DURE NEDERLAAG DONK, DONK –EMM ’21 0-1

Een zwaar gehandicapt DONK is eindelijk weer eens tegen een zeperd aangelopen. Thuis werd het 0-1 tegen de nummer vier EMM ’21, dat fysieke kracht, kopsterkte en loopvermogen als belangrijke wapens hanteerde.

DONK moest van start zonder de zieke Imad El Yousfi en Bas Houdijk, terwijl Issam Aarab nog steeds niet inzetbaar is na een zware enkelblessure. Damian van Veen speelde nu rechtsback en kweet zich prima van zijn taak.

DONK kwam niet onaardig uit de startblokken. De ploeg kreeg zijn eerste kans in de zevende minuut. Mark van Doeland leverde een knappe pass af op Zakaria Mellah, maar de gelegenheidsrechterspits schoot hard over. Binnen zestig seconden liet ook EMM ’21 zijn tanden zien. Spits Job Mooren loste een gevaarlijk schot, maar wist DONK’s keeper Bas van der Eem niet te verrassen. De spits moest zich onmiddellijk na deze actie laten vervangen door Damian Hoogenboom.

Zes minuten later volgde opnieuw een mooie DONK-aanval. Mark van Doeland vond het hoofd van spits Jeroen Borsboom die goed terugkopte op Zakaria Mellah. Die nam de bal ineens op de slof, maar succes bleef uit.

Het spelde golfde op en neer. In de achttiende minuut was het weer de beurt aan EMM’21 om gevaarlijk te worden. Teun Jonkman kwam een teenlengte tekort om een fraaie pass van Luc van der Lem binnen te tikken.

DONK kreeg hierna de overhand. Het overwicht was echter van korte duur. Dat had alles te maken met het uitvallen van centrale verdediger Werner Overkamp in de 36ste minuut. Hij werd vervangen door Jeffrey van Dam. Het verlies van Werner Overkamp noopte DONK’s trainer Pieter van Zoest tot een aantal omzettingen in de verdediging en op het middenveld. Het kon niet voorkomen dat de rust uit het spel van DONK verdween en dat het voortdurend zoeken was naar de juiste organisatie.

Direct na de hervatting kreeg DONK nog wel een dot van een kans. De opgerukte rechtsback Tijmen Harmsen vond met een uitstekende voorzet spits Jeroen Borsboom. Die leek de bal van dichtbij binnen te kunnen knallen, maar omdat de bal net buiten zijn macht lag zat er niet meer in dan een stiftje. EMM’’21 keeper Mike van der Poel was verslagen, maar de bal werd vlak voor de doellijn nog achterhaald door een verdediger.

Na een uur voetbal brachten beide trainers diverse wisselspelers in het veld. Roy van der Graaf, die na een bacteriële infectie weer minuten mocht maken kon voor DONK nog geen potten breken. Datzelfde kon niet gezegd worden van EMM’21 invaller Nadal Wesselman die zich in de 71ste minuut ontpopte tot matchwinner. De bezoekers profiteerden knap van enige wanorde in de Goudse defensie waarna Nadal Wesselman beheerst binnenschoof, 0-1.

Het doelpunt leidde tot een nog grotere wanorde bij DONK. De automatismen waren ver te zoeken en het was al twintig minuten voor tijd opportunisme dat de klok sloeg.

Dat leidde nog wel tot een mogelijkheid voor Jeroen Borsboom. Hij probeerde, terwijl de keeper niet op zijn post was, de bal tussen de palen te krijgen, maar de poging mislukte.

Toch kreeg DONK zes minuten voor tijd nog een echte kans. Na een assist van Jeroen Borsboom knalde de opgerukte Damian van Veen echter hard over. Het bleef bij 0-1.

Al met al een verdiende nederlaag voor een zeer teleurstellend DONK, dat er, gehavend als het was, grote delen van de wedstrijd niet in slaagde om de vertrouwde patronen op de kunstgrasmat te leggen.

EMM ’21 deed zijn naam, Eendracht Maakt Macht, volledig eer aan.

Ondanks dit verlies blijft DONK nog wel tweede. Het zag koploper HBC, dat geen fout maakte tegen KDO (3-0) echter weglopen.

Aanstaande zondag speelt DONK uit tegen KDO sv in De Kwakel.