Puntverlies voor koploper Donk

Nieuwkoop – DONK   0-0

In een aantrekkelijk duel met wisselende kansen moest koploper Donk een veer laten tegen Nieuwkoop. Op sportpark De Dulen stond na 95 minuten een brilstand op het scorebord.

Het was voor Donk de eerste volledige competitiewedstrijd na de winterstop na het gestaakte duel van de vorige zaterdag tegen EMM ’21. Het was ook het eerste volledige optreden onder interim-trainer Patrick Akerboom na het vertrek van René van Beek.

DONK, dat Bas van der Eem na een langdurige vingerblessure weer onder de lat had staan, moest het nog zonderde geblesseerde Maher Hariti en “Appie” Kaïssy stellen, terwijl de amper van een griep herstelde Roy van der Graaf op de bank plaats moest nemen.

Nieuwkoop had zijn beginopstelling ten opzichte van het vorige duel, tegen Foreholte, op vier plaatsen gewijzigd.

Vanaf de aftrap werd duidelijk dat beide partijen van plan waren om vol voor de winst te gaan. De openingsfase was echter duidelijk voor DONK. Met goede aanvallen via de flanken werd Nieuwkoop onder druk gezet. Het leidde in de derde minuut al tot een grote kans voor Bas Houdijk na een droompass van Werner Overkamp. De dynamische linkerspits stuitte echter op de waakzame keeper Thomas Boekestein.

Vijf minuten later stelde Bas Houdijk de Nieuwkoopse sluitpost opnieuw op de proef. En weer kwam Thomas Boekestein als winnaar uit het strijdperk.

Het energieke Nieuwkoop haalde opgelucht adem en kwam langzaam maar zeker beter in de wedstrijd. De ploeg dwong een drietal corners af, maar verder dan een mooi afstandsschot van Dirk van den Haak dat naast vloog kwam de thuisploeg niet.

In de tweede helft werd al snel duidelijk dat Nieuwkoop, met Joris Verweij voor Dirk van den Haak, uit een ander vaatje wenste te tappen. DONK werd onder druk gezet, maar verdedigde zich fel en goed georganiseerd. Tot grote kansen leidde het offensief voorlopig niet.

De offensieve speelwijze van Nieuwkoop bracht uiteraard wel de nodige risico’s met zich mee. DONK kreeg zo nu en dan de ruimte om uit te breken via de gevaarlijke Bas Houdijk. Zo belandde diens afgemeten voorzet in de 56ste minuut op het hoofd van de vrijstaande Jeroen Borsboom. De doorgaans zo trefzekere spits produceerde van dichtbij echter een slap kopballetje dat in handen van Thomas Boekestein eindigde.

De  eerste echte kans voor Nieuwkoop kon drie minuten later worden genoteerd. Sam van der Hoorn leverde een puik schot af dat door keeper Bas van der Eem knap tot corner werd verwerkt.

Met uitbraken van Bas Houdijk (net niet) en Levi van Houten (schot net naast) was DONK dichtbij de openingstreffer.

Datzelfde gold voor Nieuwkoop dat Auke Westerduin van dichtbij over zag knallen na goed voorbereidend werk van Boy Vork.

Met het inbrengen van de nauwelijks fitte Roy van der Graaf voor Thijn Hulscher zette DONK’s trainer Patrick Akerboom zijn kaarten op deze zo vaak productieve goudvink.

Al snel bleek echter dat dit ijdele hoop was. Met Robin Voorend voor Melvin van den Hooren trok Nieuwkoop alle registers open. In de 76ste minuut moest Donkiaan Tim Houdijk op de doellijn redding brengen na een knappe voorzet van Dave Verhage.

Toch was het DONK dat zich alweer oprichtte. Vooral Jordy de Jong en Jeffrey van Dam wisten heel wat Nieuwkoopse aanvalspogingen in de kiem te smoren.

In de 81ste minuut had het zomaar 0-1 kunnen worden. Bas Houdijk speelde Jeroen Borsboom prima aan. De spits maakte zich knap vrij, maar schoot in goede scoringspositie net naast.

Nieuwkoop’s trainer Boris van Es bracht nog drie verse krachten. Thijs van der Zon, Sem Meertens en Jeffrey van Lith kwamen in het veld voor Auke Westerduin, Mike Boelee en Lucas Kooy.

Bij DONK kwam Mark van Doeland voor Lars Honkoop.

Roy van der Graaf knalde nog over het Nieuwkoopse doel na een voorzet van Jordy de Jong, maar het bleef bij 0-0 in deze goede en enerverende wedstrijd.

Scheidsrechter Joey Meuwese leidde soeverein en hoefde in dit sportieve duel slechts één gele kaart te trekken (voor Nieuwkoper Joris Verweij).

DONK’s interim-trainer Patrick Akerboom keek ondanks het puntverlies tevreden terug op de wedstrijd. “Het was een boeiend duel tussen twee ploegen die echt wilden voetballen en dat vaak nog goed deden ook. De grootste kansen waren voor DONK, maar gelet op de druk van Nieuwkoop in de tweede helft kan ik prima leven met het gelijke spel.”

Omdat naaste concurrent VUC alweer verloor blijft DONK aan de leiding. Het oprukkende HVV is weliswaar in punten gelijk gekomen maar heeft een wedstrijd meer gespeeld.

Aanstaande zaterdag staat de derby DONK-Olympia op het programma.