VRIJGEVIG DONK MOET WINST AAN KOPLOPER LATEN – ALPHIA-DONK 3-2

Hoewel pakjesavond nog even op zich laat wachten gaf DONK in de uitwedstrijd tegen koploper Alphia alvast een voorproefje. De wijze waarop zeker twee van de drie Alphense goals voor de rust tot stand kwamen getuigde van een opmerkelijke gulheid van Goudse zijde. Dat DONK zich in het tweede bedrijf wist te herpakken was hoopgevend, maar niet voldoende om een gelijkspel uit het vuur te slepen.

DONK verscheen nog steeds zwaargehavend aan de aftrap. Maar liefst vijf basisspelers ontbraken. Alphia miste Jake van Rijn die een schorsing uitzat.

Al in de vierde minuut kwam Alphia op voorsprong. De wijze waarop mocht vooral de doorgaans zo betrouwbare centrale defensie zich aanrekenen. Een verre hoge trap van achteruit dwars door het midden plofte zomaar tussen het centrale duo Werner Overkamp en Marvin Vat. Alphia’s spits Nick Klerks was de lachende derde en tekende dankbaar voor de 1-0.

Lang mocht Alphia niet genieten van de voorsprong. In de zesde minuut werd een prima vrije trap van Werner Overkamp goed doorgekopt door DONK’s spits Jeroen Borsboom. De bal belandde in het overvolle doelgebied van de thuisclub waar Zakaria Mellah uiteindelijk van dichtbij de gelijkmaker op het scorebord wist te brengen.

Vier minuten later kreeg diezelfde Zakaria Mellah een dot van een kans na een knappe voorzet van Maher Hariti en –alweer- goed doorkoppen van Jeroen Borsboom. Hij kreeg de bal echter niet goed op de slof.

Na ruim een kwartier kwam Alphia weer op voorsprong. En de scène die aan het doelpunt voorafging was bijna identiek aan die bij de eerste goal. Weer plofte een heel lang onderweg zijnde verre pass zomaar in het hart van de Goudse defensie. En weer was het Nick Klerks die, zeer fraai overigens, keeper Bas van der Eem kansloos liet, 2-1.

Alphia vergrootte de voorsprong in de 36ste minuut na een fraaie combinatie, waarbij opviel dat DONK wel erg weinig duelkracht aan de dag legde om het Alphia moeilijk te maken. Uiteindelijk was het de getructe linkerspits Bryan de Bruin die, op aangeven van Nick Klerks, de trekker overhaalde, 3-1.

Twee minuten later wist de thuisclub, na een slippertje in de defensie, een kans voor Jeroen Borsboom nog net te verijdelen.

Ook Alphia werd kort voor rust nog even gevaarlijk. Een schot van aanvoerder Daniel Buijnink werd echter knap onschadelijk gemaakt door keeper Bas van der Eem.

In de tweede helft tapte DONK uit een ander vaatje. Met de na zeer langdurig blessureleed teruggekeerde Jordy de Jong als gelegenheidsrechterspits (hij verving Yassin Labriki) kwam er meer diepgang in het spel van de Gouwenaars. Verder dan een paar gevaarlijke situaties voor het doel van de Alphense keeper Boas Vet kwamen de Gouwenaars voorlopig echter niet.

Na 68 minuten wisselde DONK’s trainer Pieter van Zoest Tim Houdijk, Maher Hariti en Jeffrey van Dam voor Nadir Mohandis, Fouad Musaui en Mark van Doeland. De druk van DONK werd langzaam maar zeker groter. Toch was het Alphia dat de eerste kans in die fase liet noteren. De nog maar net door trainer Marcel Vondeling voor Bryan de Bruin in het veld gebrachte Aatif el Bouny zag zijn kopbal echter knap onschadelijk gemaakt worden door Bas van der Eem.

Gelet op het spelbeeld in de tweede helft bleef de aansluitingstreffer echter in de lucht hangen. Die leek er echter nog geen minuut na de kans voor Alphia te komen. Werner Overkamp vond met een vrije trap het hoofd van de volledig vrijstaande Jeroen Borsboom. De weer sterk spelende spits kopte van dichtbij steenhard in maar zag tot zijn ontzetting keeper Boas Vet met een fabelachtige reflex redding brengen.

Alphia wisselde vervolgens Remco Zuijdervliet voor Justin Flippo. Het kon niet voorkomen dat DONK, met een extra dosis opportunisme, op 3-2 kwam. In de 81ste minuut werd een lage voorzet van Jordy de Jong door Jeroen Borsboom goed binnengeschoten.

Weer wisselde Alphia. Man of the match Nick Klerks, die zich behalve als een uitstekende spits ook als een rasechte tuimelaar had laten zien, maakte plaats voor Delano Bek.

Nog één kans wist DONK in de spannende slotfase te creëren. Een prima dieptepass van Mark van Doeland werd door Jeroen Borsboom op waarde geschat. De spits schoot hard in , maar via de vingertoppen van Boas Vet vloog de bal voorlangs. Het bleef bij een zwaar bevochten 3-2 zege voor Alphia.

Al met al een duel waarin DONK (nog lang niet op het niveau van vorig jaar overigens) in de tweede helft de bakens goed wist te verzetten. Verdedigend viel vooral het spel van Issam Aarab op. De linksback gaf de doorgaans zo gevaarlijke Marwan Fennich met faire middelen vrijwel geen kans.

Scheidsrechter Omar Moussaoui leidde in de eerste helft ijzersterk, maar was in de tweede helft –met drie gele kaarten voor DONK (Jeffrey van Dam, Levi van Houten en Jordy de Jong) en geen enkele voor de steeds vaker als stervende zwanen ter aarde stortende Alphenaren- de balans een beetje kwijt.

Aanstaande zaterdag ontvangt DONK, dat is afgezakt naar de tiende plaats, de goed presterende nummer vier FC Aalsmeer.