andere voorzet in het zestienmetergebied van DONK. Zuiver koppen bleek echter niet besteed aan Emmanuel Emma’s (voorzet Stijn Molenaar) en Stijn Molenaar (voorzet Justin Both). Ook een pegel van Jelle van den Bosch had geen succes. Daarnaast stichten de corners van Elroy Baas en Lars Wille regelmatig gevaar. Bas van der Eem bleef echter subliem keepen.

Nadat CSW Bram Bode en Soulaimane Ouhamad in het veld had gebracht en DONK via “Appie”Kaïssy nog even dreigend was geweest leek de gelijkmaker er in de 74ste minuut dan toch echt aan te komen. Lars Wille kreeg een enorme kans, maar alweer redde Bas van der Eem prachtig.

Beide ploegen wisselden hierna nog een keer. CSW bracht Mike de Jong terwijl bij DONK Jeroen Borsboom de aangeslagen Thijn Hulscher kwam aflossen.

Ook Jarno Welleman haalde het einde niet. De invaller, die zich prima staande had gehouden tegen de rappe Lars Wille, moest met kramp van het veld. Boris Arts was zijn vervanger.

Ruim tien minuten voor tijd liet DONK zich weer eens zien. Levi van Houten speelde Jason Sriwiran goed aan en uit diens voorzet had Roy van der Graaf de mogelijkheid om zijn ploeg op een veilige voorsprong te zetten. Hij schoot echter net naast.

Vier minuten later was het echter gelijk. Elroy Baas bediende met een fluwelen pass de rappe Lars Wille en dit keer was Bas van der Eem kansloos, 1-1.

In de slotfase was DONK, dat lange tijd op twee gedachten had gehinkt, ineens helemaal los. Het leidde tot maar liefst vier grote kansen, die ofwel niet goed uitgespeeld werden in een 3 tegen 2 situatie, of op het laatste moment strandden op een vertwijfeld uitgestoken been.

Aan de andere kant kreeg ook Mike de Jong nog een kans. Zijn inzet werd knap gestopt. Het bleef bij 1-1.

Al met al een terecht gelijkspel. DONK is nog steeds in de race voor een nacompetitieplaats. Daarvoor moeten de Gouwenaars van de resterende twee wedstrijden er één winnend afsluiten. CSW zag concurrent Nieuwkoop twee punten dichterbij komen, maar heeft nog steeds alle kans om de gevreesde nacompetitie te ontlopen.

Donks trainer Patrick Akerboom was tevreden met de prestatie van zijn gehavende ploeg, al zal hij ongetwijfeld met de nodige zorg hebben gekeken naar de aderlating die zijn team nu weer heeft ondergaan.

Aanstaande zaterdag speelt DONK de zoveelste finale van dit seizoen. De ploeg ontvangt Nieuwkoop dat nog steeds alles uit de kast zal halen om de vermaledijde nacompetitie te ontlopen.