Voorbeschouwing 2e klasse C seizoen ’23-’24

Het afgelopen seizoen leverde voor DONK opnieuw een prachtige 2e positie op 2 punten van kampioen Aalsmeer op. Daarmee was ook deelname aan de nacompetitie weer een feit. Helaas was HVV ons wederom de baas in de halve finale. We gaan gewoon een nieuwe poging wagen in de 2e klasse. We doen dat uiteraard met een selectie die vooral bestaat uit zelf opgeleide jongens begeleid door een staf met een zeer hoog DONK gehalte.

De nieuwe competitie indeling is inmiddels bekend. We blijven vooral actief in het Groene Hart en de regio Leiden/Haaglanden. Daarnaast spelen we een stadsderby!! Het is een zeer pittige indeling waarin we het gaan opnemen tegen 4 (!) degradanten uit de 1e klasse, daarnaast nog 4 ploegen die naast ons nacompetitie speelden voor promotie naar de 1e klasse en de bekerwinnaar van West 2. Zwakker is de afdeling zeker niet geworden en daarnaast heeft een aantal ploegen zich danig versterkt. Tijd voor een kort voorstelrondje van onze tegenstanders.

vv Alphia
Alphia was vorig jaar voor het eerst onze competitie tegenstander. Alphia behaalde de eerste periode, maar daarna bleek het moeilijk dat niveau vast te houden. In de nacompetitie was ook voor Alphia het ons bekende HVV te sterk. Trainer Marcel Vondeling heeft zijn selectie o.a. versterkt met 2 spelers van Jodan Boys.

CSW
CSW uit Wilnis is voor ons een nieuwe tegenstander afkomstig uit West-1. Ook CSW heeft in de nacompetitie voor promotie naar de 1e klasse gespeeld na een behaalde periodetitel. CSW staat bekend als ambitieuze vereniging, heeft veel nieuwe aanwinsten en in Michel Strating haar trainer.

EMM’21
EMM’21 is zowel op zondag als op zaterdag onze tegenstander geweest de afgelopen seizoenen. Een pittige tegenstander altijd spelend als hecht collectief. EMM’21 schuift JO19 trainer Jan de Koning door als hoofdtrainer.

vv Foreholte
Ook Foreholte kennen we zowel van de zaterdag als zondag 2e klasse. Afgelopen seizoen werd Foreholte 3e en heeft het ook de 2e ronde nacompetitie gehaald waar  Nieuwerkerk de betere was. Ook Foreholte heeft zich danig versterkt al is bij de ploeg van trainer Mario Koswal met Rick Brabander wel een goede buitenspeler naar SJC vertrokken.

Kon. HVV
Opnieuw treffen we HVV, nu in de reguliere competitie. HVV verloor media juni na de geflatteerde 2-4 in Gouda een week later de finale van de nacompetitie en degradeerde daarmee alsnog naar de 2e klasse. Het moet ons toch een keer lukken om van HVV en de sympathieke (komend jaar assistent trainer) Andre Wetzel te winnen?

vv Kagia
Kagia troffen we vorig seizoen ook in de competitie. Een sterk collectief dat zich na de winterstop uit de problemen voetbalde. Trainer Koen van der Vlugt stapte over van EMM’21 naar Kagia.

sv Nieuwkoop
Een oude bekende uit het verleden op de zondag. Nieuwkoop kende een topseizoen met het kampioenschap in de 3e klasse en als klap op de vuurpijl het spectaculaire winnen van de districtsbeker in West-2. De jonge ploeg van trainer Boris van Es met routinier Mike Boelee (ex TerLeede) is niet te onderschatten.

GC & FC Olympia
Komend jaar 2 prachtige stadsderbies tegen onze vrienden van de Bodegraafsestraatweg. Op 23 september starten we de competitie zelfs tegen elkaar! Olympia degradeerde uit de 1e klasse, maar de ploeg van Frank Bloemheuvel kreeg er veel nieuwe aanwinsten en een nagenoeg compleet JO19 bij. We spelen 2 spannende potten en maken er met elkaar sowieso 2 hele mooie zaterdagen van.

FC Oudewater
Afgelopen seizoen waren het 2 spannende wedstrijden tegen FC Oudewater. 3 weken geleden winnaar van onze Jober Thoen memorial. Veel bekende gezichten onder de spelers van beide teams die elkaar in de jeugd regelmatig tegenkwamen. Oudewater raakte spits Menno Venhof en keeper Bart Meulman kwijt. Alex Redel is ook dit jaar trainer van FC Oudewater.

RCL
RCL was ook vorig jaar onze  competitie tegenstander. Een club die komend seizoen (weer) mee wil doen om de prijzen. Trainer Hein van Heek heeft er een aantal goede aanwinsten bij.

SVC’08
SVC’08 uit Scheveningen/Wassenaar is voor ons een compleet nieuwe tegenstander. Afgelopen jaar net als ons nacompetitie gespeeld om te promoveren naar de 1e klasse. Spartaan’20 bleek echter te sterk. Stevige ploeg met in Michael Ros als nieuwe (doorgeschoven assistent) trainer iemand die als speler in de top-amateurs zijn strepen heeft verdiend.

UVS
UVS is een club die je normaal gesproken niet in de 2e klasse zou verwachten. Het Leidse UVS kent een rijke historie, maar is afgelopen jaar gedegradeerd uit de 1e klasse met de nodige problemen rondom de selectie en begeleiding. De nieuwe trainer is John Hage (ex Den Hoorn) en die gaat met een grotendeels gerenoveerde selectie proberen het verloren terrein te herwinnen.

VUC
Wat voor UVS geldt, geldt ook voor VUC. Roemruchte Haagse vereniging die afgelopen jaar degradeerde uit de 1e klasse. Ook VUC zal met de nodige aanwinsten snel weer omhoog willen en ervaren trainer Rob de Lange moet daarvoor zorgen.

sv DONK
2x op rij bijna eersteklasser met een spelersgroep die nagenoeg volledig uit zelf opgeleide spelers bestaat. We gaan een nieuwe poging wagen waarbij de jongens weer meer ervaring hebben opgedaan. De groep is helaas iets smaller geworden, maar er is nog steeds voldoende kwaliteit beschikbaar. Daarnaast hebben we met Rene van Beek een geslepen en ervaren nieuwe trainer die vol ambitie zit om er bij “zijn DONK” wat moois van te maken.

Het zal een pittig seizoen worden waarbij we als eerste doel hebben om bij de eerste 8 te eindigen en dus te handhaven zonder nacompetitie.

We wensen iedereen heel veel sportiviteit, plezier en mooie zaterdagmiddagen toe !!!