Eerste horde genomen!!!

DONK 1 speelde zondag haar eerste wedstrijd in de nacompetitie. Tegenstander was RKDEO uit Nootdorp, de nummer 4 van 2e Klasse C.

Na een aftastende openingsfase nam DONK langzaam het initiatief. Niet dat dit tot een groot overwicht leidde, maar over de rechterkant kwam DONK met Damian van Veen en Roy van de Graaf een aantal keer heel goed door. Net toen RKDEO het lek daar wilde repareren, sloeg DONK toe. Damian van Veen kwam weer goed mee op. Zijn schot was niet klemvast te stoppen door de keeper van RKDEO. Jeroen Borsboom weet wel raad met zulke momenten; 1-0 DONK. Ondertussen hadden we Jeffrey van Dam met een pijnlijke rib al na een kwartier moeten vervangen door Mark van Doeland

RKDEO repareerde toch alsnog haar linkerkant en met linksbuiten Izzy Rosini hadden we ineens veel meer moeite. Niet allen aan onze rechterkant was t lastig, maar ook elders op t veld werden we minder. Geen druk meer op RKDEO’s middenveld en het was wachten op problemen. Met nog 10 minuten tot de rust kwamen die er ook. Eerst mocht Rosini ongehinderd na een een-twee de 16 inwandelen om Bas van der Eem kansloos te laten. In de laatste minuut voor rust betekende zeer slap verdedigen zelfs een achterstand bij rust,  1-2.

Na rust moest t beter, maar aanvankelijk lukte dat niet. Er zat wel wat meer energie in het team van DONK, maar beter werd t voetbal nog niet.
Na 60 minuten wisselde Pieter van Zoest 2x; Abdelhak Kaissy en Jason Sriwiran voor Levi van Houten en Zakariah Mellah. Voetballend werden we nog steeds niet veel beter, maar er kwam wel meer power en opportunisme in de ploeg. In de 65e minuut hield Damian van Veen bij een uitval Izzy Rosini met een ultieme sliding van scoren af. RKDEO schreeuwde om een strafschop, arbiter Hulters wuifde direct weg.

In de 70e min kantelde de wedstrijd. Jason Sriwiran werd diep gestuurd, ontdeed zich van de tegenstander die vervolgens een overtreding en hands maakte op de rand van de 16 meter. Het zat DONK niet tegen dat hier direct rood én een strafschop voor werd gegeven. Jeroen Borsboom velde vakkundig het vonnis; 2-2 en we stonden met een man meer in het veld. Echter dat was niet echt zichtbaar, RKDEO bleef in balbezit in ondertal voetballend gelijkwaardig. DONK werd wel steeds gevaarlijker in de buurt van de goal van RKDEO met diepgaande middenvelders en met voorzetten. Een geweldige individuele actie van Abdelhak Kaissy bracht de beslissing in de 80e minuut. Hij zette 3 verdedigers op t verkeerde been om vervolgens het ruim opgekomen DONK publiek te laten juichen. RKDEO was verslagen, zeker toen in de laatste minuut Roy van der Graaf met een fabelachtige kopbal de eindstand op 4-2 bracht.

RKDEO was teleurgesteld, de beslissende momenten waren ook niet in hun voordeel. DONK gaat echter een ronde verder. Het voetbal maar vooral de druk op de bal bij de tegenstander moet echter wel beter willen we aanspraak maken op de finale.

Donderdagavond 16 juni gaan we nu naar Brabant. Er wordt gespeeld tegen 1e klasser Rood Wit st Willebrord wat afrekende met Pancratius (2-1). Aanvangstijdstip is donderdag nog niet bepaald (let op de website voor nieuws).

Mocht er donderdag gewonnen worden gaan we op zondag 19 juni de finale spelen op neutraal terrein. Tegenstander daar komt dan uit de 2-kamp HVV-Antibarbari. Maar eerst moeten we in Brabant succesvol zijn.

Tot donderdag in St Willebrord.